Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten?

cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten? 29 nov 2010 08:19 #163244

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Een tijdje terug heb ik een cyrix laadstroomverdeler aangesloten ter vervanging van een kapot relais. Helaas had dat niet als resultaat dat weer beide accu's werden opgeladen als de motor liep.

Nu had ik 2 weken terug voor het eerst dit seizoen de lader aan de serviceaccu en toen werd na een tijdje ook de start accu geladen en begon de cyrix te klikken.

Nu ben ik een beetje een electro nitwit maar het lijkt me dan te betekenen dat er twee draadjes verkeerdom zitten...

Wie kan me vertellen welke ik nu moet gaan verwiselen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten? 29 nov 2010 09:31 #163256

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Als het goed is heb je accu's op de contacten van het relais geplaatst. Hoe heb je de spoel van dit relais aangesloten?
De - van de spoel gaat naar accu -, waar heb je de + van de spoel gelaten?

Als we dit weten, komt er ook snel een advies waar die wel naar toe moet.

Groeten,
Tasar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten? 30 nov 2010 09:01 #163471

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Uit de gebruiksaanwijzing: (waar ik, ahum, eerste even naar had moeten kijken...)

Aansluitcontacten:

30 Startaccu Plus aansluiting.
85 Starthulp contact (Alleen indien gebruik wordt gemaakt van starthulp)
86 Massa of Minus aansluiting. PAS OP!! Deze moet altijd worden aangesloten.
87 Extra accu Plus aansluiting of, indien gebruikt als spanningafhankelijke schakelaar, de accessoire aansluiting.

Volgens mij heb ik de 30 en 87 verkeerd om aangesloten, kan dat kloppen?

Oh, wacht even...

Nu lees ik dat de cyrix "ook de startaccu gaat bijladen als de spanning (door externe lader) op de serviceaccu hoog genoeg is."

Nou weet ik het effe niet meer...
Laatst bewerkt: 30 nov 2010 09:28 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten? 30 nov 2010 11:35 #163494

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Contact 30 moet direct naar de dynamo (bat+) of op de startaccu + als deze direct Op de dynamo aangesloten is.

Contact 87 naar licht accu en/of acculader.

Contact 85 is om de 2 accu's parallel te zetten bij slechte of lege start accu.

Vervolgens de min door lussen

Het zou zo moeten werken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten? 30 nov 2010 13:05 #163507

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Bedankt mensen!
Ik ga het komende tijd bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten? 09 dec 2010 19:19 #165164

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
De grote terminals op het relais zijn de aansluitingen voor de accu's. Welke accu op welke terminal komt maakt niet uit.
De aansluiting 86 moet inderdaad op massa aangesloten worden.
Met aansluiting 85 kan je middels een schakelaar de koppeling handmatig maken, waarbij de boordnet accu's aan de start accu gekoppeld kunnen worden.
Persoonlijk zie ik daar de noodzaak niet van in, als de start accu leeg is, heb je simpelweg een probleem.
Als je de accu hebt "leeg gestart" dan is er een probleem met de motor. Stond de accu al leeg voordat je begon te starten, dan is de startaccu kapot en moet deze vervangen worden.

Voor meer info zie deze links:
www.stroomwinkel.nl/p-2370-cyr...ligent-combiner.aspx

www.stroomwinkel.nl/download/D...ccuscheider_100a.pdf

Hier kan je zien hoe het aangesloten moet worden. Kan bijna niet misgaan!

Groeten,

Tyn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten? 24 apr 2011 04:19 #190831

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ben weer aan het speuren geweest.

Het lijkt er op dat alles aangesloten zit zoals het hoort mar heb iets gevonden dat ik niet kan thuisbrengen.

Er loopt een draad van de alternator "BAT" naar de "30" op de cyrix. Dat klopt met hoe volgens het oorspronkelijke schema de aansluiting moest zijn, echter, in het aansluitschema van de cyrix zie ik niets terug over deze draad.

Moet deze nu dan nog steeds zo aangesloten blijven en zo nee, wat moet ik er dan mee?

Op dezelfde aansluiting op de alternator zit nog een draad die via de amperemeter naar de startaccu lijkt te gaan.

Maar dit is allemaal iets boven mijn pet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten? 07 mei 2011 16:06 #192928

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Nou, met een hele dag de tijd en bittere noodzaak om de elektra na te lopen ben ik nu hopelijk een heel stuk verder.

Om te beginnen, mijn startaccu stond op iets meer dan 10 v. Er moest dringend gespeurd worden!

De accu was een paar keer naar 10 gezakt in 1 nacht maar na loskoppelen was hij de volgende ochtend 12.59 v...
Accu staat nu weer thuis aan de druppellader. Edit, de volgende ochtend geeft ctek een groen lampje en na loskoppelen is de accu 13 volt, 2 uur later 12,84v.

En zoals het er nu uitziet heeft die lege accu mss wel te maken met de verkeerd aangesloten cyrix.

De kabel die op 30 aangesloten had moeten worden zat idd verkeerd. Maar toen die goed aangesloten was klopte opeens een heleboel niet meer.

Beide voltmeters gaven opeens tegelijk dezelfde spanning aan, afhankelijk van welke hoofdschakelaar aan stond. Er moest ergens spanning staan waar dat niet mocht!

Uiteindelijk bleek dat de draden via amperemeters verkeerdom aangesloten waren, startaccu op lichtschakelaar en andersom, en bovendien beiden alleen aangesloten als de schakelaars op aan stonden. De startaccu kon alleen door het zonnepaneel worden bijgeladen als de starthoofdschakelaar aan stond.

Maar voor de volledigheid, heb ik er goed aan gedaan om alles aan te sluiten zoals het nu zit:

- laden volgens schema van de cyrix, eerst de startmotor, dan de lichtaccu
- zonnepaneel via laadregelaar direct op lichtaccu
- alleen lichtaccu heeft nog amperemeter aangesloten. Heeft de startaccu daar wat aan? Als ik start kan ik de meter niet zien en volgens mij loopt de startstroom zelf toch niet via die dunne kabeltjes...
- elke voltmeter geeft weer de eigen spanning weer.

In de oude situatie zat er op de plaats van de cyrix een scheidingsrelais dat samenwerkte met een tweede secondair scheidingsrelais. Kan dat tweede relais verwijderd worden?
Laatst bewerkt: 08 mei 2011 04:56 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten? 15 mei 2011 05:25 #194438

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Gelukt!

Ik had de cyrix gewoon helemaal via de handleiding moeten monteren, met uitgeplozen kabelloop.

Omdat het blokje er uitzag als het oude scheidingsrelais, met dezelfde nummertjes bij de aansluitingen, ging ik er van uit dat ie gewoon op dezelfde manier aangesloten moest worden.

maar de massadraad liep nog via de motor/secondair scheidingsrelais. Zodra die volgens de handleiding was aangesloten ging het bijladen weer zoals bedoeld, op de motor en via zonnepaneel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:cyrix laadstroomverdeler verkeerdom aangesloten? 15 mei 2011 08:01 #194468

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Fijn dat het werkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl