Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar?

Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 13 feb 2011 18:42 #176777

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
We hebben de standaard alternator op onze Penta zitten (60A).
Spelend met de gedachte er een bij te plaatsen (wat belachelijk duur is... +1000 euro voor alweer een 60A, ik ben de bevestigingsbeugel nog niet los tegen gekomen), dacht ik de bestaande te vervangen door een zwaarder type en de huidige als reserve mee te nemen.

De vervangertjes zijn ook zeer duur, maar dan heb je meteen meer laadvermogen zonder de bijkomende pulley's en snaren en gepruts.

De vraag zal weer niet zo eenvoudig en eenduidig zijn, maar is een zwaardere alternator zinvol om snel een batterijbank(je) van 300Ah te laden?
Welke merken komen in de kijker?
Laatst bewerkt: 13 feb 2011 18:43 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 13 feb 2011 18:48 #176781

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Ilex schreef :
We hebben de standaard alternator op onze Penta zitten (60A).

De vraag zal weer niet zo eenvoudig en eenduidig zijn, maar is een zwaardere alternator zinvol om snel een batterijbank(je) van 300Ah te laden?
Welke merken komen in de kijker?
Even geleden dacht je ook nog na over zonnepanelen. Een redelijk efficiente stroombron in de Middelandse Zee, lijkt me.
Ik zou het één of het ander doen. Zonnepanelen of een extra dynamo.
Met iets van 150W aan zonnepanelen die de hele daglichtperiode werken kom je ook een heel eind, vermoed ik. Is zo te horen ook aanzienlijk goedkoper dan zo'n extra dynamo.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 13 feb 2011 19:16 #176798

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ilex schreef :
alternator (60A).
batterijbank(je) van 300Ah

de laadstroom dient 10 a 20% van de Ah capaciteit te zijn.
60A is dan precies goed. Sneller laden gaat toch niet want als de accu's een beetje geladen zijn neemt de laadstroom sterk af. Die 60A krijg je er nooit continu in, en meer al helemaal niet.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 13 feb 2011 19:21 #176802

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Op een volvo Penta 2030 kan maximaal een 70 amp dynamo. Zwaardere hebben allemaal een dubbele V-snaar. Moet je de poelies aanpassen. Denk ook dat je al het extra vermogen van de waterpomp as afhaald. Deze lagers slijten dan harder, of de as gaat lekken.
Heb zelf nu een Syrix gemonteerd en allemaal AGM accu's. De boel laat nu veel sneller bij.

Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 13 feb 2011 19:23 #176803

ilex. waarom ga je niet naar een autosloper of tweede hands onderdelen leverancier, even laten nakijken bij een "bosch" dienst en ik denk dat je veel goedkoper uit bent. een steun zul je gewoon zelf moeten(laten) maken,als je de nieuwe grote dynamo neemt voor de sevice accus en de oude voor de start accu, heb je ook geen probleem met scheidings diodes.
Laatst bewerkt: 13 feb 2011 19:23 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 13 feb 2011 19:26 #176806

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Denk niet dat het veel uitmaakt als je een zwaardere alternator op zet.

Er zitten wel een paar nadeel aan een zwaarder alternator zoals dat er meer kracht wordt gevraagd van zo ding.

Ik heb het wel een tegen gekomen dat steun waren afgebroken uit het blok omdat de constructie er niet op berekent is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 15:25 #177020

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
Het spreekt voor zich dat ik alle opties bekijk en me niet alleen vastpin op zonnepanelen. Of ze zinvol zijn, daar tracht ik dus achter te komen.

Uit jullie commentaren blijkt van niet, dus dat is alweer van de baan :-)
Vooral de uitleg van Capolavoro maakt dit duidelijk.

@Sietse-ten: de huidige is niet stuk, is zelfs nagekeken.
@all: afbebroken spullen en uitgelopen lagers willen we niet, vandaar: prullenbak in met deze denkpiste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 16:02 #177024

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Is een speciale regelaar op de dynamo een optie?
Laadregelaar Alpha Pro (12V) 3-traps)
Ongeveer € 350

een complete dynamo met alpha pro 90 ampere kost rond de € 850.

www.stroomopmaat.nl/producten/...-pro-dynamo-12v-90a/
Laatst bewerkt: 14 feb 2011 16:03 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 16:22 #177026

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik ben A technisch ( op de stijger ) dat laden is iets dat op veel fora langs komt.
Ook ik heb me vroeger ook vaak afgevraagd , hoe krijg ik de stroom terug die ik steeds verbruik.

Het beste is om geen stroom te gebruiken , dan heb je ook niets tekort en blijven je accu's vol.
ook dit is niet waar , ze lopen vanzelf leeg als je maar lang genoeg wacht.

Maar ik heb wel een oplossing voor jouw probleem.
Eigenlijk te simpel om waar te zijn.

Wat jaartjes geleden had ik ook het zelfde het duurde te lang voor ik mijn accuutje van 500 Ah weer vol had op de motor.
Van alles zitten bedenken en overal raad vragen maar het kwam erop neer dat niemand een goede oplossing voor me had.

Mijn alternator van toen was maar 35 Ah en mijn acculader was 40 Ah laadvermogen.
Nu duurde het met de acculader een uur of vijf voor de zaak helemaal vol was.
En op de motor ruim het dubbele.
Erg raar vond ik het , piekerde me suf.
Tot ik een tang van iemand kon lenen die je om de dikke accu draad heen doe en dan gelijk kunt zien hoeveel er door de draad ging.

Dus de motor aan en meten , er ging eerst wel 25 A door maar na een kwartier liep dat al terug naar 10 A en na een uur stond het op 7 A.
zo nu was ik helemaal niet blij , je kunt rustig zeggen ik had de pest erin.
De volgende dag de volgende test we hadden die avond en nacht gewoon stroom gebruikt.
Precies zo als anders.
Nu de acculader gewoon aan oeps het vliegt erin met ruim 30 A en dat bleef het eerste uur gewoon door gaan.
Toen moesten we naar huis en hebben we de zaak opgeruimd.
En kon ik mijn grijze cellen aan het werk zetten.
Ineens eureka ik heb het.
Mijn vrouw naast me in de auto zegt wat heb je .
Zal het je besparen maar ik heb een technisch idee , O zegt ze daar wil ik niets van weten , snap het toch niet.

Het idee: gewoon een spanning regelaar op de alternator die het zelfde doet als die in de acculader zit.
En die zijn te koop.
Er zijn ook acculaders waar je de alternator op kunt aansluiten en dan gaat het altijd snel.

Nu niet gelijk bloemen bij me bezorgen, maar doe je voordeel er mee.
Ton
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 16:35 #177028

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ton,

Elke alternator (dynamo) heeft toch een spanningsregelaar?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 16:50 #177029

@ilex, ik bedoelde dit voor de extra dynamo.

ik heb indertijd in boat owner een artikel gelezen hoe de redacteur het opladen van een accu aan boord , goedkoop, verbeterden

wat is het grote probleem, de dynamos en regelaars zijn gemaakt voor autos, dus enigzins kleine accus en de dynama moet alleen na de start verbruik bijgewerkt te hebben de lading op peil houden.

wat willen wij aan boord, speciaal met de service accu, de zaak in zo n kort mogelijke tijd weer vol stoppen na een lange tijd verbruik tijdens zeilen of ankeren.

wat hadden deze heren gedaan, eigenlijk het zelfde wat je ook doet met een anode brug, je verteld de accu dat hij meer stroom moet leveren.

ik heb dit gedaan met een aantal diodes met schakelaars er tussen. even uitproberen en je bent voor een paar centen klaar. je kunt niet de zaak de zaak laten, wel een oogje houden op de volt meter van de accu. ik had er ni/cad accus achter staan, die kunnen wel wat meer hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 16:59 #177032

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hé Sietse Ten,

Dat is interesant.

Mijn dynamo geeft 14 volt. Met een inschakelbare diode kan je hem een paar uur op 14,7 volt zetten. Ja en dan LAAD de accu met hoofdletters!

Maar hoe doe je dat?? Heb je foto's of schema's?

Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 17:18 #177038

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Als eerste: hoeveel volt perst je dynamo er nu uit? Sommige, vaak oudere dynamo's of dynamo's van bepaalde mariniseer beddrijven (die gewoon de tractor dynamo er op laten zitten) zijn afgeregeld op 13,8 volt. Meer moderne, goede dynamo's op 14,2 of 14,4 en dat laadt wat steviger door. Dat is ook wat sietse bedoeld denk ik. Alleen moet je dat niet gaan doen met een dynamo die al een hoge spanning heeft...

Overigens zal een grotere dynamo op zich wel werken. Een 60A dynamo levert nagenoeg altijd een stuk minder dan die 60A, zeker bij een lager toerental. Dan haal je Capo's 20% niet die je met een wat grotere dynamo wel meer zal halen. Overigens hangt het ook van je accu's af hoeveel je er tegelijk in kan stoppen. Bijv. optima's kun je met erg hoge stromen laden.
Tegenwoordig monteerd Volvo een 115A dynamo op nagenoeg dezelfde motor dus daar verwacht ik ook niet direct problemen. Wel met de nodige aanpassingen (andere riemen etc).

Zo'n inteligente regelaar van bijv. mastervolt kan een hoop doen zodat je veel meer in de buurt van je 60A komt. Dat si wat Ton bedoelt. Alleen zijn die krengen ook best prijzig...

Maar in je dieselfilter-topic zeg je dat je niet veel van plan bent te motoren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 17:21 #177039

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Zonsnel schreef :
Hé Sietse Ten,

Dat is interesant.

Mijn dynamo geeft 14 volt. Met een inschakelbare diode kan je hem een paar uur op 14,7 volt zetten. Ja en dan LAAD de accu met hoofdletters!

Maar hoe doe je dat?? Heb je foto's of schema's?

Google eens op compenatie diode, het is nogal merk-afhankelijk. Sommige merken is dat een kwestie van een diode tussen een van de aansluitingen op je dynamo. Bij andere (hitachi bijv.) is dat bijna geen doen, dan moet de dynamo open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 17:39 #177042

Het verhaal dat hier wordt verteld over de compensatiediode is op zich wel waar maar bergt wel een gevaar in zich.
Wanneer de accu met een bedudend hogere spanning dan 14 Volt wordt geladen gaat hij "gassen" d.w.z. er komt waterstof en zuursof vrij oftewel knalgas! Zeer gevaarlijk aan boord want en klein vonkje en je hebt nooit meer een accu nodig!
Er bestaan wel speciale laadregelaars voor dynamo's die een accu sneller laden ( kijk eens bij Adverc, Merlin, Ample of Sterling) maar of die dit probleem voorkomen weet ik niet.
Oppasse dus met DHZ in dit gval.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 17:52 #177046

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hier gaan een paar dingen door elkaar heen.
Met een diode tussen de regel draad van de regelaar kun je alleen het voltage omhoog brengen.
En dat heeft geen enkele zin op het laden in ampère.

Dat werkt alleen als de accu's al redelijk vol zijn , in het begin kan de alternator die spanning toch niet veel hoger krijgen bij een grote accu bank.
Het goedkoopste en het simpelste is een accu lader waar ook de alternator op kan worden aangesloten.
Die gaat dan eerst een bulk lading doen voor een bepaalde tijd of bepaalde spanning.
Net waar je hem op ingesteld hebt.
En dan over op een floot spanning
je kunt ook dat ding van Mastervold kopen maar voor minder geld heb je er ook een accu lader bij.

Ton

Edit
Intruder een dynamo leverd gelijk stroom
een alternator leverd dat ook maar wekt het op d.m.v. wisselstroom.
en die regelaar op die dingen, zijn niet slim ,maar goedkoop.
een slimme regelaar geeft meer voor het zelfde geld.
Laatst bewerkt: 14 feb 2011 18:00 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 18:11 #177051

Als je me nu wilt vertellen dat het Voltage van de dynamo géén invloed heeft op de laadstroom in ampére dan vrees ik toch dat jij het bent die de draad kwijt is!
De laadstroom wordt (uiteraard tot aan de maximale capaciteit van de dynamo) bepaald door het voltageverschil over de accupolen ,de inwendige weerstand van de accu en het voltage dat de accu al heeft. Bij een laadvoltage van bijv. 14 Volt en een eigen voltage van de accu bijv. halfgeladen van 12,2 Volt is er dus maar 1,8 Volt beschikbaar voor het laden!Vandaar dat het ook zoveel uitmaakt als het laadvoltage (bijv. door het spanningsverlies van een ouderwetse dodesplitter) bijv. daalt naar 13,5 Volt. Dat scheelt dan bij deze half lege accu 0,5/1,8= 30% laadstroom.
Waar het mij speciaal om ging is te waarschuwen voor een te hoge laadspanning. Bij opladen van bijv. een autoaccu of een accu buiten de boot valt het gevaar wel mee maar in een boot is het echt levensgevaarlijk tenzij de accu's in een gesloten bak staan met een afvoer naar buien ( op het hoogste punt want knalgas is veel lichter dan lucht!).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 18:25 #177056

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Er is een paar maanden terug een vergelijkbaar draadje geweest. Daarin gaf Erik aan zeer content te zijn met de verbetering die een intelligente regeling bij hem bracht. Ook heeft Wijnja toen een foto laten zien van zijn tweede dynamo op zijn MD-2030. Kan me ook nog iets herinneren over de sense-draad die soms niet handig aangesloten is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 18:47 #177063

ad, je nhebt het goed uitgelegd, maar de hoeveelheid waterstof gas die vrijkomt is minum, je moet natuurlijk niet gaan kijken met een sigaretten aansteker of je nog genoeg zuur hebt, dat heb ik gezien, accu in flarden en de persoon met zijn kop onder water gehouden, daarna oog arts.

nog even een misverstand uit de weg ruimen. gelijkstroom dynamos worden al tig jaren niet meer gemaakt, het zijn(bijna) allemaal nu wisselstroom alternaters. het grote verschil gelijkstroom had een permanente magneet, leverde dus ook als de accu helemaal leeg was. de wisselstroom alt heeft een "start" stroom nodig, daarna levert hij die zelf via zijn regelaar.
daar zit dus ook het probleem, de regelaar meet de uitgaande stroom tussen de alt en de accu en regelt dan het uitgaande voltage.
dat doet hij zonder onderbreking. de slimme regelaars onderbreken de laadstroom regelmatig zeer kort en meten de spanning van de accu zonder de laadstroom, eenvoudig verteld.

en ja er is geen vuist regel te geven hoe je de diode kunt plaatsen, vraag aan een bv bosch dienst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 19:56 #177083

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
Maar in je dieselfilter-topic zeg je dat je niet veel van plan bent te motoren?

Dat was met een stevige knipoog :P

Toch fijn maar weer dat een schijnbaar eenvoudige vraag en op het eerste gezicht eenvoudig antwoord zoveel meningen oplevert!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 20:07 #177086

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
sietse-ten schreef :

nog even een misverstand uit de weg ruimen. gelijkstroom dynamos worden al tig jaren niet meer gemaakt, het zijn(bijna) allemaal nu wisselstroom alternaters.

En om ook dat maar even recht te zetten, gelijkstroomdynamo's hebben nooit bestaan.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 20:26 #177090

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
zeekraal schreef :
sietse-ten schreef :

nog even een misverstand uit de weg ruimen. gelijkstroom dynamos worden al tig jaren niet meer gemaakt, het zijn(bijna) allemaal nu wisselstroom alternaters.

En om ook dat maar even recht te zetten, gelijkstroomdynamo's hebben nooit bestaan.

Is wel heel off-topic, maar ben toch effe nieuwsgierig. In 1971 reed ik in een Volvo uit 1960 en daar zat zo'n loei van een dynamo op. Iedereen scholdt dat ding uit voor gelijkstroomdynamo. Hoe zit dat dan?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 20:52 #177099

zeekraal hoe oud ben je, intruder heeft gelijk. het waren hele zware dingen, weinig vermogen en erg snelheids afhankelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 21:15 #177101

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
zeekraal schreef :
En om ook dat maar even recht te zetten, gelijkstroomdynamo's hebben nooit bestaan.

Ook maar even recht zetten.
Een dynamo is altijd gelijkstroom
anders is het een alternator.

iemand zonder kennis spreekt bij RVS over roestvrij.
Maar dat is ook niet goed het is roestvast!

Ton
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator vervangen door zwaarder exemplaar? 14 feb 2011 21:26 #177104

ton dank u , maar je hebt helemaal gelijk. alleen iedereen heeft het over DE dynamo, maar tja er zijn meer dingen die zo ingeburgerd zijn dat ze een eigen leven zijn gaan leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl