Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 accu 's

2 accu 's 19 mei 2011 07:32 #195479

  • carter
  • carter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Vraag,
Bij mij aan boord staan 2 accu's 1 start accu en 1 voor de rest.
Nu ga ik een battery monitor aansluiten, maar de accu 's staan met de min aan elkaar gekoppeld. Heeft dit invloed op de monitor?
Carter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 19 mei 2011 08:22 #195483

carter schreef :
Vraag,
Bij mij aan boord staan 2 accu's 1 start accu en 1 voor de rest.
Nu ga ik een battery monitor aansluiten, maar de accu 's staan met de min aan elkaar gekoppeld. Heeft dit invloed op de monitor?
Carter

Ik neem even aan dat je een monitor hebt voor één accu?
De rest hangt er vanaf wat je wilt meten en of er een scheidingsdiode voor de accu's zit.
Als dat laatste niet het geval is kun je alleen beide accu's samen meten.
Als er wel een scheidingsdiode in zit moet je de meetshunt alleen in de mindraad van de te meten accu plaatsen en de plus voor de monitor ook op de pluspool van die accu aansluiten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 19 mei 2011 09:07 #195505

  • carter
  • carter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Bedankt voor je snelle reactie!
Het is een monitor voor 1 accu en volgens mij is er geen scheidingsdiode, maar wel een 1 both 2 schakelaar. Moet ik anders de min polen scheiden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 19 mei 2011 09:46 #195522

Ik neem eerst even aan dat die schakelaar in de kabel naar de gebruikers zit?
Hoe worden beide accu's dan geladen? Als ze beide op de laadaansluiting van de dynamo zitten zijn ze dus altijd met elkaar verbonden en heeft de schakelaar weinig zin. Als die schakelaar echter in de laadstroomdraad zit wordt het anders. Dan wordt dus of de startaccu , of de lichtacccu of beide tegelijk geladen.
Door deze schakelaar wordt echter het plaatsen van een accumonitor wel erg moeilijk want hoe moet die weten welke accu er wordt geladen of ontladen? En dat is wel nodig , anders heeft die monitor niet veel zin.
Ik denk daarom dat een accumonitor alleen echt goed an worden aangesloten bij een installatie met twee accus als er ook een diode laadstroomverdeler geinstalleerd is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 19 mei 2011 10:07 #195534

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Volgens mij is dat niet nodig. Als je de plus van de accu monitor alleen hangt aan de plus van de service accu, dan krijg je op de monitor keurig de lading van alleen de service accu te zien.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 19 mei 2011 10:59 #195543

snelem schreef :
Volgens mij is dat niet nodig. Als je de plus van de accu monitor alleen hangt aan de plus van de service accu, dan krijg je op de monitor keurig de lading van alleen de service accu te zien.

Groet Erik

Dat is zo maar het hangt er wel vanaf of de accu's gekoppeld zijn , want als de beide accu's voor de verbruikers of dynamo gekopeld zijn klopt het dus niet meer. En als dat af en toe gebeurt weet de monitor echt niet meer wat de ladingstoestand van de lichtaccu is.Alleen het Voltage klopt dan nog. Vandaar mijn vraag .
Ik denk dus dat je de koppelmogelijkheid beter kunt verwijderen en dan moet je wel , om beide accu's te kunnen laden eem spitter inbouwen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 19 mei 2011 11:34 #195554

  • carter
  • carter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik denk dat de laadstroom van de dynamo via de schakelaar loopt want wanneer ik schakel zie ik de laadstroom van de een naar de ander lopen. Als ik het dan goed begrijp kan ik de plus van de monitor op de service accu zetten omdat de laadstroom alleen deze bereikt wanneer de schakelaar in deze stand staat.
Wanneer de minpolen aan de achterkant van de shunt gekoppeld staan, moet dit toch kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 19 mei 2011 13:25 #195580

  • rened100
  • rened100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
YELLOW BOAT schreef :
Ik neem eerst even aan dat die schakelaar in de kabel naar de gebruikers zit?
Hoe worden beide accu's dan geladen?
Normaal gesproken kies je met de schakelaar accu 1, 2 of beiden uit. Zowel de dynamo als de verbuikers zitten aan de 'common' kant van de schakelaar. Als de battery monitor hier ook op aangesloten wordt meet je dus respectievelijk de waarde van accu 1, 2 of beiden samen.

Zie voor aansluitschema van de accukeuzeschakelaar bijvoorbeeld op www.vetusweb.com/manuals/files...04%20r01%2003-05.pdf

Groet,
Rene
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 19 mei 2011 15:53 #195601

  • carter
  • carter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Wanneer ik de + op de service accu aansluit, heb ik in wezen toch niets meer met de schakelaar van doen? Het enige probleem dan kan zijn wanneer ik over both naar accu 2 schakel. Dan krijgt hij info van beide accu's. Maar dit is maar heel kort. Omdat de accu's verschillen qua amp's resp. 60 (start) om 105 (service),Laad ik nooit op both. Wanneer ik de start accu gebruik gaat heeft de monitor hier geen hinder van en zal gewoon aangeven dat er wel verbruik is, maar geen laadspanning. Wanneer ik terug schakel naar 1 is het plaatje toch weer compleet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 19 mei 2011 16:04 #195605

  • rened100
  • rened100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Inderdaad - zie schema uit m'n vorige post. Als je 'm op de + en - van de service accu zet zul je alleen een verkeerde waarde krijgen als je de schakelaar op 'both' hebt, wat je - zoals je zegt - niet doet. Mocht je de schakelaar per ongeluk op '1' (start accu) laten staan, dan zal de battery monitor gewoon de informatie van de service accu blijven geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 19 mei 2011 16:12 #195607

  • carter
  • carter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Heren, ontzettend bedankt voor het meedenken. Ik ga het op deze manier proberen. Ik zal mijn bevindingen plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 accu 's 16 juni 2011 06:35 #201720

  • carter
  • carter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hier uiteindelijk mijn bevindingen.
Op advies van ome Jan uit aalsmeer, heb ik een Victron 602s aangeschaft en ingebouwd. Accu's (min)op de voorkant van de shunt en de verbruikers aan de achterkant. De rest zoals het schema aangeeft.
Het werkt prima. Ik heb nu een redelijk duidelijk inzicht van wat er gebeurt.

Voorheen wanneer ik aanmeerde en de walstroom aansloot, begon mijn lader ( victron 12/15) met een oranje lampje te laden en pas na een aantal uur werd deze groen.
Natuurlijk is dit nog steeds zo, maar nu kan ik zien dat deze niet de volle 15 amp. laadt, maar zoals victron zegt, floaten.
Nu begrijk ik wat dit betekent. Hetzelfde geld voor de dynamo.
Kortom, het heeft mij een hoop duidelijkheid gebracht voor wat betreft het laden en ontladen van de accu's
Rien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl