Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aansluiting alternator bij Volvo Penta MD7A

Aansluiting alternator bij Volvo Penta MD7A 09 mei 2011 17:23 #193335

Zoals in een ander topic te lezen was, was de alternator van onze Volvo Penta MD7A kapot, maar inmiddels weer gemaakt.

Nu vraag ik me af of ik de installatie nog wat kan verbeteren zodat de kans de de alternator weer stuk gaat wat kan verkleinen.

Ik ben er inmiddels achter dat de kabel van de alternator naar de accu niet volgens het schema zit aangesloten (aan de verkeerde kant van het start-relais... :unsure: daardoor zal de alternator ook wel overleden zijn). Volgens het schema moet de alternator+ kabel wel 'achter' de hoofdschakelaar van de startaccu. Moet dat perse, of kan `ie ook direct op de accupool?

Als dat mag, kan je namelijk ook niet meer per ongeluk de alternator opblazen als iemand de hoofdschakelaar omzet met draaiende motor.

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiting alternator bij Volvo Penta MD7A 09 mei 2011 17:40 #193343

reinier, het is beter om geen hoofdschakelaar tussen startmotor en start accu te zetten, waarom, een start motor trekt bij het aanlopen nog al een fors aantal amperes wat niet zo goed is voor de contacten van een schakelaar. dus de plus van de altenator op de voeding van de startmotor of direct op de startaccu. heb je geen scheidings diode of zo om je start accu en de verzorgings accu tegelijk te laden. zorg er dan voor dat de strt accu altijd is aangesloten. kan er nooit wat mis gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiting alternator bij Volvo Penta MD7A 09 mei 2011 18:09 #193353

Sietse,

ik heb wel een scheidingsdiode, dus dat gaat wel goed. Verder zit er een speciale schakelaar in die tegen die hoge startstgroom schijnt te kunnen (en ik las in een ander topic het verhaal over een 'klevend' startrelais, dus die schakelaar blijft er mooi in zitten ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiting alternator bij Volvo Penta MD7A 09 mei 2011 18:13 #193354

reinier, dan zit je plusdraad dus op de scheidings diode en heeft niets te maken met de schakelaar. de twee uitgangen van de scheidings diode zitten allebij op een plus van een van de accus,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiting alternator bij Volvo Penta MD7A 09 mei 2011 18:42 #193362

Sietse,

het zit toch iets anders: ik heb een Bep Marine 716 cluster in de boot. Dat zijn 4 units die aan elkaar zitten, 1 hoofdschakelaar motor, 1 hoofdschakelaar service, een emergency parallel schakelaar een een scheidingsdiode. Als ik nu naar het schema van dat ding kijk (is uiterst beknopt overigens) dan sluit je de alternator+ altijd aan via de motor-hoofdschakelaar. Als je dat niet doet, dan heb je ook geen scheidingsdiode. Deze specifieke diode heeft maar 2 aansluitingen, geen 3....

Al met al had ik dus m`n vraag ook zelf kunnen beantwoorden (achteraf...) :huh:

Thanx anyway!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl