Laat je niet beetnemen door een aanduiding voor een zonnepaneel als 10 Watt. Dat zegt niet zoveel als je de tijdsfactor niet meeneemt.
Om hier iets over te zeggen moet je toch wat (eenvoudig) rekenwerk doen.
Op de eerste plaats het paneel:
De capaciteit daarvan wordt vaak aangeduid als (bijv.) 10 Wp. De p staat voor piek en is het vermogen bij een gestandaardiseerde hoeveelheid zonlicht en gecontroleerde omstandigheden. Je begrijpt al dat dit niet de gemiddelde hoeveelheid zon is die je in ons land kunt verwachten... In Nederland mag je - gemiddeld - rekenen met 4 uur zonlicht per dag (in de zomer dan). Een paneel van 10 Watt levert ca. 0,6 Ampere maximaal omdat er met spanningen van rond de 16 V gewerkt wordt (dat staat als het goed is in de specs). Per dag dus maximaal 4 uur x 0.6 Ampere = 2,4 Ah (ampere-uur).
Dan de accu:
De capaciteit van je accu van 40 Ah is een theoretisch maximum. In de praktijk mag je een accu niet meer dan 50% ontladen. De bruikbare capaciteit is dus 20 Ah. Dat betekent dat je er in theorie 20/2,4 = 8,3 dagen over doet om je accu weer helemaal vol te laden met een 10 Watt paneel.
En dan stroomverbruik: dat zul je moeten inschatten of gewoon meten, met de stroomstand van een multimeter. Ga uit van de stroom, een lamp van 10 Watt gebruikt 10/12 = 0,83 A bij 12 volt spanning. Als je deze lamp twee uur laat branden, ben je 0,83 A x 2 uur = 1,66 Ah aan lading uit de accu kwijt. In 20/0,83 = 24 uur trek je hiermee je accu leeg.
Zie hier het verneukeratieve van een "10 Watt" zonnepaneel. Om een lampje van 10 Watt een dag te laden branden zul je minstens 8 dagen moeten laden om dat te compenseren. (En dan heb ik het nog niet eens over verliezen, zelfontlading van de accu, sluipverbruik van de boordradio, etc.)
Het is een kwestie van bekijken wat gaat er mijn accu uit binnen welk tijdsbestek en hoe snel en met welke stroom kun je dat weer bijladen.
Kun je het nog een beetje volgen?
Bart