Ronaldl schrijft:De hoofzekering beschermd niet de apparatuur, maar de kabel. Een 4mm2 mag zo een beetje 40A als max hebben, dus zeker je deze kabel af met 40A. Klaar, einde discussie.
Kabellengte heeft hier niets mee te maken, kabellengte bepaalt alleen maar spanningsverlies door de interne kabelweerstand. Maar daar heeft het echte verwachtte amperage ook mee te maken.
Stel:
4 lampen a 15W = 60W
radio 30W
koelbox 50W
toplicht 25W
3xnav licht a 15W = 45W
reserve 60W
Totaal 270W
gelijktijdigheid 70% dus 190W
dus 190/12 = 16A
Stel we willen 3% spanningsverlies max. in de hoofdkabel naar paneel. Dan mag de totale kabellengte van de accu naar paneel en terug naar accu niet langer zijn dan 4 meter.
Als de afstand heen en weer groter is, dan ofwel je neemt een dikkere kabel, ofwel je accepteert meer spanningsverlies.
Overigens, je schrijft een 60Ah accu. Die heeft een bruikbare capaciteit van 30Ah zijnde 50%. Bij de verwachhte maximale stroom van 16A is de accu dus in 2 uur leeg. Dat je het maar weet.
Mooie berekening!
De installatie is gezekerd per groep vanaf het schakelpaneel, ik wil een hoofdzekering om accu en voedingskabels te beschermen mocht er iets mis gaan bij het schakelpaneel.
Ik zal in de praktijk ws nooit aan de 70% verbruik komen, reserve is nog niet in gebruik, nav en binnenverlichting branden vrijwel nooit tegelijk.
de koelbox gebruik ik zo weinig mogelijk, dat is een echte stroomvreter.
Voornamelijk de radio staat vaak aan, en natuurlijk de bidata.
De walstroom aansluiting heb ik vanuit de ankerbak door de boot tot achter schakelpaneel gelegd waar via een aardlekschakelaar (nu nog)1 stopcontakt word gevoed.
Deze is permanent in gebruik voor de acculader.
Ik heb geen 12V omvormer om rechtstreeks 12V te maken voor de gebruikers.
De acculader geeft 6amp, dit een standaard lader voor loodaccu`s van de bouwmarkt, ik wil deze nog vervangen voor een betere intelligente lader.