Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu even van slag?

Accu even van slag? 27 apr 2011 18:33 #191482

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Afgelopen super paasweekend teruggekomen op de ligplaats.
Na mijn UK trip vorig jaar (tijdens de trip 2 kapotte service accu's) doe ik regelmatig een accu check.
Nu bleek na aankomst de start accu (3 jaar oud, gewone lood accu) op 11 volt te staan. Een half uur later stond de accu op 13,5 volt. Is hier wat mis, of was de accu even van slag?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 27 apr 2011 19:35 #191496

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Stonden er nog verbruikers aan, kan het zijn dat het apparaat waar je mee meet niet correct is ?

Hoe zijn je accu's geschakeld/aangesloten, wellicht zit daar iets niet goed, een scheidingsdiode die de weg kwijt is ofzo...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 27 apr 2011 20:12 #191500

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
een scheidingsdiode die de weg kwijt is ofzo...



Leg dat nu eens uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 27 apr 2011 20:16 #191503

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Of een slecht contact, het meest onvoorspelbare mankement dat er is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 27 apr 2011 20:18 #191504

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
En weet je zeker dat je vrouw niet toevallig net de walstroomkabel aangesloten had?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 28 apr 2011 04:48 #191510

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
dehler schreef :
een scheidingsdiode die de weg kwijt is ofzo...

Leg dat nu eens uit

Kapot en vormt geen scheiding meer, maar een brug tussen de 2 accu's, de legere accu zal door de vollere dan geladen worden.
Dit zou een spanningsval kunnen veroorzaken.

't is zomaar een hersenspinsel, maar je moet nooit het onwaarschijnlijke uitsluiten toch :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 28 apr 2011 04:56 #191511

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een accu staat NOOIT op 13,5 volt, behalve als een lader is aangesloten en dan meet je niet de accu maar de lader.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 28 apr 2011 04:58 #191512

De klemspanning van een accu zegt alleen iets als je die meet zonder dat er verder iets aangesloten is. Meet 'm dus direct aan de polen en zorg dat er geen gebruikers aangesloten zijn (hoofdschakelaar uit dus).
Om zo een indruk te krijgen van de ladingstoestand van de accu zul je 'm ook nog een tijdje (onbelast) tot rust moeten laten komen. Hoelang hangt van het type accu af.
Meestal staan voltmeters in een instrumentenpaneel niet bepaald direct over de accupolen en dan krijg je allerlei afwijkingen, zeker als er nog stroom wordt getrokken door verbruikers.
De enige echt betrouwbare methode om de toestand van je accu te controleren is met een zuurweger (en dan nog rekening houdend met de temperatuur). Een tweede goede methode is een accu-monitor, mits die goed is ingesteld en gesynchroniseerd. Het blijft echter een benadering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 10 mei 2011 17:02 #193558

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Smooth Operator schreef :
Om zo een indruk te krijgen van de ladingstoestand van de accu zul je 'm ook nog een tijdje (onbelast) tot rust moeten laten komen. Hoelang hangt van het type accu af.

Hoe lang moet je 'm dan ongeveer laten staan, 70 Ah?

De eerste weken in het water stond mijn startaccu gregeld onder de 11 volt om na motoren weer "netjes te staan" tot ik ging slapen. De volgende ochtend, 10+...

Een keer voor het slapen onkoppeld, volgende ochtend, spanning behouden.

Ik heb de hele bedrading nagelopen en hopelijk verbeterd en heb de accu nu thuis.

Hij was in een nacht weer tot groen geladen (ctek 7000) en daalt nu een paar hondersten volt per 24 uur, van ongeveer 12,65 op maandagochtend tot 12,57 dinsdagavond.

Heeft ie de mishandeling overleefd?
Laatst bewerkt: 10 mei 2011 17:03 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 10 mei 2011 17:06 #193559

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Bedankt voor alle antwoorden.

Bedrading en aansluitingen zijn OK, is niks op aan te merken.
Het euvel heeft zich afgelopen weekend niet meer voorgedaan.

Blijf het toch in de gaten houden.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 11 mei 2011 04:21 #193609

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Thomas heeft natuurlijk wel een punt. Als er geen lader of generator van je motor over de accu staat dan kun je geen 13,5 Volt meten..
Wat meet je wanneer je de motor uit hebt en de walstroom niet hebt aangesloten?
Aflezen op display en meten met een goede multimeter.
Ik zou dit laatste laten vallen onder "het in de gaten houden".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 12 mei 2011 06:39 #193854

Een vers geladen accu wil best wel even een klemspanning van boven de 13 V laten zien. Die zakt alleen snel in tot ca. 12,6 als je de accu gaat belasten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 16 mei 2011 22:37 #194902

  • axelrose
  • axelrose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Toestand van een natte lood / zuur accu is, volgens mij allen te controleren met een accu zuur weger. 5 euro bij een auto zaak. een zuur dichtheid , tussen de 1280 en 1240, betekend een goede accu.
Klemspanning zegt niets.
voorheen gevaren op 16m2,varuna,fj en kajuitzeilbootje kimkieler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 17 mei 2011 03:25 #194903

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
axelrose schreef :
Toestand van een natte lood / zuur accu is, volgens mij allen te controleren met een accu zuur weger. 5 euro bij een auto zaak. een zuur dichtheid , tussen de 1280 en 1240, betekend een goede accu.
Klemspanning zegt niets.
nou is het nare dat je zo slecht bij het zuur kan bij een dichte (gel) accu.....
en het mooie is dan weer dat er tabelletjes van zeer deskundige lieden bestaan met een keihard verband tussen soortelijke massa van het zuur en klemspanning..... dus klemspanning zegt alles over de SM van het zuur, mooi he!
groet
t
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu even van slag? 17 mei 2011 05:24 #194923

Capolavoro schreef :
axelrose schreef :
Toestand van een natte lood / zuur accu is, volgens mij allen te controleren met een accu zuur weger. 5 euro bij een auto zaak. een zuur dichtheid , tussen de 1280 en 1240, betekend een goede accu.
Klemspanning zegt niets.
nou is het nare dat je zo slecht bij het zuur kan bij een dichte (gel) accu.....
en het mooie is dan weer dat er tabelletjes van zeer deskundige lieden bestaan met een keihard verband tussen soortelijke massa van het zuur en klemspanning..... dus klemspanning zegt alles over de SM van het zuur, mooi he!
groet
t
groet
t

Ja en nee. Dat verband is er wel, maar is op de eerste plaats temperatuurafhankelijk. Verder geldt het alleen als open klemspanning, dat wil zeggen als er helemaal niets is aangesloten op de accu. En je moet de accu enkele uren tot rust laten komen. Hoe lang is afhankelijk van het type accu, het hangt af van hoe lading en electrolyt (het accuzuur) zich door de accu verspreiden.

Dus: axelrose heeft helemaal gelijk, de enige echt betrouwbare manier is om het soortelijk gewicht van het accuzuur te bepalen met een zuurweger. Maar dat is bij (gesloten) gelaccu's niet mogelijk.
De methode via de klemspanning is een alternatief, als je rekening houdt met het bovenstaande.
Uitgaan van de spanning van de accu die belast of geladen wordt, op een meter op een instrumentenpaneel enkele meters van de accu is dus niet een betrouwbare methode...

Een ander alternatief is een goede accumonitor aanschaffen. Dat kost wat maar dan heb je een betrouwbaar beeld van de ladingstoestand van je accu(set). Hoewel dat ook een benadering blijft, je moet zo'n apparaat ook eerst goed instellen.

Groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl