koko schreef :
Beste Loet,
het is beter om 1 accu met dezelfde capaciteit aan te schaffen. Om 12 volt te maken zitten er zes aparte cellen in een accu. Met jouw twee accu's parallel heb je twaalf cellen. Over het algemeen overlijdt er eerst één cel, die vervolgens continue een beroep doet op de andere cellen. In de kapotte cel zakt het voltage sneller als in de andere. Omdat alle cellen als communicerende vaten aan elkaar gekoppeld zijn gaan de andere cellen dat verlies weer aanvullen, waarna de kapotte cel dat voltage weer sneller verliest en zo is het kringetje rond. Met twaalf cellen gaat het precies hetzelfde en omdat het er twaalf zijn heb je meer risico.
Dit is een argument maar grotendeels te verwaarlozen. Op bijna elke boot van boven de 10 meter zitten twee accu's i.v.m. het niet zwaarder gaan van veel accu merken en het benodigde vermogen. Op elke vrachtwagen zitten 2 accu's om 24 volt te krijgen.
Veel belangrijker is dat je 2 accu's neemt van exact hetzelfde merk, type en vermogen en het liefst nog in dezelfde serie geproduceerd, anders ga je zeker problemen krijgen.
Ik heb in professionele toepassingen wel 24 accu's aan elkaar gekoppeld gezien.