Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu-keuze-schakelaar

Accu-keuze-schakelaar 14 feb 2011 19:01 #177065

Deze winter heb ik op aanraden van mijn boot-service center mijn accu-systeem geüpgraded: van 1 doe-het-al naar 2 stuks (service+start). Onderdeel van het systeem is een accukeuze-schakelaar.

Ik begrijp de theorie maar hoe gebruik ik nu zo'n schakelaar in de praktijk? Met andere woorden, wanneer zet ik hem op 2(service), 1(start) of 1+2 (both)???

W.S.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 feb 2011 19:02 door White Sands. Reden: invoegen afbeelding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 14 feb 2011 19:36 #177072

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Ahoy,

ik heb dat "systeem" ook en gebruik het als volgt:
Starten op A (de motorakku) vervolgens even laten laden op de motor. Na een minuut of 5 overschakelen op BOTH en laten laden. Als we gaan zeilen zet ik hem op B, de huisakku. Vervolgens weer starten op A. Weer even vol laten lopen en als je het idee hebt dat de motorakku weer is bijgeladen laad ik B een tijdje. Vervolgens weer naar BOTH.
Nav apparatuur verlichting en koelbox draai ik uitsluitend vanaf B. Motot uitsluitend vanaf A.
Indien ik te weinig motor uren draai, heb ik nog een portable ladertje.

Gr. Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 14 feb 2011 20:22 #177089

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13710
dit is mij te veel nadenken.
toch liever een diodeblok :)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 14 feb 2011 20:30 #177091

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Zet hem NOOIT op 0 als de motor draait, gaat de dynamo naar de Filistijnen!
Ik vind het gek dat ze je geen scheidingsrelais hebben geadviseerd.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 14 feb 2011 20:51 #177098

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Op standje Both, loop je ook nog eens het risico dat wanneer bijvoorbeeld de start accu veel voller zit dan de boord accu (na een dagje zeilen) de start accu de boord accu gaat laden. Dat kan gepaard gaan met een flink geweld aan amperes die van de ene naar de andere accu gaan lopen, waardoor beide accu's "een deukje" op lopen.
Zelf heb ik mijn twee accu's volledig gescheiden van elkaar. Omdat mijn buitenboord motor met veel te weinig amps de accu laad heb ik ook geen diodeblok, (Normaliter zorgt zo'n blok er voor dat eerst de leegste accu wordt geladen en dan de andere).

Het aardige van jouw schakelaar is vooral dat je eventueel kan starten op de andere accu (en die weer kan bijladen), maar waarom je ze allebei tegelijk aan kan zetten ontgaat mij eerlijk gezegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 14 feb 2011 22:03 #177110

Heb ik het juist zo?...?...?...?

Vertrek: stand 1 (startaccu) en starten motor, nadien 5 minuutjes op stand 1 laten om startaccu op te laden met de dynamo. De navigatieapparatuur, koelkast etc gebruikt dan ook stroom uit accu 1.

Na 5 min: doordraaien naar stand 2 (niet via 0!!) en ofwel verder motoren (en accu 2 bijladen) ofwel zeilen (accu 2 leegtrekken). De motor kan indien nodig (acuut) gestart worden via accu 2.

Indien accu 2 (bijna) leeg is: schakelaar op 1, motor starten en daarna terugdraaien naar 2 (lichtaccu laadt op).

Walstroom: stand 2 (lader is verbonden met lichtaccu) of both.

Naar huis: stand 0
Laatst bewerkt: 14 feb 2011 22:05 door White Sands.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 14 feb 2011 22:07 #177112

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
White Sands schreef :
Heb ik het juist zo?...?...?...?

je snapt t helemaal!
wat laden betreft: in zo'n zelfde situatie heb ik ooit een aparte schakelaar ingebouwd om de lader op de ene of de andere accu te kunnen zetten, ook als de grote accuschakelaar op 0 stond.
Dan kun je kiezen welke accu je laadt, en 2 tegelijk is niet verstandig, omdat de meeste laders daar niet zomaar genoeg stroom voor leveren (de grotere daargelaten) en omdat je in de Both-stand het risico loopt dat een goede accu een slechte gaat laden.
Hoe was je overigens van plan de lader aan te sluiten??
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 15 feb 2011 08:41 #177141

Kijk ook eens op de Vetus website bij : www.vetusweb.com/manuals_36.php
Daar staan mooie schema's van schakelars en scheidingsdodes.
Pas trouwens bij de laatste op dat je een verliesvrije koopt ( wel duurder) of een scheidingsrelais , anders moet je de dynamo laten aanpassen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 15 feb 2011 09:29 #177149

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
koko schreef :
Het aardige van jouw schakelaar is vooral dat je eventueel kan starten op de andere accu (en die weer kan bijladen), maar waarom je ze allebei tegelijk aan kan zetten ontgaat mij eerlijk gezegd.

Wij hadden het ooit voor dat we op geen van de 2 accu's konden starten wegens niet voldoende meer geladen. Met de schakelaar op Both lukte het nog net wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 15 feb 2011 12:12 #177168

Hoe was je overigens van plan de lader aan te sluiten??
Aan de aansluiting van de lader is niets gewijzigd. Hij voorziet de service-accu van lading.

In scenario vertrek ik wel met accu 1 (en laadt hem daarna 5 minuutjes op via de dynamo), maar de rest van de trip/tour zal accu 2 voor de nodige stroom zorgen (ook als er moet gemotord worden). Accu 1 komt dan nog alleen bij uitputting van 2 in het stuk voor.

Dus in feite neemt accu 1 niet zozeer de functie van "start"-accu waar maar speelt hij eerder de rol van "reserve"-accu!!

S.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 15 feb 2011 17:09 #177207

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
White Sands schreef :
Heb ik het juist zo?...?...?...?

Vertrek: stand 1 (startaccu) en starten motor, nadien 5 minuutjes op stand 1 laten om startaccu op te laden met de dynamo. De navigatieapparatuur, koelkast etc gebruikt dan ook stroom uit accu 1.

Na 5 min: doordraaien naar stand 2 (niet via 0!!) en ofwel verder motoren (en accu 2 bijladen) ofwel zeilen (accu 2 leegtrekken). De motor kan indien nodig (acuut) gestart worden via accu 2.

Indien accu 2 (bijna) leeg is: schakelaar op 1, motor starten en daarna terugdraaien naar 2 (lichtaccu laadt op).

Walstroom: stand 2 (lader is verbonden met lichtaccu) of both.

Naar huis: stand 0

dit hele verhaal doet dit ding voor je en hij vergist zich nooit
kost een paar tientjes
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 15 feb 2011 17:12 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu-keuze-schakelaar 15 feb 2011 19:37 #177250

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Ton,

Mee eens. Syrix werkt super!

Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl