Beste Mathijs,
Through hull is een goede optie die al veel is toegepast bij Waarschepen. De discussie door kielbalk of door de huid is een discussie ie regelmatig opduikt. Kijk ook maar eens op het Waarschipforum (via
www.waarschippers.nl). Door de kielbalk vlak voor de kiel is een goede plaats, transducer kijkt recht naar beneden en er bestaan geen verschillen in meting tussen over stuurboord of over bakboord varen. Bij mijn kwarttonner destijds was dit zo uitgevoerd zonder problemen. Door de huid is eenvoudiger en tast minder de integriteit van de ruggegraad (kielbalk) van de boot. Maar je krijgt verschil in lezen en de transducer kijkt niet echt naar beneden.
Jouw werkwijze is in grote lijnen oke, hierbij een paar kleine tips.
Maak je gat niet te groot 1 of 1.5 mm speling is groot genoeg. Multiplexhout zal niet af nauwelijk werken door de kruislingse opbouw van de platen. Veel ruimte heb je dus niet nodig.
Het beschermen met epoxy van je gat is een zeer goede gedachte. Je hebt dan namelijk "kops" hout wat gevoelig is voor inwateren. Dit dichtmaken met epoxy is dus zeer verstandig. Gebruik in eerste instantie dunne (injectie) epoxy om het hout zo diep mogelijk te impregneren.
Gebruik kit aan beide kanten van de transducer. Plaats de transducer en draai de schroef net aan totdat aan beide kanten de kit iets naar buiten komt. Laat de boel uitharden (1 dag is meer dan genoeg) en draai dan de schroef echt aan. Hierdoor houd je voldoende kit er tussen en is de boel goed waterdicht afgesloten.
Klus op zich is niet moeilijk, maar vraagt wel geduld en precies werken voor een goed resultaat.
Succes!
Groet,
Eric