Capolavoro schreef :
zeekraal schreef :
Merkwaardig verhaal. Geloven jullie nu werkelijk dat het tijdsverschil veroorzaakt wordt door het gebruik van kroonsteenjes?
nou, door het doorlussen van de achterkant van de kroonsteentjes moeten de NMEA berichten wel 5 keer een bocht van 180 graden maken!
Misschien is daar wat data van in de war geraakt?
In de lasklem is het maar 2 bochten van 90 graden....
groet
t
Als je het per afnemer bekijkt zijn het toch ook maar 2 bochten of bekijk ik het niet goed. Ik denk overigens niet dat je het in de zelfinductie hoek moet zoeken.
Maar omdat dit soort vraagstukjes mij altijd zeer kan bezighouden (waarom verdwijnt een verschijnsel als je een andere verbindingswijze toepast, die electrisch gezien niet anders is) heb ik een vriend die zeer ruim voorzien is van theoretische en praktische kennis op het gebied van scheepselectronica en communicatie om opheldering gevraagd.
Hier zijn reactie waar je hopelijk wat aan hebt.
Lang leve de standaard maar “gewoon” NMEA bestaat helaas al jaren niet meer want inmiddels werken we al met een stuk of 6 verschillende soorten.
Bedenk dan ook nog dat de " gever " b.v. GPS, een stringsamenstelling
kan hebben die niet zomaar door alle apparaten wordt begrepen.
Verder lijkt het mij dat alle afnemende apparaten parallel zijn gezet zonder te kijken of daar misschien ook nog serieweerstanden in zitten of dat er mogelijk afnemers zijn met open collector. Dan mag je nog van geluk spreken dat er niet meer fout is gegaan.
Dat de klok van de VHF 50 min. verschilt met de GPS heeft natuurlijk niets te maken met de kroonsteentjes of de klemmenstrookjes.
Wij maken dit soort vreemde taferelen aan boord ook wel mee
waarbij de datum b.v. op 1970 staat of de tijd in decimalen.
Wat ook voorkomt is, dat de data als onleesbare tekens op het scherm verschijnt.
Bij onderzoek blijkt vaak dat het gaat om een ongeldige bewerking van
de aangeboden string of dat de interval van de string te kort is waardoor
de afnemer steeds een paar bit mis is.
Het kan ook zijn dat de inhoud van de string te groot is, teveel parameters dus...
Mijn advies is, gebruik altijd een NMEA multiplier met b.v. 1 input en 8 outputs en dan liefst gecombineerd met RS232 / RS422 en gekoppeld met een optocoupler.
Koppel elk apparaat separaat aan een output, dit voorkomt veel ellende.
Stel dat je een noodoproep doet via de VHF die vervolgens een verkeerde pos / tijd uitzendt, breng je jezelf ook nog in gevaar.
Maar om af te sluiten met je vraag waarom eerst niet en daarna wel terwijl de manier van aansluiten technisch het zelfde is zou ik zeggen, stuur maar langs. Goed kans dat ik een uurtje zoet ben.
Einde reactie.
Grt, Leo.