Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 of 1 accu

2 of 1 accu 22 feb 2011 04:58 #178493

  • lpessers
  • lpessers's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Ik heb nu op mijn boot als service accu 2 accu's parallel staan. Gewoon doorverbonden, zonder diode of wat dan. Ze zijn nu 6 jaar oud, dus ik zal ze over niet al te lange tijd moeten vervangen. De vraag is nu:
Wat is beter, weer door twee accu's vervangen met dezelfde capaciteit of 1 grote met in totaal dezelfde capaciteit?
En waarom zijn er indertijd 2 accu's gemonteerd ipv 1 grote?

Groet,

Loet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 of 1 accu 22 feb 2011 05:53 #178495

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
2 is makkelijker hanteerbaar en te plaatsen, soms worden er ook een paar of meer geschakeld omdat de accu lijn b.v. tot 200 gaat en er is 400 nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 of 1 accu 22 feb 2011 06:05 #178496

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Beste Loet,

het is beter om 1 accu met dezelfde capaciteit aan te schaffen. Om 12 volt te maken zitten er zes aparte cellen in een accu. Met jouw twee accu's parallel heb je twaalf cellen. Over het algemeen overlijdt er eerst één cel, die vervolgens continue een beroep doet op de andere cellen. In de kapotte cel zakt het voltage sneller als in de andere. Omdat alle cellen als communicerende vaten aan elkaar gekoppeld zijn gaan de andere cellen dat verlies weer aanvullen, waarna de kapotte cel dat voltage weer sneller verliest en zo is het kringetje rond. Met twaalf cellen gaat het precies hetzelfde en omdat het er twaalf zijn heb je meer risico.

Op de meeste boten met een electrisch startende motor zul je twee accu's tegen komen. Dan hou je een accu altijd beschikbaar voor het starten, de startaccu, en een accu voor alle apperatuur aan boord. Zo loop je minder risico je accu leeg te trekken en niet meer te kunnen starten. Let op, een startmotor heeft al gauw last van een lagere accuspanning. Een hele grote accu voor alles hoeft nog lang niet leeg te zijn, maar kan wel onvoldoende spanning hebben voor de startmotor. Daarom is twee accu's veiliger.

Waarom de vorige eigenaar twee accu's parallel heeft gechakeld weet ik niet, maar wellicht was gedachte het gewicht beter te kunnen verdelen, of beter tilbaar te houden, het past anders niet door het luik, ga zo maar door. Zelf koos ik er voor doordat de boot twee kleine accutjes (44a) had. Een als start en een als boord. Ik wilde zowel voor de start als voor het boordnet een grotere capaciteit. In de wetenschap bovenstaand risico te lopen heb ik twee kleine parallel geschakeld en een grotere startaccu gekocht. Tegen de tijd dat ik ze moet vervangen koop een grote.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 of 1 accu 22 feb 2011 06:36 #178502

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
koko schreef :
Op de meeste boten met een electrisch startende motor zul je twee accu's tegen komen. Dan hou je een accu altijd beschikbaar voor het starten, de startaccu, en een accu voor alle apperatuur aan boord.
De TS schreef dat het om 2 parallel geschakeld service-accu's ging. Ik denk dat er dus nog wel degelijk een 3e accu aan boord is als startaccu.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 of 1 accu 22 feb 2011 16:24 #178657

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
koko schreef :
Beste Loet,

het is beter om 1 accu met dezelfde capaciteit aan te schaffen. Om 12 volt te maken zitten er zes aparte cellen in een accu. Met jouw twee accu's parallel heb je twaalf cellen. Over het algemeen overlijdt er eerst één cel, die vervolgens continue een beroep doet op de andere cellen. In de kapotte cel zakt het voltage sneller als in de andere. Omdat alle cellen als communicerende vaten aan elkaar gekoppeld zijn gaan de andere cellen dat verlies weer aanvullen, waarna de kapotte cel dat voltage weer sneller verliest en zo is het kringetje rond. Met twaalf cellen gaat het precies hetzelfde en omdat het er twaalf zijn heb je meer risico.

Dit is een argument maar grotendeels te verwaarlozen. Op bijna elke boot van boven de 10 meter zitten twee accu's i.v.m. het niet zwaarder gaan van veel accu merken en het benodigde vermogen. Op elke vrachtwagen zitten 2 accu's om 24 volt te krijgen.

Veel belangrijker is dat je 2 accu's neemt van exact hetzelfde merk, type en vermogen en het liefst nog in dezelfde serie geproduceerd, anders ga je zeker problemen krijgen.

Ik heb in professionele toepassingen wel 24 accu's aan elkaar gekoppeld gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 of 1 accu 22 feb 2011 16:34 #178661

jouzers schreef :
koko schreef :
Beste Loet,

het is beter om 1 accu met dezelfde capaciteit aan te schaffen. Om 12 volt te maken zitten er zes aparte cellen in een accu. Met jouw twee accu's parallel heb je twaalf cellen. Over het algemeen overlijdt er eerst één cel, die vervolgens continue een beroep doet op de andere cellen. In de kapotte cel zakt het voltage sneller als in de andere. Omdat alle cellen als communicerende vaten aan elkaar gekoppeld zijn gaan de andere cellen dat verlies weer aanvullen, waarna de kapotte cel dat voltage weer sneller verliest en zo is het kringetje rond. Met twaalf cellen gaat het precies hetzelfde en omdat het er twaalf zijn heb je meer risico.

Dit is een argument maar grotendeels te verwaarlozen. Op bijna elke boot van boven de 10 meter zitten twee accu's i.v.m. het niet zwaarder gaan van veel accu merken en het benodigde vermogen. Op elke vrachtwagen zitten 2 accu's om 24 volt te krijgen.

Veel belangrijker is dat je 2 accu's neemt van exact hetzelfde merk, type en vermogen en het liefst nog in dezelfde serie geproduceerd, anders ga je zeker problemen krijgen.

Ik heb in professionele toepassingen wel 24 accu's aan elkaar gekoppeld gezien.

Kijk maar eens op www.planetsolar.org/index.en.php
Die hebben er denk k nog veel meer alleen geen gewone!

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 of 1 accu 22 feb 2011 17:00 #178672

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :

Kijk maar eens op www.planetsolar.org/index.en.php
Die hebben er denk k nog veel meer alleen geen gewone!

Ad

Die gebruiken losse 2 volt cellen, die gaan tot duizenden ah per cel, die worden in nog weer grotere schepen gebruikt, pakweg boven de 15 meter motorjacht en 20 meter zeil, ook in grote UPS systemen. Dan worden de aantallen nog veel groter inderdaad. Met gewone 12 volt accu's wordt 8 wel de max genoemd, in de situatie met 24 hadden ze ook beter naar losse 2 volt cellen kunnen gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 of 1 accu 22 feb 2011 18:55 #178737

  • lpessers
  • lpessers's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Hendri heeft gelijk, ik heb nog een losse startaccu. Nu heb ik twee maal 66Ah, dus dat kan ik dus vervangen door een van 140Ah.

Dat past gemakkelijk in de accubak dan die twee.

Dank voor jullie hulp.

Loet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl