Ik twijfelde of ik door moest gaan in mijn vorige topic of een nieuwe moest beginnen. Een nieuwe leek me overzichtelijker.
Ik heb de electra op mijn victoire 26 op de foto gezet. Het ziet er allemaal redelijk amateuristisch uit. Ik heb het op foto en op video. Beiden voeg ik toe. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Stel dat ik bijvoorbeeld een radio aan wil sluiten, waar tap ik dan de stroom van af? (- en +) en waar moet ik verder om denken. Ik hoop dat jullie iets begrijpen van deze spaghetti. De dikkere kabels komen vanaf de motor.
Tussen de accu zit een accuschakelaar welke ik op off, 1, both of 2 kan zetten. Ik weet niet of dit ook voor laden geld. In principe gebruik ik 1 voor het starten van de motor en 2 voor licht.
in principe maak je het systeem zo dat je 1 massa strip hebt en de plus gaat naar een schakelpaneel, vanuit daar voorzie je de schakelaars van een plus die geschakeld naar de verbruiker gaat, zo kan je de boel aan en uit zetten, hier zet je ook de zekering tussen
Welicht is het handiger om dit eerst op te frissen, relatief weinig kosten maar je hebt het dan wel meteen overzichtelijk
Dit is wel heel uitgebreid, maar zo moet het ongeveer bij ons worden
Als ik het goed begrijp komt dan op links de plus en de min vanaf je accu binnen.
De min gaat via 2 "verdeelbakkies" naar het schakelpaneel.
De plus gaat direct naar het schakelpaneel
Wat zit er onder dat verdeelbakkie (die witte dingen? Daar komt een min draadje van dat verdeelbakkie vandaan die naar de gebruiker gaat (bijvoorbeeld radio). Vanuit dat witte ding gaat er een plus draad naar je schakelpaneel en een plusdraad naar je gebruiker (wederom bijvoorbeeld radio). De plus stroom wordt dus geleverd via je schakelpaneel. De - draad wordt eigenlijk zonder tussenkomst van je schakelpaneel doorgestuurd.
Verder vroeg ik me af wat de twee zwarte bakjes op links en rechts zijn, zijn deze nog relevant? Als je me verteld hoe de grijze en witte "verdeelbakkies" heten dan kom ik denk ik een heel eind..
Kortom: Plus en min komt binnen van de accu. Er moet ook een plus en min naar je gebruiker. In principe kun je dus een gebruiker direct aansluiten op je accu. aangezien je er meer gebruikers op aan wilt sluiten moet je de plus en min splitsen. Hier heb je een soort van "nette" kroonsteentjes voor.
Ps: Ik vraag me wel wel af wat ik verder met alle kabels die van mijn motor afkomen moet doen? Deze zijn niet relevant? Motorkabels aangesloten laten op mijn accuschakelaar zodat deze door de motor kan worden bijgeladen. Daarnaast een acculader (walstroom) op de accu's aansluiten. Dan een min en plus draad naar de bovengenoemde gebruikers en dan moet alles werken? De zekering is dit een "zwevende" of zit deze ingebouwd in je schakelpaneel?