Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraagje voor de electro techneuten ?

Vraagje voor de electro techneuten ? 25 mei 2010 16:53 #129039

Als ik de aarde van de wal verbindt met mijn stalen romp heb ik een gigantische accu gecreerd.
Ik sta namelijk met alle stalen objecten (die geaard zijn) in verbinding. Het water en grondwater vormen het elektrolyt. En mijn bootje wordt langzaam opgegeten omdat het de anode is.

Echter als ik een acculader aansluit (dubbel geisoleerd) zonder aarde en deze aansluit is de min met mijn boot verbonden. Deze min wat bij
de centrale dezelfde is als aarde verbindt weer alles met elkaar en wordt ik weer een anode. Of als de buurman met een wat edelere
staalsoort het zelfde doet.

Hiervoor zijn dus scheidings trafo's te koop. Echter erg duur.
Hiermee heb je dan geen enkele elektrische (lees metalen) verbinding met een ander object.

Een simpele acculader is in feite een scheidings trafo (prim. en sec. spoel).

Echter mijn vraag is hoe zit het met de moderne typen. Zijn
die volledig zowel op de min als phase gescheiden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vraagje voor de electro techneuten ? 25 mei 2010 17:13 #129045

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
dat kan je zien op de electrische symbooltjes op het typeplaatje van de lader.
doe de quiz:
www.gortzen.eu/vca/elektrisch%...edschap/symbolen.htm
geintje. Dit is het symbool.
Symbool kan ook op de stekker staan.

Bij een dubbel geisoleerd apparaat is de secondaire kant van de winding niet verbonden met de primaire. En dus werkt het ook als een scheidingstrafo

Gr Rob
Laatst bewerkt: 25 mei 2010 17:14 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vraagje voor de electro techneuten ? 25 mei 2010 18:03 #129057

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
ik zal het allemaal wel weer niet snappen:
dubbel geisoleerd (zie nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelge%C3%AFsoleerd) heeft niks te maken met galvanisch gescheiden (zie nl.wikipedia.org/wiki/Galvanische_scheiding)

Ik denk dat de moderne acculaders niet werken met een primaire en secundaire spoel maar met pure electronica, dus dan niet galvanisch gescheiden.

Op www.seff.nu/files/minimale%20e...%20220409_090409.pdf is te lezen dat volgens die site als je ALLEEN een acculader hebt als 230V systeem je gebruik zou kunnen maken van een dubbel geisoleerde acculader, maar dat als er ook maar 1 andere 230V aansluiting aan boord zou zijn dat die simpele oplossing niet meer geldig is. En je dus dan toch weer galvanische scheiding moet gaan toepassen voor het voorkomen van die superbootaccuinhetwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vraagje voor de electro techneuten ? 25 mei 2010 18:14 #129061

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
het is al een aantal jaartjes geleden, maar ik meen toch 99 % zeker geleerd te hebben dat dubbel geisoleerd ook inhoud dat bij apparaten met een transformator een galvanische scheiding bestaat tussen primair en secondair. Zonder galvanische scheiding bereik je nl nooit een goede isolatie.
Dat was nog wel vóór de uitvinding van zaken als acculaders zonder trafo's.

dus corect me if I'am wrong..

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vraagje voor de electro techneuten ? 25 mei 2010 21:26 #129108

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Een acculader met moderne schakelnetvoeding aan boord is niet trafoloos, maar heeft een miniatuur hoogfrequent trafootje aan boord temidden van de overige electronica, in plaats van de oude grote 50Hz blokken.

De trafo is dus niet weg, maar door hoogfrequent schakeltechniek geminiaturiseerd en veel efficienter gemaakt.

De galvanische scheiding van het net is er dus nog steeds, en dat is maar goed ook, anders had je opeens de 230V fase op de minpool van je boot staan als je de stekker eens andersom in het stopcontact stak.

Een acculader zonder randaarde is dus alleen al om die reden altijd volledig galvanisch gescheiden van het lichtnet !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vraagje voor de electro techneuten ? 26 mei 2010 07:16 #129137

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
web, dank voor de aanvulling. Mijn kennis ook weer up-to-dat.

Ooit de volgende test geleerd om te kijken of er galvanische scheiding is:
-travo aan het lichtnet
-even aan de secondaire kant beide draden aanraken
-stekker van het lichtnet 180 graden draaien
-weer aan de secondaire kant beide draden aanraken

als naderhand je haar nog goed zit er is de travo galvanisch gescheiden.



do not try this at home

Gr Rob
Laatst bewerkt: 26 mei 2010 07:17 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl