AIS is een zend/ontvanger waar een GPS antenne aan gekoppeld is,
Doel dat je positie word uitgezonden via VHF (marifoon ch 87h 88h) Er zijn 2 kanalen die daarvoor gebruik worden, ieder transponder moet een MSG ( er zijn 24 verschillende msg die kunnen worden uitgezonden) uitzenden. daarvoor zijn er 2250 tijdsloten per kanaal /seconden beschikbaar dus in totaal kunnen er 4450 msg/sec verwerkt worden in het AIS systeem, word de verzadiging bereikt dan worden eerst alle class B transponders op ontvangst mode (RX) alleen geplaatst om zodoende slots vrij te maken voor class A transponders dit alles word volledig automatisch gedaan door het AIS basisstation, verder kan ook het uitgangsvermogen automatisch verlaagt worden voor transponders buiten een gebied, zodat binnen het gebied meer sloten vrijkomen voor gebruik.
AIS heeft 2 antennes nodig nl een GPS voor de timing en je positie en koers en een maritieme antenne om dat te kunnen uitzenden en ontvangen. Met een kaartsysteem (ECDIS) op je computer kun je dan andere AIS targets zien, en word je bij hen gezien, indien de transponder een GPS FIX heeft. Een GPS fix ontstaat indien je 2 posities achter elkaar hebt verkregen van min 3 satellieten met een tijdsverschil van 1 seconde. Verlies je GPS fix dan is AIS waardeloos. Het hele systeem hangt of staat met GPS ontvangst, slechte gebruikte materialen/ slechte installatie. Verkeerde plaats antennes kan leiden tot vervroegd verlies van GPS fix. Ik zie ¾ van België - Nederland en heb tussen de 9-50 transponders volcontinu die geen positie geven ofwel op een verkeerde plek.
Het CCR (Centrale Commisie Rijnvaart) heeft regelementen opgesteld waaraan transponders en installatiebedrijven moeten voldoen in ander artikel vind men meer info erover.