Op mijn bootje heb ik alles van autohelm , dus ook mijn windmeter.
Nu hebben we de mast op de terugweg van Denemarken plat gelegd , en moest ik ook de mast top eraf halen , vanwege de hoogte.
Terug in Nederland hebben we de mast weer gezet en gingen we een week later weer varen.
Maar mijn metertje gaf wel een heel rare richting aan.
Dus ik pak het boekje er even bij en heb de zaak weer recht gezet.
Gewoon recht tegen de wind in en hem recht zetten dacht ik.
Mooi zo dat is weer klaar dacht ik.
Mooi niet recht tegen de wind klopten het maar daar had je het ook wel mee gehad.
Het kon zo maar dat als ik hoog aan de wind ging, dat hij een koers voor de wind aan gaf.
Ik weer bij stellen , zo ben ik wel 3 dagen bezig geweest.
Begon te twijfelen of ik de mast top er wel goed op had gezet.
Ten einde raad maar weer is het boekje erbij gepakt en het hoofdstuk Kalibreren maar weer is goed doorgelezen.
Het is wel een erg summiere uitleg.
Gewoon 2 rustige rondjes draaien en klaar is kees , daar komt het op neer.
Dus ik op de terugweg naar de haven op een rustig stukje Ketelmeer de helmstok vast gezet en op de motor rondjes van een paar minuten aan het draaien.
Heb er gelijk maar drie gedaan . Op een afstand zag ik wat anderen aan het kijken , is die vent niet lekker of heeft hij hulp nodig.
Bij mezelf dacht ik blijf weg ik heb de ruimte nodig.
Zo dacht ik dit is klaar.
Nu de zaak uitproberen , na een kwartier een grote vloek van mijn en de boot in de box.
Dus het heeft niet geholpen.
Wat schetst mijn verbazing gaan we een week later weer voor een dag of wat varen ( want het was weer mooi weer ) doet hij het weer als vanouds . Alleen een afwijking van ca 10 graad.
Die goed gezet en warempel hij is perfect.
Dus ik weer die handleiding in gezien en ik kan nergens vinden dat je na het kalibreren de zaak uit moet zetten en weer aan.
Wat een hufters zijn het.
Maar ben wel weer blij , ik zag me al in het stoeltje boven in de mast.