@ Dehler:
ik had de eerste link (natuurlijk) gelezen.
Er staat: "Overspanning beveiliging
Om schade aan gevoelige apparatuur vanwege overspanning te voorkomen wordt de
belasting afgeschakeld wanneer de spanning hoger wordt dan 16 V of 32 V."
(cursivering heb ik toegevoegd, Ambro).
Afschakelen van de
belasting van de accu (de gebruikers dus) bij een te hoge spanning beschermt wel die gebruikers, maar niet de accu, indien de laadregelaar die de accu moet voeden een te hoge spanning levert, en dat was het probleem waar de topic starter over begon. Als je het probleem van de topic starter wilt oplossen, moet je iets schakelen tussen laadregelaar en accu's, niet tussen accu's en gebruikers.
Zó had ik die brochure gelezen en daarom heb ik gereageerd zoals ik heb gereageerd. Meer documentatie had ik niet ingezien toen ik reageerde.
Inmiddels heb ik op de Victronsite de "Installation and user manual" geraadpleegd.
manual
Daarin staat een aansluitschema, waaruit blijkt dat het apparaat in de plusleiding tussen accu en gebruikers ("consumers") geschakeld moet worden.
Verder is er een voorbeeld van een installatie waarvan de battery protect deel uitmaakt. Klik op "System schematics":
link naar documenten
Ik blijf dus bij mijn mening dat het apparaat is ontwikkeld om te voorkomen dat de accu door gebruikers te ver wordt ontladen. Het apparaat beschermt gebruikers tevens tegen een te hoge spanning, maar niet de accu zelf.
Althans volgens de documentatie.
Groeten, Ambro