jonge juffer schreef :
Elektriciteit is echter in het geheel niet mijn ding
Beste Antoon, elektra aan boord (óók 12V) vergt toch wel enige kennis om dit veilig voor mensen alsmede veilig voor je boot aan te leggen. Het is geen schande om je daarom te laten bijstaan door iemand die verstand van zaken heeft. Ik kan je (ook) nadrukkelijk het boek 'Elektriciteit aan boord' aanraden van Michael Hermann, vertaald en bewerkt door mede-forumer Olav Cox. Hierin vind je echt alles over 12V en 230V.
Shunt: dit is de 'sensor' die je nodig hebt als je een vaste stroom- en ampèremeter / Ah teller gaat inbouwen. Meter en shunt horen onverbrekelijk bij elkaar.
Walstroom: wordt volledig gescheiden van het 12V systeem aangelegd. Er moet een (al dan niet gecombineerde) gezekerde hoofdschakelaar (10 of 16A) en aardlekschakelaar (30 mA) aan boord ingebouwd worden, voor je eigen veiligheid, óók bij alleen een acculader. Vertrouw er nooit op dat de haveninstallatie wel een aardlekschakelaar zal hebben. Ik heb er genoeg gezien zonder!
Tip: bouw toch ook maar 1 of 2 gewone 230V stopkontakten in de kajuit in, altijd handig in de haven. Al was het maar voor kluswerk.
Tip: bouw ook twee indicatorlampjes in het 230V systeem in. Eéntje die aangeeft dat er spanning op het 230V boordnet staat (dan weet je of je nog een muntje in de automaat moet gooien) en ééntje die aangeeft of de polariteit juist is (dus 230V op de fasedraad). Meer info in het boek.
230V en stalen boot: een scheidingstrafo kost wel wat geld, maar voorkomt een heleboel (verborgen) corrosieproblemen. Zou ik altijd doen!
Acculader: goedkope (auto) laders horen absoluut niet op een boot. Gewoon een goede lader kopen, houdt je accu's én je boot heel. En geen omkijken meer naar.
Zekeringen bij de accu's: ik ben het niet eens met Capolavoro dat meszekeringen niet echt nodig zijn. Dat veel jachten ze niet hebben is geen goed argument. Nieuwe jachten hebben ze bijna altijd. Het zijn in feite gewoon hele zware zekeringen (200 - 300A) die ervoor zorgen dat er bij een kortsluiting dicht bij de accu's geen ontzettend hoge stromen gaan lopen. Een losse accukabel kan als een lasapparaat gaan werken en/of er kan brand ontstaan door de zeer hoge stromen die gaan lopen. Een meszekering voorkomt dat. Bij mij aan boord zitten ze er ook niet, maar ik ga ze wel inbouwen.
Tweedraads systeem: de massa of retour van 12V systemen loopt vaak via het motorblok. Op stalen schepen ook via de romp. Niets gevaarlijks aan. Het maakt een groot verschil waar je voor kiest, een 1 of 2-draads systeem. Laat je hierover goed voorlichten (of lees het genoemde boek).
Als laatste: onderschat een 12V systeem niet. Ik dacht ook altijd "12V, hoe gevaarlijk of moeilijk kan dat zijn". Totdat ik me er wat in ging verdiepen en me realiseerde dat juist *omdat* het maar 12V is er altijd hoge stromen lopen.
Succes, Timo (sorry voor deze lange posting)