Vreemd inderdaad. Wat je batterymonitor electronisch allemaal doet en kan weet ik niet, maar ik neem aan dat je het over de "ruwe" stroommeting hebt hier. Dan klinkt het alsof er iets mis is met de shunt waarover de amperemeter de spanningsval meet (en dit intern vertaalt naar bijbehorende stroom). Kan het zijn dat je ergens in kunt stellen welke shunt/meetbereik er gebruikt wordt? Mss is je apparaat deze instelling onlangs "vergeten"?
Andere optie is dat de shunt zélf kapot is (nu veel hogere weerstand heeft, overgangsweerstand bij één van de aansluitpunten bv?). Ik verwacht niet dat zo'n apparaat electronisch de geest heeft gegeven.
Wat doet je spanning van je boordnet bij echte belasting, bv 4 A? Als die spanning significant (meer dan een tiental mV) lager is dan je klemspanning van je accu, dan is dit een indicatie dat je ergens een grote overgangsweerstand hebt...
Tip: ga eens meten, als je meer informatie over de shunt hebt, wil je die dan ook geven?
groet, Maarten