Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AIS Transponders.

AIS Transponders. 14 feb 2011 10:00 #176943

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
www.amssa.nl/modules/news/article.php?storyid=10
Deze AIS transponder lijkt het ideale apparaat te zijn. Geen gedonder met allerlei aansluitingen op andere toestanden, alleen maar aan het 12 volt infuus leggen en op je plotter aansluiten.

Nu wil ik het nu even niet over de prijs hebben maar is dit nu echt zo super als de - niet onbevooroordeelde - leverancier zegt of zit er een addertje onder het gras? En hoe zit het met de aansluiting op mijn laptop? Al die codes voor stekkertjes enz. zeggen mij als leek helemaal niets.
Laatst bewerkt: 14 feb 2011 10:38 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 10:13 #176948

Laura dekker schijnt ook zo'n ding te hebben. Ik heb haar echter tot nu toe nooit met marinetraffic.com kunnen vinden! Of dat its over de Blue Ais zegt weet ik natuurlijk niet. de montage zo vlak bij de mast lijkt m trouwens ook niet zo goed.
Ik vraag me wel af of dit apparaat toegelatenis in Nederland. Alleen een CE markering is iet genoeg!
Kan anders bij een controle erg duur worden.
Verder is het trouwens wel een leuk apparaat alhoewel de prijsniet oveel scheelt met de andere beschikbare B transponders. Ik wacht nog maar even totdat ze echt goedkoper worden!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 10:46 #176954

Albert, ik denk dat dit apparaat niets speciaals toevoegt aan de bestaande reeks transponders.
De CTRX+carbon class B biedt eigenlijk hetzelfde voor minder geld. Deze + versie heeft een ingebouwde
antenne splitter (kun je ook je FM radio op aansluiten) en een silent knop voor € 779,-. Het
enige dat er nog bij komt is een kabeltje naar een GPS ontvanger. (Maar ja, die GPS had je toch
al).
Het apparaat van amssa wordt in de mast gemonteerd (weer een kilo erbij op hoogte) en kun je
pas uitzetten als je de optionele silent knop erbij aanschaft.
Die Watchmate WM850 biedt wel iets extra´s: stand alone AIS (eigen beeldschermpje). Die
onafhankelijkheid van je boord PC of plotter vind ik wel aantrekkelijk. Jammer dat het ding
meer dan 1000 euro kost.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat het wordt, maar voel nu het meest voor die CTRX. Maar.....
jongejonge wat een geld weer.

H
Laatst bewerkt: 14 feb 2011 11:11 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 11:04 #176963

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
YELLOW BOAT schreef :
Laura dekker schijnt ook zo'n ding te hebben. Ik heb haar echter tot nu toe nooit met marinetraffic.com kunnen vinden!
Marinetraffic ziet toch alleen boten die binnen het bereik van kuststations varen? Als Laura aan het oversteken is zie je dus in ieder geval niets. Als ze in de haven ligt zal het ding wel uit staan.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 11:07 #176964

In een ander forum las ik iets over een goedkope AIS uit de USA !
Na een hoop gezoek vond ik dat dat dezelfde is als de CTRX en andere met dezelfde vormgeving.
Het zijn allemaal OEM producten die door SRT in Engeland worden geproduceert! Kijk maar eens op :
www.yachtronics.com/yachtronic...T250%20OPERATION.pdf
Ik vraag me alleen af wat de invoerkosten en transport zullen zijn.Toen Ik bij FEDEX keek kwam er een enorm bedrag uit!
Maar toch wel een ardig prijsverschil , vooral als de dollar lekker laag blijft!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 11:09 #176965

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Ja inderdaad, die WM 850 lijkt me, op de prijs na, ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 11:36 #176982

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
YELLOW BOAT schreef :
In een ander forum las ik iets over een goedkope AIS uit de USA!
Heb je nog een link met een prijs dan?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 11:50 #176985

Oh sorry , ik dacht dat ik dat al had gedaan! Nu dan:
www.westmarine.com/webapp/wcs/...10268&classNum=10275

Ik zou wel even contact opnemen met West . Misschien leveren zij belastingvrij naar het buitenland . Scheelt tot 5%! ( USA kent geen BTW of BTW teruggave!)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 12:02 #176989

Naast die Watchmate WM850 is er nog een "stand alone" op de markt. De icom ma500tr.
Deze AIS transponder is verkrijgbaar in Nederland via RYS in Uitgeest. Kost ongeveer 800€ en
komt compleet inclusief GPS ontvanger.
Misschien toch even wachten tot de Kniesten en Dekkers dit ding in de schappen hebben
liggen?

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 14:07 #177006

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Wij hebben ook ais aanboort, het was zelfs verplicht in de collin archer mermorial race.
Ik weet niet precies wat voor merk het is, maar ik kan wel vertellen dat het goed werkt. De koers van de grote vaart is perfect te zien en goed om op te anticiperen ver van te voren. Ideaal voor in de nacht en zo aan te sluiten op de plotter.
Die van ons send, en ontvangt.
Zeker een aanrader als je op zee vaart, langs drukke vaar routes.
Wat je er mee moet als je op binnenwateren vaart? Geen idee!

-edit- Geen macrom B nodig voor ais! vergissing
Gr
Peter
Laatst bewerkt: 14 feb 2011 22:55 door Peter P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 14:32 #177011

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 16:02 #177023

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
@Peter P

Peter,weet je wel zeker dat je vader marcom B heeft moeten halen voor die transponder.Volgens mij valt ais gewoon onder het basiscertificaat.

Voor een epirb heb je wel marcom b nodig.
Groet,

Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 16:30 #177027

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
www.advitek.nl/communicatie/ai...ponder-klasse-b.html

Deze is ook heel betaalbaar, (ik koop nog geen AIS), compleet met GPS antenne en USB stekkers, klein formaat en stroomverbruik 2 Watt.

Tracking is te zien op het filmpje

Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 14 feb 2011 16:52 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 14 feb 2011 22:53 #177114

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Ja klopt, sorry herman je hebt gelijk ik haalde ze door elkaar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 31 mrt 2011 12:44 #186513

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik kreeg gisteren uit betrouwbare bron (technisch maritiem programmeur) te horen dat de grote zeevaart ons NIET ziet met AIS B class transponders. Aan een ontvanger heb je dus net zoveel.
Prima uitgangspunt maar het schijnt dat ze dus alleen A class transponders "zien"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 31 mrt 2011 15:39 #186532

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
nardus schreef :
Ik kreeg gisteren uit betrouwbare bron (technisch maritiem programmeur) te horen dat de grote zeevaart ons NIET ziet met AIS B class transponders. Aan een ontvanger heb je dus net zoveel.
Waarom Googel je er niet gewoon even op? kijk eens hier (even doorscrollen tot onderaan) en hier

Het lijkt er op neer te komen dat een Class B transponder een aantal dingen (IMO nummer, ETA, bestemming etc.) niet uitzend. En ook met een lagere frequentie z'n positie doorgeeft. Maar voor de verdere rest ben je met een class B transponder gewoon zichtbaar voor elke Class A transponder. Zou toch ook wel heel raar zijn als dat niet zo was en nog gekker als het nu pas bekend werd.

--
stegman
Laatst bewerkt: 31 mrt 2011 15:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 31 mrt 2011 16:05 #186535

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
In de tweede link staat duidelijk aangegeven dat je er niet van mag uitgaan dat je met een class B transponder gezien wordt door een class A AIS.
De reden hiervan is dat de eerste generatie class A AIS systemen nog niet van het bestaan af wisten van class B.
Indien de software in de eerste generatie AIS nog van een gedateerde versie is ben je niet zichtbaar als class B AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 31 mrt 2011 16:34 #186543

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
henkvd schreef :
In de tweede link staat duidelijk aangegeven dat je er niet van mag uitgaan dat je met een class B transponder gezien wordt door een class A AIS.
De reden hiervan is dat de eerste generatie class A AIS systemen nog niet van het bestaan af wisten van class B.
Indien de software in de eerste generatie AIS nog van een gedateerde versie is ben je niet zichtbaar als class B AIS.
Ik wijs er aansluitend even op dat de tekst in kwestie kennelijk dateert van voor december 2006. We zijn ondertussen al bijna 4,5 jaar verder. Ik vind je interpretatie van wat er staat ook nogal een vrije. Over eerste generatie AIS-systemen wordt niet gesproken voor zover ik kan zien.
De enige reactie op het stuk, die eronder staat, vindt het het allemaal niet zo begrijpelijk. Terecht. Met name de blauwe tekst is nogal wazig. Volgens de schrijver kan alleen een 'radar overlay' het probleem oplossen. Dat lijkt mij een stap terug, qua opmerken van andere schepen, speciaal jachten.
Hoe het ook zij; de conclusie dat AIS Class A transponders van het type Class B niet zien is véél te kort door de bocht.

--
stegman
Laatst bewerkt: 31 mrt 2011 16:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 31 mrt 2011 16:39 #186544

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Laat ik het anders zeggen, ik weet dat er nog genoeg systemen rondvaren die deze beperking hebben.
En zelfs watersporters met een AIS receiver zoals de NASA AIS engine van de eerste generatie heeft deze beperking.

De blauwe tekst is een uit de categorie klok ........klepel
Laatst bewerkt: 31 mrt 2011 16:42 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 31 mrt 2011 17:05 #186551

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
henkvd schreef :
Laat ik het anders zeggen, ik weet dat er nog genoeg systemen rondvaren die deze beperking hebben.
En zelfs watersporters met een AIS receiver zoals de NASA AIS engine van de eerste generatie heeft deze beperking.

De blauwe tekst is een uit de categorie klok ........klepel
Ik heb nog even door gegoogeld en wat je ook tegenkomt is de bewering dat SOLAS-schepen met AIS-A de AIS-B uitzendingen 'uit' zetten als het wat te druk wordt op het scherm. De vraag is of dit broodje-aap-verhalen zijn of niet. Het lijkt me ook alleen van toepassing in zeer drukke gebieden, zoals havenmonden of het Nauw van Calais. Bovendien mag je verwachten dat er in zo'n drukke situatie ook fatsoenlijk uitkijk wordt gehouden op de brug.
Dat de NASA AIS engine dezelfde beperking heeft verbaast me. Is dat een class A dan? Of werkt het daar net andersom?

De conclusie die ik zelf trek is dat er nog het een en ander niet helemaal is uitgekristalliseerd. Het zijn naar mijn idee allemaal problemen die ooit tot het verleden zullen behoren. Misschien moet ik maar even wachten tot de derde of vierde generatie AIS-transpobnder op de markt komt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 31 mrt 2011 17:24 #186559

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik doelde op dat "uitzetten" van b transponders bij de beroepsvaart.
Omdat ze anders erg veel bliepjes krijgen op hetscherm stellen ze dit zo in. En laten het zo staan.

Dit heb ik niet van google, maar uit eerste hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 31 mrt 2011 17:32 #186565

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
lodewijk stegman schreef :

Dat de NASA AIS engine dezelfde beperking heeft verbaast me. Is dat een class A dan? Of werkt het daar net andersom?

o.a. de Nasa AIS Engine type 1 kan alleen class A berichten ontvangen, class B komt pas kijken vanaf versie 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 31 mrt 2011 17:34 #186566

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Dat 'uitzetten'van de ontvangst van AIS-B signalen heb ik ook al meer gehoord.
Ook is mij gebleken dat sommige gps software (bijv de oudere versie van navi software van Imray)niet in staat is om de B-signalen goed (of helemaal niet) weer te geven.
Je moet nooit uitgaan van de gedachte dat een ander je wel ziet. Ook niet met A-transmittors natuurlijk.
Toch lijkt mij dat bij situaties dat het echt nodig is (bijv mist op zee), men de A-bootjes ook wel probeert te zien.
Het is naar mijn mening wel een goede toevoeging van veiligheid. Je kan schepen, incl koers, namen, etc herkennen. Je kan ze daarmee oproepen en de koers bespreken. En datzelfde geldt voor de ander ook.
Natuurlijk moet je allle andere 'ogen en oren' ook open houden.
Ik zou echt niet meer zonder willen.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2011 19:58 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 31 mrt 2011 18:52 #186594

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
nardus schreef :
Ik doelde op dat "uitzetten" van b transponders bij de beroepsvaart.
Dan moet je dat ook zeggen, lijkt me. Nu leek het net alsof het totaal onmogelijk was om met een AIS A een AIS B te zien
Dit heb ik niet van google, maar uit eerste hand.
Ach, zo'n programmeur staat er ook niet de hele dag bij, op de brug. Die vertelt ook alleen maar door wat ie hoort. Op dezelfde manier komen die verhalen op internet.
Tegen stompzinnigheid (het maar uitzetten van bepaalde signalen; geen goed uitkijk houden en noem maar op) is geen kruit gewassen.
Toen er nog slechts radar was, deden die verhalen ook al de ronde. De man die de hondenwacht deed en een minuut of tien naar achteren gaat om koffie te zetten. Of liever de Playboy bekijkt dan dat ie z'n radarscherm in de gaten houdt.

Hoe je het ook wendt of keert: AIS kan een behoorlijke vooruitgang op het gebied van veiligheid zijn. Verkeerd of niet gebruiken doet daar niks aan af.
Maar blind vertrouwen op het gegeven dat je gezien wordt kun je nooit, dat blijft de bottom line.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 01 apr 2011 06:49 #186662

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Wat ik me in dit verband ook nog even afvraag: hoe groot is de extra drukte op het scherm die door Class B transponders wordt veroorzaakt? Voor zover ik weet is ClassA verplicht voor alle zeeschepen van 300 ton en meer. Daarmee heb je al een hele grote groep te pakken. Class B zal midden op zee beperkt blijven tot de kleinere vissersboten, sleepboten en dergelijke en jachten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit midden op zee zo'n extra drukte veroorzaakt dat men dit er op de Class A-schepen niet 'bij' kan hebben.

Nog een vraag: hoe is het eigenlijk mogelijk dat Class B selectief wordt uitgeschakeld? A en B gebruiken dezelfde frequenties (87 hoog en 88 hoog). Hoe onderscheidt een Class A transponder een A van een B?
Je kunt jezelf zelfs afvragen waarom het überhaupt mogelijk is gemaakt voor Class A om Class B uit te schakelen. Het is tenslotte een veiligheidssysteem.
Is er niet meer sprake van het instellen van een 'range'? Het is bekend dat Class B met minder vermogen zendt dan class A. Als je de zwakkere zenders eruit filtert, dan zie je verder weg varende Class B transponders niet meer, bijvoorbeeld.
Dat is is al weer heel wat anders dan dat de grote vaart jou als jacht helemaal nooit ziet, natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl