Sorry voor de lap tekst, af en toe spit ik graag even door wetsteksten om te zien hoe het nu echt zit.
Inmiddels gevonden, BPR art. 3.02, wat gedeeltelijk overgenomen is uit het RPR. Verlichting dient:
- Ofwel voorzien te zijn van het keurmerk overeenkomstig de
Rijnvoorschriften
- Ofwel voorzien te zijn van een certificaat als bedoeld in de
Regeling navigatielantaarns Rijkswateren.
Dus niet allebei: 1 van beide is voldoende.
Echter op heel veel wateren (o.a. het gehele IJsselmeer en Markermeer) mogen lichten gevoerd worden die aan het BVA voldoen (bron:
Regeling typegoedkeuring navigatielantaarns binnenvaart artikel 4), waar slechts eigenschappen in staan, geen keurmerken.
Geinig is dat zowel het BPR als de
Regeling typegoedkeuring navigatielantaarns binnenvaart voor wat betreft goedkeuring verwijzen naar "
Besluit typegoedkeuring navigatielantaarns Rijnvaart 1990"... en dat hele Besluit is juist in 2009 vervallen
Dus er staat nergens meer in de wet watvoor keurmerk er nou op de verlichting zou moeten staan !
Het RPR zelf (geldend op slechts een klein deel van onze binnenwateren) verwijst naar diverse EU-richtlijnen:
96/98/EG zoals gewijzigd door 2008/67/EG (PbEU L 171)
Maar lichten die aan RPR 2009 en 2006/87/EG voldoen mogen ook nog.
Echter pleziervaart korter dan 20 meter is vrijgesteld van 2006/87/EG, dus daar voldoen je lichten per definitie aan.
Verrassend voor mij was wel om te lezen dat een Certificaat van Onderzoek (uit die EU-richtlijn) verplicht is voor elk schip boven de 20 meter, wat ook nog eens elke tien jaar opnieuw gekeurd moet worden. Een APK voor schepen!! De overgangsregeling waarbij bestaande schepen CvO kunnen krijgen zonder geheel aan de eisen voor nieuwbouw te voldoen duurt nog tot 2018. Dit kan alleen onder de voorwaarde dat het geen echt gevaarlijke mankementen zijn.
Het leuke van al deze regelbrij is dat niemand meer enig idee heeft welke keurmerken nou wel en niet goed zijn, en er zijn er VEEL verschillende. Op Duitse vaarwegen is het wel helder: daar is een specifiek Duits keurmerk/certificaat nodig, wat ze - mag ik aannemen - alleen verlangen van schepen onder Duitse vlag. Zou wel erg vreemd zijn om van een gast uit een ander land te verwachten dat-ie in Duitsland nieuwe verlichting koopt en monteert alvorens Duits binnenwater in te varen.
Alleen al bij de verlichting op de site van Kniest tel ik zes verschillende keurmerken/normen voor navigatieverlichting... naast de expliciet als ongekeurd vermelde PGK25 serie trouwens, als bewijs dat ongekeurde verlichting daadwerkelijk verkocht mag worden.
fer schrijft:En DIN en CE we kunnen nog wel even door gaan maar daar is de vragensteller niet mee gebaat
Nogmaals: DIN en CE gelden voor plezierjachten <20m alleen bij verkoop van nieuwe boten, het zijn geen 'permanente eisen' waarop bekeurd kan worden. Zeker niet als als het schip oud genoeg is om helemaal niet onder die norm(en) te vallen. Het zou wat zijn zeg, als met terugwerkende kracht alle schepen aan de huidige normen aangepast moesten worden...