Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: actuele capaciteit van de accu

Re: actuele capaciteit van de accu 21 mei 2011 04:32 #195830

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik begrijp de tabel niet.
Wat staat erin, Volt??
En waarom staat er dan 0, 5 en 10 amp boven de kolommen?????

in het Victron ducoment "electricity on board" staat o.m.
50% ontladen: 12,24 V
75% ontladen: 12,06 V
Dus gaan laden bij 12,2V (na en in rust)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 21 mei 2011 05:48 #195838

  • rened100
  • rened100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Capolavoro schreef :
ik begrijp de tabel niet.
Wat staat erin, Volt??
En waarom staat er dan 0, 5 en 10 amp boven de kolommen?????
Ik verwacht dat de kolommen de spanningsval over de polen is respectievelijk in rust, bij een belasting van 0, 5 en 10 ampere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 21 mei 2011 06:06 #195842

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
rened100 schreef :
Ik verwacht dat de kolommen de spanningsval over de polen is respectievelijk in rust, bij een belasting van 0, 5 en 10 ampere

dat zou kunnen, maar bij welke accucapaciteit dan (Ah) en bij welke ladingstoestand?????
ZOnder die gegevens zegt het niets over de lading van de accu.
(en met die gegevens ook niet :woohoo: )
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 21 mei 2011 06:32 #195846

pieter2 schreef :
Ik heb een Nasa battery monitor, maar daarvan is bekend dat ze de werkelijke capaciteit niet zo erg goed weergeven...
Oh ja? Waar staat dat dan of wie zegt dat?
Een accumonitor is ontworpen om de lading aan te geven (niet de capaciteit).
De lading van een accu is van heel veel factoren afhankelijk: ontladingsstroom, ontladingstijd, temperatuur, leeftijd (van de accu, niet van de schipper), ontwerp, capaciteit, ......
Een accumonitor meet over het algemeen alleen spanning en stroom en misschien tijd of temperatuur.
Het instrument geeft dus een benadering (zelfs de duurste modellen).

Met alleen een nauwkeurige digitale voltmeter kan je ook iets zeggen over de lading, maar dan moet de accu eerst een uur of 12 met rust worden gelaten, niet zo praktisch op een boot (of waar dan ook).

Tabelletjes met de klemspanning zijn dus alleen iets waard voor een niet in gebruik zijnde accu.

De Nasa-, of andere, monitor doet m.b.v. slimme software een "educated guess", die heel aardig in de richting zit.

Je kan op de Nasa ook zien hoeveel A er uit en in gegaan is (kan je ook weer op nul zetten). Ook goed om de lading te schatten.
Laatst bewerkt: 21 mei 2011 06:34 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 21 mei 2011 09:42 #195867

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Capolavoro schreef :
ik begrijp de tabel niet.
Wat staat erin, Volt??
En waarom staat er dan 0, 5 en 10 amp boven de kolommen?????

in het Victron ducoment "electricity on board" staat o.m.
50% ontladen: 12,24 V
75% ontladen: 12,06 V
Dus gaan laden bij 12,2V (na en in rust)
groet
t

Dus kan je met een gewone voltmeter enkel de ontladen staat bij benadering meten als je batt.al een hele tijd geen verbruikers heeft?
Kan je daar ook bij benadering een tabel voor vinden met een verbruiker aan,zoals vb laptop,stuurautomaat ?

Of is het dat wat TS net bedoeld...

Hoelang is die rust Capo?Want ik rust zelden tijdens het zeilen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 21 mei 2011 11:55 #195873

rsv schreef :
Capolavoro schreef :
ik begrijp de tabel niet.
Wat staat erin, Volt??
En waarom staat er dan 0, 5 en 10 amp boven de kolommen?????

in het Victron ducoment "electricity on board" staat o.m.
50% ontladen: 12,24 V
75% ontladen: 12,06 V
Dus gaan laden bij 12,2V (na en in rust)
groet
t

Dus kan je met een gewone voltmeter enkel de ontladen staat bij benadering meten als je batt.al een hele tijd geen verbruikers heeft?Een hele tijd valt wel mee, een half uurtje is meestal genoeg.gewoon even wachten tot de spanning niet meer oploopt. En ja , je meet dan alleen de ladingstoestand.Kan je daar ook bij benadering een tabel voor vinden met een verbruiker aan,zoals vb laptop,stuurautomaat ?
Dat is niet zo simpel want dat is voor elke accu weer anders. Of is het dat wat TS net bedoeld...

Hoelang is die rust Capo?Want ik rust zelden tijdens het zeilen :-)

Zie rood.
Ad
Laatst bewerkt: 21 mei 2011 11:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 21 mei 2011 18:56 #195913

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
De tabel is erg lastig te lezen. Zo is hij beter (hoop ik):

De vraag is dus of dit een tabel is waar je iets aan hebt. SVP ff geen discussie over de battery monitor, het gaat mij om de tabel.
Het gaat er om dat je, bij een redelijk constant gebruik (zeg maar een uur lang dezelfde gebruikers aan), het voltage op de accu meet (in mijn geval gaat dat gewoon met de battery monitor). Ook het verbruik (A) kan ik op m'n battery monitor aflezen. Met de tabel zou je dan moeten kunnen zien wat de resterende capaciteit (in %) van de accu is. Ik denk zelf dat dat niet heel erg afhankelijk van de grootte van de accu is.

Voorbeeld: Met een hoeveelheid verbuikers aan is mijn verbruik 5 A. Na een uur (continue verbruik)lees ik dan het voltage van 12,2 V op mijn battery monitor'. Volgens de tabel is er dan nog 80% capaciteit over.
In hoeverre zal dit kunnen kloppen?

PS: De tabel komt redelijk overeen met hetgeen Capo bij Victron heeft gevonden. Het verschil is alleen dat mijn tabel ook te gebruiken is als er sprake is van verbruik.

Graag nogmaals jullie mening!
Laatst bewerkt: 21 mei 2011 19:58 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 22 mei 2011 04:12 #195923

Een tabel met klemspanningen is niet goed te gebruiken als de accu stroom levert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 22 mei 2011 05:47 #195934

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Vergeet je zuurweger er niet bij te pakken met deze tabel, weet je nog meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 22 mei 2011 06:32 #195945

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
nardus schreef :
Vergeet je zuurweger er niet bij te pakken met deze tabel, weet je nog meer.
Dat gaat niet bij onderhoudsvrije accu's, of ik moet er een gaatje in boren
;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 22 mei 2011 06:51 #195952

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
in de tabel staat bij 'in rust' 12,8 volt, en bij '0 amp' 12,5 volt.

Wat is het verschil tussen rust en belasting met niets?
rare tabel.....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 22 mei 2011 10:52 #196005

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Verschil tussen rust en 0 lijkt mij dat rust minimaal 12 uur geen enkele lading /ontlading is.
Ik zag nog een andere wijze om de stand van de accu in te schatten:

De grafieken zijn voor verschillende niveaus van verbruik. Voorbeeld Accu (redelijk nieuw) van 100 Ah en een verbruik van 5A geeft een C20 waarde.
50% van de capaciteit bij ca 12,3 V.
Het lijkt er op dat de tabel uit "dit is klussen aan je boot" uitgaat van een C10 waarde, dus een accu van ca 60Ah.
Het lijkt er op dat deze grafiek wat meer betrouwbare resultaten geeft. Het is overigens redelijk vergelijkbaar met de waarden die m'n barttery monitor aangeeft (bij 20 graden celcius).
Meer info over dit onderwerp is te vinden op:
www.arttec.net/Solar_Mower/4_E...ttery%20Charging.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 22 mei 2011 12:23 #196022

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je zou ook een xx% ontlading kunnen genereren om dan te meten welke spanning er nog over is:

Accu volledig laden, dan belasten met een verbruiker waarvan je exact het verbruik weet (een gloeilamp bijvoorbeeld), dan bij iedere 10% dat de accu ontladen is even de spanning meten. Krijg je je eigen tabelletje.

Kun je desnoods twee keer doen: met een lichte en een zware verbruiker. Verder kun je de meting doen met zowel de universeelmeter als de spanningsmeter van je navigatieapparatuur. Het zou, als je een maal je eigen referentietabel hebt, natuurlijk helemaal fijn zijn als je je batterijmonitor daar op kunt kalibreren.

Kost even tijd natuurlijk...
Laatst bewerkt: 22 mei 2011 12:27 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 22 mei 2011 12:41 #196027

Op een accumonitor sluit je de eerste aan opeen volledig geladen accu en voert dan o.a. de capaciteit van de accu in . Daarna moet je een verbruiker nschakelen. De accumonitor calibreert zichzelf dan automatisch en blijft de gegevens controleren.
daarom weet hij hoeveel capaciteit er mog in de accu zit bij een bepaald voltage en een bepaald amperage. En dat werkt i.h.a. heel aardig.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 24 mei 2011 05:35 #196460

Ik zou veel eerder je accumonitor vertrouwen dan een dergelijk tabelletje. Over de waarde daarvan is al het een en ander gezegd: dat werkt alleen zonder laders en verbruikers (we spreken over een "open klemspanning") en bij een accu in rust. Er is bovendien een afhankelijkheid van de temperatuur. Bedenk dat een accu een soort reactorvat is, waar zich continu een chemisch proces afspeelt.
Het tabelletje met stroomwaarden erin zou ik al helemaal niet vertrouwen, want dat is ongetwijfeld specifiek voor een merk en type accu. Daarin speelt de interne weerstand van de accu een rol en dat kan nog wel eens verschillen.

Het principe van een accumonitor is vrij simpel: via een shunt meet de monitor vrij nauwkeurig de (in- en uitgaande) stroom en vermenigvuldigt dat met de tijd. Dat geeft een maat voor de lading (electronen) die uit de accu stroomt (of erin). Electrische stroom = lading die door een geleider gaat. Een accu bevat geen stroom, maar lading. Zodra je er iets op aansluit, gaat er stroom lopen en komt er lading bij of gaat er lading uit.
De capaciteit van een accu (de maximale lading) wordt aangegeven in stroom maal tijdseenheid oftewel Ampere-uur (dus niet: ampere per uur!).
Als de accumonitor weet wanneer je accu helemaal vol is en wat de totale capaciteit is (bijvoorbeeld 90 Ah), dan kan hij vrij gemakkelijk bepalen wat de resterende lading nog is door continu de stroom te meten en af te zetten tegen de tijd. De meeste monitoren kunnen dat aangeven in Ah, maar ook in procenten en in de tijd die in theorie nog resteert totdat de accu leeg is.
De praktijk is wel wat ingewikkelder, de berekening van de accumonitor blijft een benadering. Je moet het apparaat ook goed instellen. Op de Nasa hoef je weinig meer in te stellen dan de accucapaciteit en de temperatuur. Ik heb zelf een Victron en daar kun je nog veel meer opgeven, zoals de Peukert factor van de accu en de laad efficiëntie, maar de standaardwaarden voldoen vaak ook.

Wat is eigenlijk de reden waarom je de Nasa niet vertrouwt? Heb je het apparaat wel goed ingesteld? Het instructieboekje wel eens gelezen?

Groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 24 mei 2011 20:40 #196701

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Dag Bart,
Natuurlijk heb ik de handleiding gelezen. Dit is zelfs al mijn tweede monitor. De eerste bleek absoluut verkeerde data te geven na enige tijd.
Natuurlijk vertrouw ik deze (tweede) battery monitor, maar niet meer dan voor wat hij waard is.

De software die dit soort monitors gebruiken is uiteindelijk bepaald door het soort onderzoeken die ik genoemd heb: www.arttec.net/Solar_Mower/4_E...ttery%20Charging.pdf en waarop de vermelde grafieken ook zijn gebaseerd.
Natuurlijk hier en daar nog wat verfijnd met Peukert factoren etc, maar toch blijft ook de accu monitor slechts een globale inschatting geven. Om die reden vind ik het nodig en nuttig om ook wat meer te begrijpen van de achtergronden. Daar helpen grafieken en tabellen best wel bij.

vr gr
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 04:15 #196708

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Waar je zowieso ook rekening mee moet houden is dat de capaciteit van de accu naar verloop van tijd achteruit gaat. De instelling van je accu monitor zou je dan bij moeten stellen.

Als voorbeeld: toen ik de Dutch Rose kocht stonden er twee accu's in, totale capaciteit 200Ah. Bij het proeftochtje laatst naar Lowestoft, toen ik de accu monitor er eenmaal aan had hangen bleek dat bij een gemiddeld gebruik van 2 Ampere de accu na 10 uur onder de 12,4V kwam. Voor mij de grens om bij te gaan laden. De accu zou dan ongeveer 50% leeg moeten zijn. Dat betekent dus terug rekenend dat de capaciteit niet meer 200Ah is, maar 10 uur x 2A is 20Ah voor 50%, dus 40Ah voor 100%. Nou waren die accu's uit 2003, dus niet zo gek dat ze niet zo veel meer deden. Je zou dan de capaciteit die je instelt op de monitor moeten aanpassen.

Groet Erik
(die nu Sonnenschein gelaccu's heeft waarmee Dutch Rose wel 2 dagen zonder bijladen door kan varen)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 25 mei 2011 04:20 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 06:48 #196752

pieter2 schreef :
Dag Bart,
Natuurlijk heb ik de handleiding gelezen. Dit is zelfs al mijn tweede monitor. De eerste bleek absoluut verkeerde data te geven na enige tijd.
Natuurlijk vertrouw ik deze (tweede) battery monitor, maar niet meer dan voor wat hij waard is.

De software die dit soort monitors gebruiken is uiteindelijk bepaald door het soort onderzoeken die ik genoemd heb: www.arttec.net/Solar_Mower/4_E...ttery%20Charging.pdf en waarop de vermelde grafieken ook zijn gebaseerd.
Natuurlijk hier en daar nog wat verfijnd met Peukert factoren etc, maar toch blijft ook de accu monitor slechts een globale inschatting geven. Om die reden vind ik het nodig en nuttig om ook wat meer te begrijpen van de achtergronden. Daar helpen grafieken en tabellen best wel bij.

vr gr
Pieter

Hoi Pieter,

Ik denk dat een accumonitor (tenminste mijn Victron) de resterende capaciteit berekent door uit te gaan van stroom en tijd en niet van de spanning. Dat is een redelijke rechttoe-rechtaan berekening. De monitoe moet alleen wel goed kunnen bepalen wanneer de accu helemaal vol is (bij Victron wordt dat synchroniseren genoemd) om een schatting te kunnen geven van de ladingstoestand.
Alleen de accucapaciteit zelf is geen constante, die hangt af van leeftijd, temperatuur, Peukert, etc. Het kan geen kwaad om die inderdaad wat lager in te stellen bij een oudere accu.
Wat ik vooral wil weten is hoeveel lading er op een bepaald moment uit mijn accu is verdwenen. Dat geeft de Victron braaf en nauwkeurig aan in Ah. Aan de hand daarvan kan ik zelf wel inschatten hoeveel er nog in de accu zit, de Victron geeft daar een schatting van, die ik met een korrel zout neem. Omgekeerd houdt de accumonitor ook aan hoeveel ik bijgeladen heb (met lader, zonnepaneel, lichtspoel). Per saldo heb ik een redelijk beeld van de toestand van de accu, beter dan ik voorheen met alleen een (vrij nauwkeurige) voltmeter had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 07:00 #196757

Smooth Operator schreef :
pieter2 schreef :
Dag Bart,
Natuurlijk heb ik de handleiding gelezen. Dit is zelfs al mijn tweede monitor. De eerste bleek absoluut verkeerde data te geven na enige tijd.
Natuurlijk vertrouw ik deze (tweede) battery monitor, maar niet meer dan voor wat hij waard is.

De software die dit soort monitors gebruiken is uiteindelijk bepaald door het soort onderzoeken die ik genoemd heb: www.arttec.net/Solar_Mower/4_E...ttery%20Charging.pdf en waarop de vermelde grafieken ook zijn gebaseerd.
Natuurlijk hier en daar nog wat verfijnd met Peukert factoren etc, maar toch blijft ook de accu monitor slechts een globale inschatting geven. Om die reden vind ik het nodig en nuttig om ook wat meer te begrijpen van de achtergronden. Daar helpen grafieken en tabellen best wel bij.

vr gr
Pieter

Hoi Pieter,

Ik denk dat een accumonitor (tenminste mijn Victron) de resterende capaciteit berekent door uit te gaan van stroom en tijd en niet van de spanning. Dat is een redelijke rechttoe-rechtaan berekening. De monitoe moet alleen wel goed kunnen bepalen wanneer de accu helemaal vol is (bij Victron wordt dat synchroniseren genoemd) om een schatting te kunnen geven van de ladingstoestand.
Alleen de accucapaciteit zelf is geen constante, die hangt af van leeftijd, temperatuur, Peukert, etc. Het kan geen kwaad om die inderdaad wat lager in te stellen bij een oudere accu.
Wat ik vooral wil weten is hoeveel lading er op een bepaald moment uit mijn accu is verdwenen. Dat geeft de Victron braaf en nauwkeurig aan in Ah. Aan de hand daarvan kan ik zelf wel inschatten hoeveel er nog in de accu zit, de Victron geeft daar een schatting van, die ik met een korrel zout neem. Omgekeerd houdt de accumonitor ook aan hoeveel ik bijgeladen heb (met lader, zonnepaneel, lichtspoel). Per saldo heb ik een redelijk beeld van de toestand van de accu, beter dan ik voorheen met alleen een (vrij nauwkeurige) voltmeter had.

Het is inderdaad heel belangrijk dat je de monitor pas de eerste keer aansluit als de accu helemaal vol is en zonder belasting. Dan voer je de accugegevens in en daarna moet je een belasting inschakelen zodat de monitor kan leren wat er voor accu aan zit.
Doe je dat niet goed , klopt er inderdaad soms niet veel van wat de monitor weergeeft v.w.b. ladingstoestand.
E.e.a. staat altijd beschreven in de handleiding.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 07:01 #196758

Een Battery Monitor die ook de State of Health (SoH) naast state of Charge (SoC) van een accu aangeeft is dan handig.

Deze b.v.:
www.argusanalyzers.com/index.php?id=31
Bij deze is ook geen shunt nodig omdat ie met LPR werkt. Nu zie ik de laatste jaren meer Battery Monitors op de markt komen die geen shunt nodig hebben en meer doen dan simpel Volt meten.


Hier te koop:
www.westmarine.com/webapp/wcs/...1151_10001_442202_-1

Alles is relatief. In de manual staat:
Note: For ideal performance, the Battery Bug
should be installed on a new battery and remain
attached for the life of the battery. However, it
may be installed on a used battery. Regardless of
actual battery age, the Battery Bug will establish
the charge level range and battery life starting
point based on the condition of the battery at the
first full charge after a reset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 07:14 #196761

Hmm, ik heb toch meer vertrouwen in een monitor die met een shunt meet.
De vraag die de TS stelde was: ik wil weten wanneer mijn accu 60-70% leeg is, zodat ik de motor kan starten om stroom bij te draaien.
Dat moet met iedere accumonitor met shunt prima kunnen.
Ervan uitgaande dat je accu vol was bij vertrek, wacht je totdat de monitor aangeeft dat er 30-40% van de accucapaciteit uit de accu is gestroomd. Iedere monitor (met shunt) moet dat nauwkeurig aan kunnen geven.
Voorbeeld: accu van 90Ah, zodra de monitor aangeeft dat er tussen de 27 en 36 Ah uit is, start je de motor en laadt je de accu weer helemaal vol. Lijkt me vrij simpel.

Mijn Victron monitor kun je daarvoor een (instelbaar) alarm laten geven en hij heeft zelfs een relaiscontact waarmee je bijvoorbeeld een lader of generator zou kunnen starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 07:40 #196769

Naast het boekje van Vicron is dit de beste bron die ik in de jaren heb gevonden over de werking van accu's:
www.smartgauge.co.uk/technical1.html
Note: ook dat is een monitor die zonder shunt werkt.

Zeer uitgebreid en ahv voolbeelden wordt e.e.a duidelijk uitgelegd. Je moet er wel ff voor gaan zitten (meer iets voor de winter eigenlijk).

Als je dit hebt gelezen (en begrepen) dan zijn accu's nooit meer als voorheen.

Vooral deze is leuk om te lezen:
www.smartgauge.co.uk/sgvahrs.html
Wat iedereen ziet als een Battery Monitor wordt daar beschreven als een Amp counter.
Amp hours counter do have their uses. However monitoring the state of charge of batteries is not one of them. For every customer who is happy with their performance as a battery state of charge meter there are probably 10 who know that they don't work for this purpose. I know this for a fact having worked as a technical support engineer for a manufacturer of amp hours counters.
Laatst bewerkt: 25 mei 2011 07:50 door zeil_dude.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 07:52 #196774

zeil_dude schreef :
Een Battery Monitor die ook de State of Health (SoH) naast state of Charge (SoC) van een accu aangeeft is dan handig.

Deze b.v.:
www.argusanalyzers.com/index.php?id=31
Bij deze is ook geen shunt nodig omdat ie met LPR werkt. Nu zie ik de laatste jaren meer Battery Monitors op de markt komen die geen shunt nodig hebben en meer doen dan simpel Volt meten.


Hier te koop:
www.westmarine.com/webapp/wcs/...1151_10001_442202_-1

Alles is relatief. In de manual staat:
Note: For ideal performance, the Battery Bug
should be installed on a new battery and remain
attached for the life of the battery. However, it
may be installed on a used battery. Regardless of
actual battery age, the Battery Bug will establish
the charge level range and battery life starting
point based on the condition of the battery at the
first full charge after a reset.

Leuk apparaat en voor die prijs best interessant.
Maar het is toch wel iets heel anders als en accumonitor.
Hij meet nl niet het amperage (kan ook niet met alleen aansluitingen aan plus en min van de accu) wat toch eigenlijk wel erg fijn is bij een "echte" accumonitor.
Ik kan me dit apparaat voorstellen als extra naast de gewone accumonitor omdat een aanwijzing over de kwaliteit van de accu toch best belangrijk is. En dat doet de accumonitor niet.
Ik vraag me wel af hoeveel de verzendkosten zullen zijn want hij moet van ver weg komen.
Ad

Ps! Ik zie net op die USA site dat hij in Nederland te koop zou zijn bij :
www.harrems.nl/
Kan vervelend zij want de prijs zal dan wel veel hoger zijn!
Ad
Laatst bewerkt: 25 mei 2011 07:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 09:31 #196805

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
het amperage

is dat hetzelfde als het stroomage?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: actuele capaciteit van de accu 25 mei 2011 10:36 #196820

Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
het amperage
is dat hetzelfde als het stroomage? groet t
Ja, en het bepaalt de capacitage.
Laatst bewerkt: 25 mei 2011 10:37 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl