Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Losse (reserve) navigatieverlichting

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 06:21 #136321

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
web schrijft:
fer schrijft:
Navigatie verlichting moet ook in Nederland aan de juiste eisen voldoen en gekeurd zijn en het bewijs van dat moet aan boor zijn
Doe eens een artikelnummer BPR waar dat staat? Ik kan het namelijk niet vinden.

En jij denk dat je er bent met alleen het BPR... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 12:32 #136362

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6679
Aan welke andere regelgeving moeten we dan binnen nederland nog voldoen? Of doel je op de uitzonderingsgebieden waar aanvullingen op het BPR van toepassing zijn zoals de eemsmonding, Rijngebied en dergelijke? En waarbij het BPR uitvoering van de navigatieverlichting nog steeds correct voorschrijft, ook al geldt er formeel een ander reglement?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 12:48 #136366

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Nou, in ieder geval hebben we nog een RPR. Daarnaast zijn er nog bijlagen op het BPR, er is nog zoiets als de Binnenschepenwet, een bijlage daarop en meer van die dingen. De regelmenten voor de Schelde en de Eemsmonding zijn overigens zelfstandige reglementen en geen aanvullingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 13:05 #136369

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
En DIN en CE we kunnen nog wel even door gaan maar daar is de vragensteller niet mee gebaat

Er zijn losse navigatie verlichting te koop op batterijen deze zouden moeten voldoen omdat ze ander niet mogen voren verkocht.

Ik zal gaan voor het zetje wat bij Dekker watersport te koop is en eventueel even kontact met ze opnemen of deze ook in het buitenland mogen worden gevoerd

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 13:10 #136370

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
fer schrijft:
Er zijn losse navigatie verlichting te koop op batterijen deze zouden moeten voldoen omdat ze ander niet mogen voren verkocht.

Mvg Fer

Helaas.... het feit dat iets verkocht mag worden is geen garantie dat het ook mag worden gebruikt of dat iets is goedgekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 13:13 #136371

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6679
Nou kan ik me voorstellen, dat die reglementen met elkaar in overeenstemming zijn voor wat betreft eisen aan uitvoering van navigatieverlichting aan boord van kleine schepen (oh, wacht, sommige reglementen definieren "klein schip" anders...).
Het lijkt me in de praktijk niet erg handig om aan het eind van de Eems mijn lichten te moeten wisselen als ik het Eemskanaal opvaar, en opnieuw als ik de Rijn opvaar.
Laatst bewerkt: 06 juli 2010 13:13 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 13:14 #136372

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Sorry voor de lap tekst, af en toe spit ik graag even door wetsteksten om te zien hoe het nu echt zit.

Inmiddels gevonden, BPR art. 3.02, wat gedeeltelijk overgenomen is uit het RPR. Verlichting dient:
- Ofwel voorzien te zijn van het keurmerk overeenkomstig de Rijnvoorschriften
- Ofwel voorzien te zijn van een certificaat als bedoeld in de Regeling navigatielantaarns Rijkswateren.

Dus niet allebei: 1 van beide is voldoende.

Echter op heel veel wateren (o.a. het gehele IJsselmeer en Markermeer) mogen lichten gevoerd worden die aan het BVA voldoen (bron: Regeling typegoedkeuring navigatielantaarns binnenvaart artikel 4), waar slechts eigenschappen in staan, geen keurmerken.

Geinig is dat zowel het BPR als de Regeling typegoedkeuring navigatielantaarns binnenvaart voor wat betreft goedkeuring verwijzen naar "Besluit typegoedkeuring navigatielantaarns Rijnvaart 1990"... en dat hele Besluit is juist in 2009 vervallen :blink:

Dus er staat nergens meer in de wet watvoor keurmerk er nou op de verlichting zou moeten staan !

Het RPR zelf (geldend op slechts een klein deel van onze binnenwateren) verwijst naar diverse EU-richtlijnen:
96/98/EG zoals gewijzigd door 2008/67/EG (PbEU L 171)

Maar lichten die aan RPR 2009 en 2006/87/EG voldoen mogen ook nog.

Echter pleziervaart korter dan 20 meter is vrijgesteld van 2006/87/EG, dus daar voldoen je lichten per definitie aan.

Verrassend voor mij was wel om te lezen dat een Certificaat van Onderzoek (uit die EU-richtlijn) verplicht is voor elk schip boven de 20 meter, wat ook nog eens elke tien jaar opnieuw gekeurd moet worden. Een APK voor schepen!! De overgangsregeling waarbij bestaande schepen CvO kunnen krijgen zonder geheel aan de eisen voor nieuwbouw te voldoen duurt nog tot 2018. Dit kan alleen onder de voorwaarde dat het geen echt gevaarlijke mankementen zijn.

Het leuke van al deze regelbrij is dat niemand meer enig idee heeft welke keurmerken nou wel en niet goed zijn, en er zijn er VEEL verschillende. Op Duitse vaarwegen is het wel helder: daar is een specifiek Duits keurmerk/certificaat nodig, wat ze - mag ik aannemen - alleen verlangen van schepen onder Duitse vlag. Zou wel erg vreemd zijn om van een gast uit een ander land te verwachten dat-ie in Duitsland nieuwe verlichting koopt en monteert alvorens Duits binnenwater in te varen.

Alleen al bij de verlichting op de site van Kniest tel ik zes verschillende keurmerken/normen voor navigatieverlichting... naast de expliciet als ongekeurd vermelde PGK25 serie trouwens, als bewijs dat ongekeurde verlichting daadwerkelijk verkocht mag worden.

fer schrijft:
En DIN en CE we kunnen nog wel even door gaan maar daar is de vragensteller niet mee gebaat
Nogmaals: DIN en CE gelden voor plezierjachten <20m alleen bij verkoop van nieuwe boten, het zijn geen 'permanente eisen' waarop bekeurd kan worden. Zeker niet als als het schip oud genoeg is om helemaal niet onder die norm(en) te vallen. Het zou wat zijn zeg, als met terugwerkende kracht alle schepen aan de huidige normen aangepast moesten worden...
Laatst bewerkt: 06 juli 2010 15:17 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 13:29 #136376

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@apae: ja, het zou prettig zijn als reglementen met elkaar in overeenstemming zijn maar de praktijk leert anders. Zo ga je bij de molen bij Wijk bij Duusrtede van RPR naar BPR water en veranderen er nogal wat zaken. Maar goed, beetje off-topic.

De certificering van navigatielampen stamt volgens mij uit de Pleziervaartuigwet waar ook dat hele CE geneuzel in geregeld is. Zal wel eens gaan kijen of ik de details kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 13:49 #136377

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik ben er ook maar even in gedoken Sigdock maar het word lastig, het is moeilijk teug te vinden hoe het nu zit.

De meeste mensen hebben de ANWB versie van het BPR dit is niet kompeet zover ik weet want ik weet van mijn opleiding nog dat er wel degelijk eisen worden gesteld aan de hoek waar de lamp in schijnt en hoeveel WATTE een lamp moet zijn en wat voor prisma er word gebuikt en hoever dit allemaal schijnt.

Dit staat in het volledig BPR ik heb zo’n boekje maar kan het even niet vinden ik kom er wel op terug.

Maar om het nog lastiger te maken dit geld voor de beroepsvaart en voor de pleziervaart ligt het weer net even anders.
Verder zijn de eisen opgenomen in de NEN norm deze is niet vrij toegankelijk helaas en werken samen met inderdaad dat CE geneuzel. :(

Maar het mag duidelijk zijn dat fiets lapjes niet voldoen.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 06 juli 2010 13:52 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 15:41 #136384

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Op wetten.nl staat wel het een en ander, m'n post hierboven is wat uitgebreid daarmee.

De pleziervaartwet is trouwens niet van toepassing op zelfbouw schepen voor eigen gebruik. Dat is dan wel weer apart. Een schip geldt als zelfbouw voor eigen gebruik als je 'm niet binnen 5 jaar na aanbouw verkoopt.

De EU-richtlijn die de CE-keur en de Pleziervaartwet in het leven geroepen heeft (en waar de Pleziervaartwet voor inhoudelijke zaken naar verwijst) vermeldt het volgende in Bijlage I:
5.7. Navigatielichten

Wanneer navigatielichten worden aangebracht moeten deze voldoen aan de voorschriften van de Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee van 1972 en latere wijzigingen daarop, of aan de CEVNI-voorschriften.

De aloude IMO COLREGs 1972 regels, die geen keurmerk voorschrijven maar wel een uitgebreide set technische eisen, zijn dus een mogelijkheid om aan CE te voldoen. Daar kun je tenminste wat mee ;) Dit is trouwens tevens de enige internationaal erkende wettelijke standaard voor navigatieverlichting. Naar CEVNI heb ik trouwens nog niet eens gekeken, wellicht gaat dat wel via het commerciele NEN, maar door het internationale EN open karakter geef ik eigenlijk de voorkeur aan COLREGs...
Laatst bewerkt: 06 juli 2010 15:43 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 16:45 #136392

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6679
Interessante materie, die wetten...

Wie de lap tekst van Web doorleest en probeert te doorgronden, komt er achter dat als het RPR gelijkgesteld kan worden aan de "Rijnvoorschriften", er voor onze schepen dus helemaal geen keurmerk-verplichtingen gelden!

Verder lijkt het erop, dat het BPR (of de ANWB-vertaling?) neit erg consequent is met zijn verwijzingen: googelen op "Regeling navigatielantaarns Rijkswateren" levert welgeteld EEN hit op: een PDF-versie van almanak deel 1... De echte wet waarnaar verwezen wordt heet dus anders. Lekker duidelijk zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 17:29 #136400

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
De verwijzing heb ik uit het BPR, volgens wetten.nl, dus dat ligt niet aan de ANWB. Slordigheid van de wetgever zelf dus. Reden dat ik op wetten.nl keek is dat de ANWB wel een heleboel bijlagen weglaat waar in de wetsteksten veelvuldig naar verwezen wordt.

Op wetten.nl heb ik de juiste "Regeling" ook teruggevonden door op "navigatielantaarns" te zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 17:30 #136401

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Die LED fietslampen vanaf 2 euro bij de action e.d. zijn helemaal zo gek niet, ze zijn superfel en gaan heel lang mee.
Je word in iedergeval goed gezien, lijkt me sterk dat je daarmee in de nacht word aangehouden en bekeurd omdat er geen CE keuring opzit.
Er zijn er genoeg die helemaal onverlicht rondvaren...

Maar voor 16 euro heb je een setje (nood)verlichting van Plastimo.
Toch ideaal voor kleine open bootjes die laat de haven weer ingaan, of jachtjes welke erg basic zijn en geen electrische installatie hebben.

Overigens kun je als enkel een toplichtje en nav verlichting hebt met een motorfiets accu, of nog veel kleiner een 12V accupack de boel van stroom voorzien.

Deze gebruik ik in de wintermaanden op de racefiets om de polderwegen te verlichten, ruim 3 uur zeer felle verlichting.
Hier kan makkelijk led navigatie verlichting op branden.
Laatst bewerkt: 06 juli 2010 17:59 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 06 juli 2010 17:51 #136403

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 06:50 #136443

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
web schrijft:
Sorry voor de lap tekst, af en toe spit ik graag even door wetsteksten om te zien hoe het nu echt zit.

Dank je voor het uitzoeken, het verduidelijkt wel het een en ander. Maar als ik het goed lees hebben we, op BPR wateren 2 opties:

1 - verlichting met een keurmerk volgens de Rijnvoorschriften.
2 - verlichting met een certicicaat volgens de Regeling.

Dus fietslampjes 'mogen niet' en ik vraag me af of die losse setjes noodverlichting voldoen aan een van bovenstaande eisen. Maar goed, het zijn niet voor niets noodsetjes en nood breekt wet nietwaar.. :laugh:

BTW, dat beslsuit wat in 2009 is vervallen zal toch wel opgevolgd zijn door iets anders?? Desnoods een CE/NEN/ISO whatever richtlijn.... Anders hebben we een gat in de wet en dat kan natuurlijk niet he... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 07:13 #136445

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
petroleum stormlamp.
Met de fokkeval omhoog hijsen, de hele nacht probleemloos ankeren.
www.deveteraan.nl/N_frame.html...an.nl/N_art_569.html

kost 7,5 euro!!!!!!!!!!!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 07:36 #136447

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ronaldl schrijft:
petroleum stormlamp.
Met de fokkeval omhoog hijsen, de hele nacht probleemloos ankeren.
www.deveteraan.nl/N_frame.html...an.nl/N_art_569.html

kost 7,5 euro!!!!!!!!!!!!!!

De laatste keer dat ik een petroleum lamp als ankerlicht gebruikte, kreeg ik de waterpolitie op bezoek die vervolgens ons sleepnet in beslag nam, en een bekeuring van toen 600 gulden wegens stropen, veel geld voor 2 jongens van 16 :(
Over de lamp heb ik toen niets gehoord....
Laatst bewerkt: 07 juli 2010 07:37 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 08:42 #136451

Volgens mij mogen fietslampjes niet, dan zou ik nl je bak- en stuurboordverlichting ( Ze schijnen 180 graden...)kunnen zien terwijl ik achter je vaar, en dan hoor ik alleen een wit heklicht te zien. Tenzij je ze heel precies installeert?
In de regelmenten is vermeld hoeveel graden ze 'rondom' moeten schijnen (jullie gaan het vast opzoeken, deze kennis is meteen na het examen verdwenen bij mij :blush: )
Schepen kleiner dan 7 meter voldoen met een "helder rondschijnend wit licht", die heb ik dan wel weer onthouden.
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 09:24 #136455

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6679
Ronaldl schrijft:Die heeft twee nadelen:
1. Het reservoir is onvoldoende om een gehele nacht te branden
2. Deze blikken gevallen roesten behoorlijk. Reken op een levensduur van twee seizoenen, dan kan het nog meevallen.

Er zijn ook heel fraaie, messing, uitvoeringen met een groot reservoir, speciaal bedoeld als ankerlicht. Nadeel: die kosten duidelijk meer dan 7,50...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 09:34 #136457

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Daarna is het geen stormlamp maar een gewone peutlamp en deze waait uit bij een beetje wind. Een echte stormlamp heeft een kap over de bovenkant zitten om dat te voorkomen. Daarnaast is zo'n ding maar over een beperkte afstand zichtbaar en voldoet 'ie daarmee niet aan de zichtbaarheidseisen. En als laatste... een peutlamp is sooooooo vorige eeuw... daar zijn tegenwoordig hele mooie LED-vervangers voor... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 09:50 #136458

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6679
En zelfs met duits keurmerk:
Blue Water Lights
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 12:37 #136470

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Mooi geconstrueerd van binnen, met kleine lichtbron en zwarte schildjes. Zo vermengt er niks, keurig. Prijzen blijven pittig, je hebt al snel 1000 euro verlichting op je boot zitten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 13:05 #136472

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
www.feuerhand.info/

Voor de enige echte stormlantaren, ook met rood en groen glas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 13:09 #136473

Friendship 22 schrijft:
www.feuerhand.info/

Voor de enige echte stormlantaren, ook met rood en groen glas.
Juistem! Blijft wel 4 nachten branden....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 13:48 #136476

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Reglement gevonden over navigatie lichten: toplicht en boordlichten moeten minimaal een lamp van 25 wat hebben .

Een hek licht moet een lamp van 10 watt hebben

Nu is de vraag wat we allemaal met deze informatie gaan doen:

Ik zelf vaar zelden in het donker en denk zo maar dat dit voor de meeste geld dus een
mobile setje navigatie verlichting zo toch wel voldoende moeten zijn.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl