henkvd schreef :
RMB heb je niet nodig, RMB is aardig gelijk aan het uitgebreidere RMC en GSA is SAT kwaliteit info, is geen noodzaak, de kwaliteit staat in RMC ook al aangegeven.
Als je geen GSA hebt , kan je het ook niet maken en zou geen noodzaak moeten zijn.
Uit de OpenCPN beschrijving
(OpenCPN NMEA) haal ik dit:
4. RMB - Recommended Minimum Navigation Information
1. Status, V = Navigation receiver warning
2. Cross Track Error, in nautical miles
3. Direction to Steer, Left or Right
4. TO Waypoint ID
5. FROM Waypoint ID
6. Destination Waypoint Latitude
7. N or S
8. Destination Waypoint Longitude
9. E or W
10. Range to destination in nautical miles
11. Bearing to destination in degrees True
12. Destination closing velocity in knots
13. Arrival Status, A = Arrival Circle Entered
14. *
5. RMC -Recommended Minimum Navigation Information
1. Time (UTC)
2. Status, V = Navigation receiver warning
3. Latitude
4. N or S
5. Longitude
6. E or W
7. Speed over ground, knots
8. Track Made Good, degrees true
9. Date, ddmmyy
10. Magnetic variation, degrees
11. E or W
12. *
Volgens mij heeft RMB dus zeker informatie (over waypoint / destination!) die RMC niet heeft. Ik dacht dat ik een destination had ingegeven in de MLR, maar dat ga ik van de week nogmaals proberen. De positie kwam wel goed door, zonder te gaan knipperen...
Dat je GSA niet echt nodig hebt, daar ben ik het mee eens..
Bert Jan