Wij hebben goede ervaringen met radar. Radar was reeds aanwezig bij aankoop van het schip en Henk heeft zich zsm de vaardigheid van het uitlezen eigen gemaakt (bij goed weer).
We kwamen terug uit Dover en belandde in een enorme hoosbui in de buurt van Calais, waardoor we hooguit 50/100 meter zicht hadden. Ik aan het roer en Henk gaf de richting naar de volgende ton aan dmv de radar. Werkte voor het merendeel perfect. Het was alleen heel vreemd dat een grote ferrie niet op de radar zichtbaar was en ik werd geconfronteerd met een ineens opdoemend heel groot schip recht voor me. Kon nog prima uitwijken gelukkig, maar was verbaast dat Henk het niet had gezien.
Afgelopen wintertocht naar Terschelling dichte mist op het Wad. Ook toen met de radar gevaren. Het is goed gegaan, maar een volgende keer zouden we niet doorgaan, en Harlingen aanlopen. Pollendam ging prima omdat ik behoorlijk goede ogen heb (mits ik een bril draag dan) en de staken steeds net 1 vooruit kon zien. Maar een paar zeer spannende momenten bij de overgang van de Pollendam naar de Blauwe Slenk (of heet het daar eerst nog anders?). Tonnen slecht zichtbaar op de radar en niet zichtbaar op zicht. Paar maal buiten de vaargeul gezeten en net niet vastgelopen. Dat doen we dus niet meer. Het mag officieel ook niet
Maar ja, als er 2 bevriende boten voor je zijn die toch ook gaan, dan wil je niet onder doen. Geen goed zeemanschap vinden we nu.
Al met al vinden wij radar zeker een toegevoegde waarde hebben. In combinatie met goed uitkijk houden! Sommige mensen schijnen te vinden dat radar en AIS voldoende is en gaan achterover leunend naar het schermpje kijken.