heesterman schreef :
Gisteren is voor de derde keer de stroom bij mij aan boord uitgevallen.
De aanleiding is helder maar wat er aan de hand is gaat mijn pet te boven.
Alle stroomvoorziening slaat uit maar de zekeringen blijven heel. En na een tijd (3-12 uur) doet de boel het weer.
De eerste keer had ik maar een schakelpaneel, nu heb ik er twee.
De spanning blijft afleesbaar op de voltmeter, gisteren 12,4.
Vanochtend deed alles het nog steeds niet. Maar toen ik de omvormer probeerde (niet via schakelpaneel wel via hoofdschakelaar en met eigen zekering) deed meteen de rest het ook weer.
Kan er ergens een superhoofdzekering geplaatst zijn?
Wie kan licht op deze zaak schijnen?
Een Voltage van 12,4 Volt is wel erg weinig hoor! De accu zit dan op ca.70%. veel Verder hoort een accu normaliter niet leeg getrokken te worden want dat kan tot schade leiden. Een volledig volle accu heeft een Voltage van 12,8 Volt. leeg is 11,5 Volt!
Zit er in je paneel soms een automaat die te ver leeg trekken voorkomt? Dat wordtweleens gedaan om te voorkome dat een accu zover wordt leeggetrokken dat je de motor niet meer kunt starten.
Ik begrijp uit je verhaal dat je eigenlijk niet weet hoe e.e.a. in elkaar zit. Prober daar toch achter te komen want anders kom je regelmatig in de problemen.
Ad