Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar?

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 21:30 #177105

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ton, leuk om je terug te zien! :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 22:02 #177109

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
TonDini schreef :
Ook maar even recht zetten.
Een dynamo is altijd gelijkstroom
anders is het een alternator.

nou, ik denk (= weet zeker) dat elke dynamo wisselstroom maakt. Dat is de aard van het beestje. Er draait nl een spoel in een magneetveld rond, en dat geeft per definitie wisselstroom!
En aan een gelijkstroomdynamo (ook in mijn oude Volvo van 1968) zit dan een collector die van de opgewekte wisselstroom gelijkstroom maakt, gewoon met 2 koolborstels.
En groot waren die dingen inderdaad, gauw 3 maal zo lang als een moderne alternator (dynamo)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 15 feb 2011 06:14 #177124

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Ik ga deze winter een Sterling Alternator Regulator inbouwen, om de laadstroom van de alternator op te voeren.
Het lastigste daarbij is het solderen van een extra draad op de aansluiting van de normale regulator IN de alternator. Maar daar zijn goede stap-voor-stap handleidingen voor te vinden. Dat klusje viel achteraf mee. Nu nog de montage van de rest.
Ik heb de verwachting dat dit veel meer oplevert en veel goedkoper is dan een zwaardere alternator.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 15 feb 2011 08:26 #177137

Ik zie hier allerlei fraaie uitleg ove het verschil tussen wisselstroomdynamo ofwel alternator en de oude (gelijkstroom)dynamo zoals die tot in de tweede helft zestiger jaren (en in de eend nog langer!) normaal was in auto.
Maar kijk eens op
nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo
Daar kun je veel wijzer worden , via linkjes ook over de alternator.
Je ziet dan ook dat bij de oude dynamo de laadstoom wordt opgewekt in de rotor en bij de alternator in de stator! Dat verklaart ook het feit dat bij de gelijkstroomdynamo veel vaker koolborstels moesten woren vervangen.
dan bij de alterntor waar maar een klein beetje strom door de koolborstels gaat.
En, de ouderwetse dynamo wekte echt gelijkstroom op (zij het een gepulste) .Tenslotte bestonden tot in de zestiger jaren nog geen (kline)dioden en kon je alleen gelijkrichten met de ouderwetse diode radiobuizen!Maar ja of iemand die nog kent.
Daarom kwamen de wisselstroomdynamo's pas echt in zwang toen er kleine diodes op de markt kwamen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 15 feb 2011 15:52 #177194

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
Capolavoro schreef :
TonDini schreef :
Ook maar even recht zetten.
Een dynamo is altijd gelijkstroom
anders is het een alternator.

nou, ik denk (= weet zeker) dat elke dynamo wisselstroom maakt. Dat is de aard van het beestje. Er draait nl een spoel in een magneetveld rond, en dat geeft per definitie wisselstroom!
En aan een gelijkstroomdynamo (ook in mijn oude Volvo van 1968) zit dan een collector die van de opgewekte wisselstroom gelijkstroom maakt, gewoon met 2 koolborstels.
En groot waren die dingen inderdaad, gauw 3 maal zo lang als een moderne alternator (dynamo)
groet
t

Juist! En daar heb ik niets meer aan toe te voegen! (behalve dan misschien dat een magneetveld in een spoel vaker voorkomt maar dat doet van het principe niks af)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 15 feb 2011 16:55 #177205

zullen we de dynamo maar de dynamo laten, is al ongeveer 50 jaar niet meer nieuw gemonteerd en de vraag was ook niet wat wat was, maar is het verstandig om een grotere op te bouwen, daar is het antwoord eigenlijk snel voor gegeven, optimaliseer de huidige, dus stop het geld voor een grotere in een regelaar, welke , dat beslis je zelf, hangt ook af van je budget en is in weze een ander topic. een grotere zal je accus niet sneller volladen.
ook het verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom is een ander draadje.
misschien zit er ergens wel een leraar techniek die dit eens gaat uitleggen aan semi techneuten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 15 feb 2011 17:16 #177209

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Arcadia schreef :
Ik ga deze winter een Sterling Alternator Regulator inbouwen, om de laadstroom van de alternator op te voeren.
Het lastigste daarbij is het solderen van een extra draad op de aansluiting van de normale regulator IN de alternator. Maar daar zijn goede stap-voor-stap handleidingen voor te vinden. Dat klusje viel achteraf mee. Nu nog de montage van de rest.
Ik heb de verwachting dat dit veel meer oplevert en veel goedkoper is dan een zwaardere alternator.

Hé, dat is interesant. Wil dit ook gaan doen. Maar durf het niet. Was het moeilijk? wat voor Dynamo heb jij? Wij hebben een Valero 60 amp. Ben heel benieuwdschierig hoe je dat gefixt hebt!!

Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 15 feb 2011 18:46 #177238

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8491
Ik vraag me af of een standaard alternator die een update krijgt om meer te leveren niet sneller "opgebrand" geraakt... Het spoel zal toch niet voldoende dikke draad hebben? De koeling zal er toch niet op voorzien zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 15 feb 2011 19:05 #177246

ilex, ik geef natuurlijk niet de garantie dat het bij jou werkt zoals het bij mij werkte.
ik had een eencylinder ruggerini generator setje aan boord, ongeveer 8 pk.
daar heb ik twee alternators, om het goede woord te gebruiken, op gezet van van elk 60 amp. ik lade mijn nikkel cadmium accus, 3 grote banken, met 16 volt tot het amperage terug liep. dan ging ik druppelen. die alternators hebben het 10 jaar volgehouden, ik liet wel de motor niet volgas lopen, ongeveer 1500 toeren. dus het valt wel mee, die dingen moeten er tegen kunnen, anders hadden ze maar een ander vak moeten kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 05:27 #177296

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Ilex schreef :
Ik vraag me af of een standaard alternator die een update krijgt om meer te leveren niet sneller "opgebrand" geraakt... Het spoel zal toch niet voldoende dikke draad hebben? De koeling zal er toch niet op voorzien zijn?
De alternator levert niet meer dan waar hij voor gebouwd is. Wat voorkomen wordt is dat de laadstroom al na korte tijd afneemt terwijl de accu nog lang niet vol is.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 05:43 #177298

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Zonsnel schreef :
Hé, dat is interesant. Wil dit ook gaan doen. Maar durf het niet. Was het moeilijk? wat voor Dynamo heb jij? Wij hebben een Valero 60 amp. Ben heel benieuwdschierig hoe je dat gefixt hebt!!
Ik heb een Hitachi zoals standaard op Yanmar wordt gemonteerd.
Sterling geeft zelf goede informatie in dit document. Over Hitachi wordt gezegd dat daarvoor een apart document opgevraagd moet worden. Ik heb het hier gevonden.
Elke stap van de demontage heb ik gedocumenteerd met foto's, zodat ik geen vergissingen kon maken met de her-montage.

Achteraf zeg ik: fluitje van een cent.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 16 feb 2011 05:49 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 06:08 #177299

ik heb zelf ook een Hitachi om de yanmar, maar waar heb je het gevonden in de link die je geeft? er staan veel pdf docs in maar ik kan het niet vinden. alvast bedankt.

PS als je de foto's die je zelf hebt gemaakt kunt mailen zou dat ook super zijn, ik ben zelf ook niet heel technisch namelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 06:38 #177301

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik trap misschien een open deur in , maar graag had ik even iets verduidelijkt ivm de begrippen alternator en dynamo.
Het is een kwestie van cultuur en/of volksgebruik.
In Belgie wordt de term alternator gebruikt , in Nederland verwijst men naar dit onderdeel als dynamo.
In weze bedoelt iedereen hetzelfde , alleen - en ik wil er echt geen internationaal conflict van maken :whistle: - is het gebruikte Nederlandse begrip eigenlijk het verkeerde , want hierbij kan verwarring ontstaan met de (vroeger toegepaste) echte gelijkstroomdynamo , die in feite hetzefde is al een gelijkstroommotor.
Alternator is dus echt wel het juiste woord omdat hierbij wisselstroom wordt opgewekt die via de diodebrug (binnenin de alternator) wordt gelijkgericht.
Mbv een compensatiediode die (die in de regelaar zit) kan de spanning worden opgevoerd tot 14,4 volt zijnde de vergassingsfase van de accu die dan volledig wordt opgeladen.
Die spanning haal je normaal nooit wanneer je een verdeeldiodemodule gebruikt die de verschillende accu's van elkaar scheidt .

Die compensatiediode is dus uiterst handig om de elke accu 100% vol te krijgen,.....maar !!
Laat me jullie even een annecdote in dat verband vertellen die mij is overkomen.

Op mijn controlepaneel binnen kan ik via een keuzeschakelaar de spanning aflezen van 3 accu's , de startaccu , de huishoudaccu en mijn boegschroefaccu.
Tijdens de vaart op motor vorig jaar constateerde ik dat de spanning van de huishoudaccu zeer laag was , dat kwam omdat ik via de invertor (12V naar 220V) een potje troost maakte.
Ik werd attent gemaakt op die lage spanning doordat het laag spanningalarm van de inverter afging.Je kijkt van buiten niet voortdurend op de voltmeter binnen toch.
Ik wist eerst niet wat er gebeurd was , maar nadat ik de keuzeschakelaar van de spanningscheck op de startaccu zette kreeg ik het pas echt benauwd . De spanning daarvan zat uit de chart, maw , rood all the way , overspanning dus.
Dit had het elektrisch gedeelte van mijn motor in de vernieling kunnen jagen.
Ja , dan moet een mens even nadenken , huishoudaccu veel te laag , startaccu veel te hoog , en dat alles op dezelfde alternator , ....hoe kan dat nu :ohmy: ?

Onmiddelijk de inverter uit (oorzakelijk verband) en dan nam ik één van de vloerplaten weg om een kijkje te nemen in het accu compartiment.
Een portabele spanningsmeter bevestigde de waarden van het controlepaneel en onmiddelijk verbond ik de plussen van de start- en huishoudaccu met elkaar , ik heb in dat compartiment steeds enkele laadkabels liggen zie je.
Die actie stabiliseerde beide spanningen en bracht alles op een 14,4 volt, ik kon nu op onderzoek naar de echte reden dit fenomeen.
Maar niet alvorens ik het zuurpeil van de startaccu checkte , en blijkbaar was die situatie al even bezig want het zat daar al lekker laag en te koken in die accu. Onmiddelijk alles terug op peil gebracht en dan alle aandacht naar de ware oorzaak.

Om nu een lang verhaal kort te maken.
Eén van de diodes van mijn verdeeldiodebrug was blijkbaar doorgebrand , het was die van de huishoudaccu.
Omdat bij het maken van die koffie op interter alle stroom van de alternator naar de huishoudaccu ging (daar staat de inverter op) was de stroom zo opgelopen - tot het max dat de alternator leveren kon- dat die bepaalde diode het liet afweten.
Nu is het toch wel zo dat de compensatiediode , je weet nog wel , die diode in de regelaar die de spanning opvoert tot 14,4 wegens verlies van 0,7 volt over de verdeelmodule , wel ,...om nu verder te gaan , die compensatiediode staat aangesloten op de huishoudaccu. Maar de verdeeldiode daarvan was wel doorgebrand !
Maw , er werd een te lage spanning gemeten en de regelaar kreeg de instructie om de spanning dan maar te compenseren en daarbij kregen start- en boegschroefaccu de volle laag , met het gekende gevolg.

Een nieuwe en absoluut zwaardere verdeeldiodemodule dringt zich nu op.
En meteen weet ook iedereen waarom ik zo graag een duidelijke spanningsindicatie wens aan dek. Zie daarvoor het topic " plaatsen van digitale temperatuurmeter " dat ik spoedig zal aanvullen met de afronding van dat project.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 10:39 #177330

Niet alle diodesplitters hebben een Voltage verlies.
Er zijn al enkele jaren ook verliesvrije zoals die van Vetus
( www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf ).een compensatiediode.Aanpassing van de alternator/dynamo is dan niet nodig en zelfs ongewenst! Ook een scheidingsrelais is vrijwel verliesvrij.
Een ander probleem is het zomaar toepassen van een grotere "autodynamo".
Autodynamo's zijn u.h.a. afgesteld op een laadspanning van 13,6 of 13,7 Volt.
de meeste echte scheepsdynamo's zoas die o scheepsmotoren worden gebruikt zijn vrijwel allemaal afgesteld op 14,3 of 14,4 Volt althans de vetus en Volvo die ik heb/had).
Een gewone autodynamo krijgt darom eenscheepsaccu nooit echt vol ( of maar heel langzaam).
Een autodynamo kan trouwens wel aangepast worden naar 14,4 Volt ddoor bijv. een Bosh service station.
Ikzelf gebruik de Vetus splitter en die zorgtvoor ( gemeten) een laadspanning van 14,3 Volt , gemeten met de meter op het motorpaneel voor de startaccu en de accumonitor voor de lichtaccu.
Ad
Laatst bewerkt: 16 feb 2011 10:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 11:46 #177340

ad ik ben nooit zo voor diode splitters geweest, ik heb er onderweg teveel niet goed zien werken. ik ben voor handmatig gegaan, voor elke accu een schakelaar(zgn massa schakelaar) in de pluslijn.de start accu zat altijd direct aangesloten op de alternator van de "hoofd" motor.
de rest lade ik via de "hulp" motor. dat had ook te maken omdat de service accus ni/cad waren, die hebben een andere laadkromme.

regelaars, de interne of externe, van de alternator is voor de auto industrie inderdaad anders , het is meer een kwestie van vol houden. de accu van een auto is ten opzichte van de motor ook relatief klein, een andere regelaar hoeft niet zoveel te kosten, in ieder geval als je het verschil ziet tussen een nieuwe marine en een tweede hands opknapper.
ik heb het zelf voor diverse mensen onderweg wel gedaan, de onderdelen kopen bij een shopje en extern in bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 11:54 #177342

Goh, Ik gebruik die Vetus splitter al ruim 10 jaar en heeft altijd feilloos gewerkt.Ik heb hem trouwens ( tegen de adviezen in!) in de motorruimte zitten zodat hij niet snel vochtig wordt/blijft.
Maar inderdaad , schakelaars werken ook pima zolang je ze tenminste niet vergeet.
Ik heb trouwens naast de splitter ook nog schakelaars waar de accukabel naar de startmotor of de gebruikers gaat.
Omdat door het gebruik van de splitter de dynamo een aparte laadkabel naar de splitter heeft( de ladstroom loopt dus niet via de startkabel) kan ik zo ook nooit de laadstroom onderbreken als de motor loopt. De splitter is dus altijd angesloten zodat die m.b.v. een zonnepaneel de accu's altijd vol houdt.
net nog even in de winterstalling ( wel buiten natuurlijk) geweest en de accu's staat op 13,4 Volt bij de zonnepaneelregelaar op drupellading.
Ad
Laatst bewerkt: 16 feb 2011 11:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 11:58 #177344

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Beste yellow boat ,

ik ben van mening dat U wel enkele dingen verwart.
Er is geen enkel verschil tussen een auto alternator en een scheeps alternator , U merkt aan het woord alternator dat ik in Belgie woon natuurlijk :laugh:.
Maar dit gezegd zijnde , een scheeps alternator (ik volhard met het gebruik van "alternator" in de correcte benaming ervan) is een gemariniseerde versie van een auto alternator omdat de elektrische onderdelen zijn voorzien van een vochtbeschermende coating.Er is verder geen verschil.
De compensatie diode bevindt zich in het regelaar gedeelte dat bij de meeste alternatoren intern zit , maar in sommige gevallen ook buitenaf kan worden geplaats , bv een sterling regelaar.
Je kan ook een regelaar installeren die zulke compensatiediode niet heeft.

Nu wat betreft de verdeelmodule om alle beschikbare accu's van elkaar te scheiden zijn verschillende mogelijkheden mogelijk.
Met diodes , en daarmee weet je dat je 0,7volt over de diode aan spanning verliest.Daarom de compensatie.
Of je doet dat door het gebruik van FET'S , waarbij dat verlies niet optreedt.
In dat laatste geval heb je dan ook geen compensatie diode nodig.

Uiteraard is het duidelijk dat de FET optie de beste maar ook de duurste is.


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 12:43 #177351

Goh, je bracht me aan het twijfelen dus heb ik zojuist maar eens aan mijn auto gemeten.
En inderdaad, ook 14,3 Volt laadspanning!
Het verhaal van de 13,6 Volt heb ik ooit lang geleden ook maar gehoord/gelezen . Zo zie je dus maar weer,altijd checken!weer wat geleerd!
Ik weet trouwens best wel wat het verschil is tussen een ouderwetse dynamo en een alternator . Vrij logisch ook want tenslotte is de afkorting voor wisselstroom ook AC ofwel alternating current!
Beide zijn echter engelse begrippen en de meeste niet technische mensen praten daarom over dynamo terwijl ze alternator bedoelen.
Als je het tegen hun hebt ver alternator weten ze niet waar je het over hebt , zeg je dynamo wel!ook vaklui praten meestal over gelijkstroomdynamo en wisselstroomdynamo!Kijk maar eens hier:
www.h-peters.com/bosch/index.html
Of dat ding van Vetus trouwens een FET splitter is weet ik niet. Ik weet wel dat scheidingsrelais ook verliesvrij werken en wat goedkoper zijn dan de FET splitters.
Ik heb trouwens ok al eens een verliesvrije gezien van onder de €100,00 .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 12:50 #177354

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Die 13,8/14,4 volt dicussie heeft meer te maken met leeftijd dan het verschil tussen auto´s en boten. wel wordt 14,4 volt in boten wel al wat langer toegepast dan bij auto´s en daarom denken velen dat auto's nog steeds rondrijden met 13,8 volt. Ook heb ik nieuwe scheepsdieseltjes gezien die er nog steeds 13,8 uitgooien...

Mijn MOSFET diode splitter (vaag merk) kostte overigens stukken minder dan 100 euro.
Pas op: sommige aanbieders verkopen 'gewonde' diodes waar een compensatie diode zit ingebouwd ook als verliesvrij. Maar daar wordt echter de boel gewoon ouderwets gecompenseerd en dat is niet met elke altenator eenvoudig aan te sluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 12:59 #177357

het heeft ook een "klein" beetje te maken met de verbeterde kwaliteit van de moderne lood accu, die onderhouds vrije accus kunnen ook wat meer verdragen. ja in nederland noemen we dat "ding" wat stroom levert een dynamo. de ouderen onder ons weten het verschil tussen de gelijkstroom en wisselstroom misschien nog wel, de "jonkies" kennen alleen de de alternator die ze ook dynamo noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 16 feb 2011 14:46 #177384

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Vetus heeft diverse Mosfet diode blokken.
Ik heb er hier een aangesloten met 3 uitgangen.
Werkt al 3 jaap perfect.
Deze was gecombineerd met een mastervolt lader 25 ampere.
En was aangesloten over het diodeblok.
Maar na een derde accu te plaatsen was deze te klein.
Er staat nu een Mastervolt 40 ampere lader met 3 uitgangen die direct op de accu's staat.
Alleen de Hitachi dynamo staat over het diodeblok.
Op een Yanmar zit een hitachi dynamo met een een RVS spanning regelaar.
aangezien het een mosfet blok is en er bijna geen spanning verlies optreedt. haal ik een spanning van 14 volt.
Uiteraard als de accu's er om vragen.
Ook moet de bedrading voldoende dik zijn.
Ik ben van 2,5 mm2 naar 6 mm2 gegaan.
Op de nasa BM accu monitor zie je dit goed.

Het meeste rendement kan je uit een speciale externe spanning regelaar
halen zoals de bekende merken verkopen.
Alleen een Hitachi is negatief geregeld en meestal zoals een bosch zijn positief geregeld.
Laatst bewerkt: 16 feb 2011 14:48 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl