Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Losse (reserve) navigatieverlichting

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 13:57 #136480

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. het grote nadeel/risico met mobiele verlichting is de stralingshoek. Hoe zorg je ervoor dat je ze allemaal zo ophangt/plaatst dat de niet overstralen en dat ze allemaal goed staan ten opzichte van de lengte-as van de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 07 juli 2010 14:07 #136483

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Jep elk voor deel heeft zijn nadeel zoal een oud voetballer het zal zeggen

Goed bevestig aan een scepterpoot en er voor zorgen dat de boortlichten tenminste een meter lager hangen dan het toplicht.

Denk dat wel een beetje te moeilijk doen nu :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 08 juli 2010 00:44 #136547

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Mobiele verlichting lijkt me alleen acceptabel voor boten die kunnen volstaan met rondschijnend wit, en dan is dat geen issue.

Anders losse 'echte' boordlichten en een accu meenemen - in rondschijnende noodlichten rood groen en wit geloof ik eigenlijk niet zo...

fer schrijft:
Reglement gevonden over navigatie lichten: toplicht en boordlichten moeten minimaal een lamp van 25 wat hebben .

Een hek licht moet een lamp van 10 watt hebben
In welk reglement staat dat? Lijkt me vreemd dat er wattages in reglementen staan, dan zou LED verlichting niet kunnen (of veel te fel worden - wat van de COLREGs weer niet mag). Er zijn ook LED units met alle keurmerken die geen 10W verstoken, laat staan 25.

Ik ben wel veel regels over zichtbaarheid in mijlen tegengekomen (in COLREGs zelfs de minimale lichtintensiteit in candela die daarvoor nodig is!), maar geen wattages.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 08 juli 2010 10:33 #136608

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hoi web dit staat in het BPR dat ik heb maar ik heb het nu ook gevonden in het ANWB vaarbewijs boek blz. 21

Overigen geloof ik niet dat de politie je bolletjes gaan controleren maar goed het staat wel in het reglement.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 08 juli 2010 11:11 #136621

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hee Fer, heb je ook de artikelnummers waar het vermogen van die lampen in staat? Ik heb het BPR op wetten.nl doorgespit maar kan het niet vinden. Nou is het heel goed mogelijk dat ik er overheen lees hoor, het is zoveel tekst maar het zou het totale verhaal wel mooi compleet maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 08 juli 2010 11:28 #136628

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik dacht artikel 3.01a uit me hooft moet het ander weer even opzoeken ik heb dit nu niet bij de hand

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 08 juli 2010 12:07 #136638

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
M'n vaarbewijs boek is uitgeleend.

In 3.01a staan de soorten lichten gedefinieerd met "krachtig" "helder" en "gewoon" als enige aanduiding van intensiteit.

In BPR kom ik in 1.01 C4 tegen: krachtig licht, helder licht en gewoon licht: lichten waarvan de sterkte voldoet aan de daaromtrent vastgestelde voorschriften;

Maar wat die voorschriften dan zijn, kan ik zo gauw niet vinden, ook in de bijlagen niet.

Zou het kunnen dat de wattages een interpretatie van de ANWB zijn? Klopt prima hoor, voor 12 tot 20 meter dan. De wattages die je noemt zijn precies de wattages van goedgekeurde lichten voor die lengteklasse.

Witte navigatielichten zijn bij 10 watt zichtbaar vanaf 2 mijl. Met een gekleurde lens ervoor (boordlichten) is dat 1 mijl. Voor 2 mijl achter een kleurfilter is 25 watt nodig. Een wit licht met 25 watt is zeker 3 mijl zichtbaar, waardoor het pakket met de door jou gegeven wattages goed is voor de klasse 12-20 meter volgens de gangbaarste normen (COLREGs, BVA en daarop gebaseerde regelgeving), waarvoor het toplicht 3 mijl moet zijn en al het overige 2 mijl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 08 juli 2010 12:10 #136639

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
had het ook net opgezocht.....
het BPR kent 3 soorten lichten: gewoon, helder en krachtig.
Dat is ergens gedefinieerd als de afstand waarover het licht zichtbaar moet zijn, 1, 2 en 3 mijl geloof ik.

verder geldt 3.02.02 waarin staat dat de verlichting (huis, lamp en lenzen) 'het' keurmerk moeten dragen
of voorzien zijn van 'het certificaat'. Ook zijn er eisen aan kleur en horizontale uitstraling.
Dit geldt voor 'een schip', dus ook voor een klein schip.

zelf iets knutselen voor noodgevallen is natuurlijk nuttig, maar het zal nooit aan de voorschriften voldoen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 08 juli 2010 12:29 #136645

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb hellaas geen scan apparaat ander had ik het wel even op het forum gezet maar de 10 en 25 watte is herleid van de binnenvaart lantaren deze hebben 25 en10 watte lampenen zijn gecertificeerd.

Deze info heb ik in de ANWB maar ook in mijn oude schoolboeken gevonden

Moet wel bekennen dat het hele klein vaarbewijs toen nog niet bestond dus er zal wel wat verander zijn als het gaat om pleziervaart :)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 08 juli 2010 12:35 #136649

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
fer schrijft:
Ik heb hellaas geen scan apparaat ander had ik het wel even op het forum gezet maar de 10 en 25 watte is herleid van de binnenvaart lantaren deze hebben 25 en10 watte lampenen zijn gecertificeerd.
Zo was ik ook achter de juiste wattages gekomen, door te kijken welke lampen (met wattages) voor welke lengtes gecertificeerd zijn, en welke zichtbaarheid in mijlen (wel in de wet, alleen dan BVA) daarbij hoort.

Maar de wattages zelf staan dus niet letterlijk in het BPR. Gelukkig maar, anders moesten ze dat weer aan gaan passen voor de goedgekeurde LEDlampen die inmiddels in omloop zijn.
Laatst bewerkt: 08 juli 2010 12:42 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Losse (reserve) navigatieverlichting 08 juli 2010 13:23 #136673

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
DEN HAAG 15/10 persbericht Rijkswaterstaat - Nu de dagen korter worden heeft Rijkswaterstaat extra aandacht voor het voeren van de juiste navigatieverlichting. Voor veilig en vlot verkeer op de vaarweg is het voeren van correcte navigatieverlichting essentieel, zeker bij minder zicht. Navigatieverlichting moet voldoen aan verschillende eisen om de juiste boodschap uit te stralen.
Rijkswaterstaat begint in oktober met het geven van voorlichting aan schippers die hun navigatieverlichting niet op orde hebben. De voorlichting bestaat uit een folder met daarin informatie over navigatieverlichting. Vanaf november gaat Rijkswaterstaat actief controleren, en worden schippers aangesproken.

Overschijnende boordlichten
De actie richt zich met name op overschijnende boordlichten, te lage toplichten en niet zichtbare navigatieverlichting. Met name overschijnende boordlichten zorgen voor een verkeerde boodschap over de positie en koers van een schip. Daarnaast wordt ook aandacht gegeven aan overig ontbreken/falen van navigatieverlichting en hinderlijke verlichting ('kerstboomverlichting' en felle dekverlichting). Met schippers die hun navigatieverlichting verkeerd hebben ingericht wordt een hercontrole afgesproken waarbij een redelijke termijn wordt gehanteerd om de zaken op orde te maken.

De actie moet uiteindelijk leiden tot bewustwording bij schippers over de geldende regels met betrekking tot navigatieverlichting en het meer voldoen aan de geldende verplichtingen. Rijkswaterstaat wil met deze actie het varen voor iedereen veiliger maken.
einde persbericht



Rijkswaterstaat zal mijn nog een folder toe sturen zodra ik die heb zal ik hen op het forum zetten. (hoeveel watte is niet zo belangrijk maar overschijnende verlichting wel en het niet juist dragen van navigatie verlichting)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl