Ik trap misschien een open deur in , maar graag had ik even iets verduidelijkt ivm de begrippen alternator en dynamo.
Het is een kwestie van cultuur en/of volksgebruik.
In Belgie wordt de term alternator gebruikt , in Nederland verwijst men naar dit onderdeel als dynamo.
In weze bedoelt iedereen hetzelfde , alleen - en ik wil er echt geen internationaal conflict van maken
- is het gebruikte Nederlandse begrip eigenlijk het verkeerde , want hierbij kan verwarring ontstaan met de (vroeger toegepaste) echte gelijkstroomdynamo , die in feite hetzefde is al een gelijkstroommotor.
Alternator is dus echt wel het juiste woord omdat hierbij wisselstroom wordt opgewekt die via de diodebrug (binnenin de alternator) wordt gelijkgericht.
Mbv een compensatiediode die (die in de regelaar zit) kan de spanning worden opgevoerd tot 14,4 volt zijnde de vergassingsfase van de accu die dan volledig wordt opgeladen.
Die spanning haal je normaal nooit wanneer je een verdeeldiodemodule gebruikt die de verschillende accu's van elkaar scheidt .
Die compensatiediode is dus uiterst handig om de elke accu 100% vol te krijgen,.....maar !!
Laat me jullie even een annecdote in dat verband vertellen die mij is overkomen.
Op mijn controlepaneel binnen kan ik via een keuzeschakelaar de spanning aflezen van 3 accu's , de startaccu , de huishoudaccu en mijn boegschroefaccu.
Tijdens de vaart op motor vorig jaar constateerde ik dat de spanning van de huishoudaccu zeer laag was , dat kwam omdat ik via de invertor (12V naar 220V) een potje troost maakte.
Ik werd attent gemaakt op die lage spanning doordat het laag spanningalarm van de inverter afging.Je kijkt van buiten niet voortdurend op de voltmeter binnen toch.
Ik wist eerst niet wat er gebeurd was , maar nadat ik de keuzeschakelaar van de spanningscheck op de startaccu zette kreeg ik het pas echt benauwd . De spanning daarvan zat uit de chart, maw , rood all the way , overspanning dus.
Dit had het elektrisch gedeelte van mijn motor in de vernieling kunnen jagen.
Ja , dan moet een mens even nadenken , huishoudaccu veel te laag , startaccu veel te hoog , en dat alles op dezelfde alternator , ....hoe kan dat nu
?
Onmiddelijk de inverter uit (oorzakelijk verband) en dan nam ik één van de vloerplaten weg om een kijkje te nemen in het accu compartiment.
Een portabele spanningsmeter bevestigde de waarden van het controlepaneel en onmiddelijk verbond ik de plussen van de start- en huishoudaccu met elkaar , ik heb in dat compartiment steeds enkele laadkabels liggen zie je.
Die actie stabiliseerde beide spanningen en bracht alles op een 14,4 volt, ik kon nu op onderzoek naar de echte reden dit fenomeen.
Maar niet alvorens ik het zuurpeil van de startaccu checkte , en blijkbaar was die situatie al even bezig want het zat daar al lekker laag en te koken in die accu. Onmiddelijk alles terug op peil gebracht en dan alle aandacht naar de ware oorzaak.
Om nu een lang verhaal kort te maken.
Eén van de diodes van mijn verdeeldiodebrug was blijkbaar doorgebrand , het was die van de huishoudaccu.
Omdat bij het maken van die koffie op interter alle stroom van de alternator naar de huishoudaccu ging (daar staat de inverter op) was de stroom zo opgelopen - tot het max dat de alternator leveren kon- dat die bepaalde diode het liet afweten.
Nu is het toch wel zo dat de compensatiediode , je weet nog wel , die diode in de regelaar die de spanning opvoert tot 14,4 wegens verlies van 0,7 volt over de verdeelmodule , wel ,...om nu verder te gaan , die compensatiediode staat aangesloten op de huishoudaccu. Maar de verdeeldiode daarvan was wel doorgebrand !
Maw , er werd een te lage spanning gemeten en de regelaar kreeg de instructie om de spanning dan maar te compenseren en daarbij kregen start- en boegschroefaccu de volle laag , met het gekende gevolg.
Een nieuwe en absoluut zwaardere verdeeldiodemodule dringt zich nu op.
En meteen weet ook iedereen waarom ik zo graag een duidelijke spanningsindicatie wens aan dek. Zie daarvoor het topic " plaatsen van digitale temperatuurmeter " dat ik spoedig zal aanvullen met de afronding van dat project.
Beste groeten