Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes......

Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 07 mrt 2011 15:39 #181271

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
vandaag 2 kroonstenen vervangen door mooie 5-pools lasklemmen.
Deze doen de verdeling van NMEA data (afkomstig uit de multiplexer) over 4 apparaten (VHF, Naxtex, Radar/plotter en Seatalk netwerk).
één kroonsteen verdeelt alle NMEA+, de andere alle NMEA-.
Aan de achterkant zijn ze doorgelust, anders verdeelt het niet lekker ;-)
Hier halverwege de vervanging: links nog 1 kroonsteen, rechts al 1 lasklem.


Het ziet er beter uit, is kleiner en vast ook betrouwbaarder.
De draadjes passen met hun adereindhulsjes ook prima in de lasklem.
Overigens ziet de kroonsteen er, na 9 jaar aan boord, nog prima uit, geen spoor van enige oxidatie.

En het mooiste is:
- de tijd op de VHF liep sinds een paar jaar achter op de GPS, iets tussen 40 en 50 minuten. Altijd weer. Nooit kunnen vinden. Is heel raar, want het is gewoon een NMEA bericht met positie, tijd etc. En dan is het wel heel gek dat de tijd altijd weer 40 tot 50 minuten achterloopt (op de VHF) tov de GPS.
- en nu is dat over! De tijd op de VHF is weer gelijk aan die op de GPS!
Dus ondanks de afwezigheid van corrosie vertraagden de kroonstenen kennelijk het signaal (althans, de tijd, niet de positie!) ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 07 mrt 2011 16:36 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 07 mrt 2011 16:22 #181285

Capolavoro schreef :
vandaag 2 kroonstenen vervangen door mooie 5-pools lasklemmen.
Deze doen de verdeling van NMEA data (afkomstig uit de multiplexer) over 4 apparaten (VHF, Naxtex, Radar/plotter en Seatalk netwerk).
één kroonsteen verdeelt alle NMEA+, de andere alle NMEA-.
Aan de achterkant zijn ze doorgelust, anders verdeelt het niet lekker ;-)
Hier halverwege de vervanging: links nog 1 kroonsteen, rechts al 1 lasklem.


Het ziet er beter uit, is kleiner en vast ook betrouwbaarder.
De draadjes passen met hun adereindhulsjes ook prima in de lasklem.
Overigens ziet de kroonsteen er, na 9 jaar aan boord, nog prima uit, geen spoor van enige oxidatie.

En het mooiste is:
- de tijd op de VHF liep sinds een paar jaar achter op de GPS, iets tussen 40 en 50 minuten. Altijd weer. Nooit kunnen vinden. Is heel raar, want het is gewoon een NMEA bericht met positie, tijd etc. En dan is het wel heel gek dat de tijd altijd weer 40 tot 50 minuten achterloopt (op de VHF) tov de GPS.
- en nu is dat over! De tijd op de VHF is weel gelijk aan die op de GPS!
Dus ondanks de afwezigheid van corrosie vertraagden de kroonstenen kennelijk het signaal (althans, de tijd, niet de positie!) ;-)

groet
t

Even refererend aan Einstein, je boot is gewoon te snel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 07 mrt 2011 19:11 #181331

  • kvkraaij
  • kvkraaij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Heb begrepen dat die lasklemmen speciaal voor soepel draad zijn bedoeld en dat er dus juist geen adereindhulsjes gebruikt moeten worden. Maar of het moeten of hoeven is, weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 07 mrt 2011 19:35 #181340

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
kvkraaij schreef :
Heb begrepen dat die lasklemmen speciaal voor soepel draad zijn bedoeld en dat er dus juist geen adereindhulsjes gebruikt moeten worden. Maar of het moeten of hoeven is, weet ik niet.

ik zal het in de gaten houden.
kan me inderdaad goed voorstellen dat ze het prima doen op soepel blank draad.
maar de adereindhulsjes zijn heel dun aluminium, en ze zaten er nu eenmaal al op......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 08 mrt 2011 00:27 #181386

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Ik heb deze (Wago)klemmetjes pasgeleden ook gebruikt voor het verdelen van de NMEA data, werkt heel handig. Voor de goede orde: kroonsteentjes moet je doorlussen, de Wago's zijn intern doorverbonden.
Door de klemconstructie kan je soepele (en ook massieve, maar die horen niet aan boord) aders van verschillende dikte verbinden. Het is niet nodig om adereindhulsjes te gebruiken, maar het kan ook geen kwaad. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de hulsjes goed op de draad geknepen zijn. Bij de adertjes die bij Capolavoro nog in de kroonsteen steken lijken er enkele iets uit het hulsje geschoven te zijn. In ieder geval hoort de mantel van het hulsje helemaal over de draadisolatie te vallen en moet de kern van de draad doorlopen tot het einde van het hulsje. Bij twijfel even afknippen en opnieuw doen, 1 minuut werk. Of (in dit geval) gewoon weglaten.

Het enige nadeel wat ik er aan de Wago's heb kunnen ontdekken is dat je ze op geen enkele wijze fatsoenlijk vast kan zetten aan een paneel. Opgelost met twee kabelbindertjes, zie foto (helaas niet helemaal scherp).
NB het onderste blauwe adertje zit inmiddels ook keurig onder de tie-wrap hoor.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 mrt 2011 00:47 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 08 mrt 2011 07:34 #181414

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat had ik gewoon met het lijmpistool opgelost ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 08 mrt 2011 07:44 #181416

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tjgiling schreef :
Bij de adertjes die bij Capolavoro nog in de kroonsteen steken lijken er enkele iets uit het hulsje geschoven te zijn. In ieder geval hoort de mantel van het hulsje helemaal over de draadisolatie te vallen

misschien lekte er daardoor wel wat NMEA data weg, waardoor de GPS tijd op mijn VHF achterliep ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 08 mrt 2011 10:24 #181424

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Ik heb slechte ervaring met de wago klemmen en adereindhulsjes. Ik was in eerste instantie ook te lui om de hulsjes er af te knippen. Ook vastgeklemd met een goede tang vielen de adereindhulsjes er in de wago klem vanaf.

Wel oppassen. De klemmen worden dan waarschijnlijk nog sneller.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 08 mrt 2011 15:08 #181474

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
Merkwaardig verhaal. Geloven jullie nu werkelijk dat het tijdsverschil veroorzaakt wordt door het gebruik van kroonsteenjes?

Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 08 mrt 2011 15:15 #181477

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
zeekraal schreef :
Merkwaardig verhaal. Geloven jullie nu werkelijk dat het tijdsverschil veroorzaakt wordt door het gebruik van kroonsteenjes?
Ik vind het eerder merkwaardig dat jij die opmerkingen serieus neemt eerlijk gezegd... :whistle:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 08 mrt 2011 15:27 #181479

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeekraal schreef :
Merkwaardig verhaal. Geloven jullie nu werkelijk dat het tijdsverschil veroorzaakt wordt door het gebruik van kroonsteenjes?
nou, door het doorlussen van de achterkant van de kroonsteentjes moeten de NMEA berichten wel 5 keer een bocht van 180 graden maken!
Misschien is daar wat data van in de war geraakt?
In de lasklem is het maar 2 bochten van 90 graden....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 08 mrt 2011 16:45 #181498

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
NMEA en andere bussystemen kunnen foutmeldingen geven doordat andere kabels er te dicht langslopen, wellicht dat de pulsen wat foute data doorgaven door de lussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 08 mrt 2011 17:38 #181511

Eigenlijk is dit draadje natuurlijk een beetje te vroeg gestart!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 08 mrt 2011 21:16 #181571

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
Capolavoro schreef :
zeekraal schreef :
Merkwaardig verhaal. Geloven jullie nu werkelijk dat het tijdsverschil veroorzaakt wordt door het gebruik van kroonsteenjes?
nou, door het doorlussen van de achterkant van de kroonsteentjes moeten de NMEA berichten wel 5 keer een bocht van 180 graden maken!
Misschien is daar wat data van in de war geraakt?
In de lasklem is het maar 2 bochten van 90 graden....

groet
t

Als je het per afnemer bekijkt zijn het toch ook maar 2 bochten of bekijk ik het niet goed. Ik denk overigens niet dat je het in de zelfinductie hoek moet zoeken.
Maar omdat dit soort vraagstukjes mij altijd zeer kan bezighouden (waarom verdwijnt een verschijnsel als je een andere verbindingswijze toepast, die electrisch gezien niet anders is) heb ik een vriend die zeer ruim voorzien is van theoretische en praktische kennis op het gebied van scheepselectronica en communicatie om opheldering gevraagd.

Hier zijn reactie waar je hopelijk wat aan hebt.

Lang leve de standaard maar “gewoon” NMEA bestaat helaas al jaren niet meer want inmiddels werken we al met een stuk of 6 verschillende soorten.
Bedenk dan ook nog dat de " gever " b.v. GPS, een stringsamenstelling
kan hebben die niet zomaar door alle apparaten wordt begrepen.

Verder lijkt het mij dat alle afnemende apparaten parallel zijn gezet zonder te kijken of daar misschien ook nog serieweerstanden in zitten of dat er mogelijk afnemers zijn met open collector. Dan mag je nog van geluk spreken dat er niet meer fout is gegaan.

Dat de klok van de VHF 50 min. verschilt met de GPS heeft natuurlijk niets te maken met de kroonsteentjes of de klemmenstrookjes.
Wij maken dit soort vreemde taferelen aan boord ook wel mee
waarbij de datum b.v. op 1970 staat of de tijd in decimalen.
Wat ook voorkomt is, dat de data als onleesbare tekens op het scherm verschijnt.
Bij onderzoek blijkt vaak dat het gaat om een ongeldige bewerking van
de aangeboden string of dat de interval van de string te kort is waardoor
de afnemer steeds een paar bit mis is.
Het kan ook zijn dat de inhoud van de string te groot is, teveel parameters dus...

Mijn advies is, gebruik altijd een NMEA multiplier met b.v. 1 input en 8 outputs en dan liefst gecombineerd met RS232 / RS422 en gekoppeld met een optocoupler.
Koppel elk apparaat separaat aan een output, dit voorkomt veel ellende.
Stel dat je een noodoproep doet via de VHF die vervolgens een verkeerde pos / tijd uitzendt, breng je jezelf ook nog in gevaar.

Maar om af te sluiten met je vraag waarom eerst niet en daarna wel terwijl de manier van aansluiten technisch het zelfde is zou ik zeggen, stuur maar langs. Goed kans dat ik een uurtje zoet ben.
Einde reactie.

Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 09 mrt 2011 06:38 #181603

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeekraal schreef :
Maar om af te sluiten met je vraag waarom eerst niet en daarna wel terwijl de manier van aansluiten technisch het zelfde is zou ik zeggen, stuur maar langs. Goed kans dat ik een uurtje zoet ben.

begin maar vast met het schema te bekijken ;-)


groet
t
Laatst bewerkt: 09 mrt 2011 06:42 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Einstein, relativiteit en kroonsteentjes...... 09 mrt 2011 16:19 #181713

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
Capolavoro schreef :
zeekraal schreef :
Maar om af te sluiten met je vraag waarom eerst niet en daarna wel terwijl de manier van aansluiten technisch het zelfde is zou ik zeggen, stuur maar langs. Goed kans dat ik een uurtje zoet ben.
Waarmee hij eigenlijk alleen maar wil zeggen,"STOV". Oftewel "Storing Tijdens Onderzoek Verdwenen". Oftewel,onbegonnen werk om dat nu nog uit te zoeken.

Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl