Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Log Calibreren

Log Calibreren 24 apr 2011 06:26 #190837

Dag allemaal, ik wil mijn log/snelheidsmeter calibreren.
Het gaat om een Raymarine ST60 tridata.
Hij overdrijft, en dat is in theorie wel egostrelend maargoed ik ben ook realist.

Nu vroeg ik me af, hoe calibreer je zo'n ding. Ik heb in de manual gelezen hoe het moet maar als ik ergens vaar heb je natuurlijk altijd invloed van stroom enz. plus je vaart nooit helemaal constant.
Dus om hem gelijk te zetten aan SOG van de GPS zou stroomafwaarts een ander getal geven als andersom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Log Calibreren 24 apr 2011 07:12 #190839

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
beste is op niet stromrend water. Anders is heen en weer met log en het gemiddelde nemen dan hetzelfde met gps. Met deze gemiddelden dan de correctie bepalen. Onder zeil kunnen er ook wel verschillen onstaan als je log niet precies in het midden zit. Over de ene boeg dan hogere snelheid als over andere boeg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Log Calibreren 24 apr 2011 07:54 #190843

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
kleine aanvulling: calibreer met zo'n 5 a 6 kts snelheid. Het log is niet lineair over het snelheidsbereik, dus calibreren op de meest voorkomende snelheid!
groet
t
Laatst bewerkt: 24 apr 2011 17:23 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Log Calibreren 24 apr 2011 17:21 #190865

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Stom eigenlijk dat je zo'n ding maar op 1 punt kan calibreren, zelfs bij een lineaire calibratie heb je eigenlijk al 2 punten nodig, een voor de helling en 1 voor de verticale positie vh ijkdiagram.

Maar de makkelijke oplossing voor nu op stromend water: reken het verschil in calibratie-factor tussen 5 kts en 5 mph uit en corrigeer 'm met die factor dan klopt ie verrekte goed denk ik zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Log Calibreren 24 apr 2011 17:38 #190867

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Het meest nauwkeurig is ijking over een afstand, ipv op snelheid. Als je bijvoorbeeld een keer een kanaal doorvaart waar een afstandsbordjes op de oever staan kun je op die manier heel nauwkeurig ijken.

@FMJ:
de reden dat je maar 1 ijkpunt hebt heeft ongetwijfeld te maken met de aanname dat het log precies bij geen vaart niet meer draait. De lijn loopt dus altijd door het nulpunt en je kunt dus alleen maar de helling beïnvloeden met de factor.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Log Calibreren 24 apr 2011 18:40 #190876

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Tjaah dan zou je met een tweede punt een kromming aan kunnen geven, want dat die dingen niet lineair functioneren blijkt wel. Liefst ook nog een hellings-sensor erin en dan over BB en SB bij verschillende snelheden kunnen eiken, dan gaat het ergens op lijken! Die hele dure lijn van Raymarine kan je iig wel een aantal eikpunten in ingeven, zou mooi zijn als ze bij de ST-70 ook in wat meer opties hebben voorzien.

Nu zit ik als grootzeiltrimmer continu naar de kleine lettertjes met de ietwat trage COG te loeren om te kijken naar wat voor STW ik moet streven over de betreffende boeg onder de betreffende omstandigheden omdat de STW soms wel een knoop verschilt tov eerder / de andere boeg ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Log Calibreren 25 apr 2011 05:55 #190894

Misschien ligt het aan mij maar ik vind dat er wel erg veel waarde wordt gehecht aan een precies aanwijzend log. waarom niet gewoon de snelheidsaanduiding van de GPS gebruiken voor bijvoorbeeld trimwerk en navigatie.De gps is nauwkeuriger dan de beste log. Op stromend water zegt de log sowieso niets over de echte afgelegde afstand.
De log kun je dan gebruiken als aanwijzing voor snelle veranderingen die de gps soms niet kan bihouden.
Natuurlijk geeft een log ook de afgelegde afstand weer maar ook die zegt op stromend water niets.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Log Calibreren 25 apr 2011 07:01 #190901

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Misschien ligt het aan mij maar ik vind dat er wel erg veel waarde wordt gehecht aan een precies aanwijzend log. waarom niet gewoon de snelheidsaanduiding van de GPS gebruiken voor
bij de trimclinic maken we ons altijd erg druk als de performance-meter op 96% staat en niet op 100%......
dat scheelt 0,2 kts op de log, dus een preciese aanwijzing is onmisbaar.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Log Calibreren 25 apr 2011 08:22 #190913

Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Misschien ligt het aan mij maar ik vind dat er wel erg veel waarde wordt gehecht aan een precies aanwijzend log. waarom niet gewoon de snelheidsaanduiding van de GPS gebruiken voor
bij de trimclinic maken we ons altijd erg druk als de performance-meter op 96% staat en niet op 100%......
dat scheelt 0,2 kts op de log, dus een preciese aanwijzing is onmisbaar.
groet
t

Dan zijn jullie niet te benijden! Een exacte logaanwijzing (4% nauwkeurig of nog beter) is onmogelijk door de allerlei invloeden van de romp , eventuele aangroei, wervelingen langs de romp, wrijving van het impellerasje en bijvoorbeeld ook verschillen tussen zout en zoet water.
je zoueigenlijk dan elke keer als je gaat varen de log opnieuw moeten ijken.
Als je +/- 5% haalt is dat al erg goed.
Bestaat er eigenlijk geen performancemeter die de gps snlheid gebruikt?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Log Calibreren 25 apr 2011 08:30 #190914

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Bestaat er eigenlijk geen performancemeter die de gps snlheid gebruikt?
we kunnen kiezen; met Tactictool kun je of de GPS-SOG of de Log-Speed gebruiken. Meestal doen we GPS, maar die reageert wel trager, 5-10 seconden na-ijlend.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl