@Yannis
Het merk 'Wilco' is de opvolger van het merk 'Delphi' (er heeft geloof ik nog een naam tussen gezeten). Bij de wilco accu's wordt opgegeven welke maximaal stroom er 'uit getrokken' mag worden. Het starten van een motor vraagt ongeveer 150A max (dit ligt aan het vermogen van de startmotor, 150A is voor een startmotor van ca 1,5 pk of 1kW)
Wat wil je starten? Een 6 cilinder diesel na voorgloeien met een gloeistroom van een Ampère of 20 en een 5kW startmotor die 700A vraagt? Niet doen... Gaat het om een 1 of 2 cilinder met een 700 tot 1kW startmotor, dan zul je wel onder de maximale ontlaad stroom van de accu's blijven en kun je dit wel doen.
Stel dat je een aparte start accu neemt, dan is het niet verstandig deze parallel aan de service accu op te laden. Het beste gebruik je daar dan een apart laadcircuit voor. (maar dat doe je al) De eigenschappen (met name de inwendige weerstand) van een start en een deep cycle accu zijn nogal verschillend (een volbloed renpaard heeft ook andere eigenschappen dan een ezel
zoals Philip al aangeeft.) Het aparte laadcircuit kan het geheel weer duurder maken zodat uiteindelijk de inzet van een 'ezel' net zo duur is als 2 volbloeds 'die uit dezelfde ruif eten'.
De Ampair windgenerator is zeer waarschijnlijk de oorzaak van de lange levensduur van jouw accu's, 11 jaar zonder problemen en nu nog niet? Waarom wil je ze eigenlijk vervangen? Of ben je na 11 jaar onzeker geworden over de capaciteit? Laat ze dan testen, dat kost minder dan nieuwe accu's.
Groet, Peper
(hoezo lang verhaal...)