Het gevaar voor corrosie door de walstroomaansluiting ontstaat wanneer , zoals in de CE regels voorgeschreven, de aarde van de walstroom ( de geel/groenedraad dus) verbonden is met de massa van het schip. Deze scheepsmassa is i.h.a. verbonden met de min van de accu.
De reden van deze regel is dat men wil voorkomen dat bij een aansluitfout of bijv. blikseminslag in de walstroom het schip onder spanning komt te staan.
Aan de wal is de aardedraad uiteraard verbonden met de aarde (en dus ook met het water!)
Wanneer er nu door allerlei mogelijke oorzaken een heel klein stroompje gaat lopen door deze aardedraad gaat dat dus ook door de massa van de boot en dus door de saildrive!
Dit stroompje veroorzaak dan ernstige corrosie. Deze moet niet worden verward met de galvanische corrosie waartegen zink- of magnesiumanodes helpen want in dit geval zullen deze alleen versneld worden opgebruikt.
Als je dus een vaste walstroomaansluiting hebt én de aarde daarvan verbonden is met de scheepsmassa , is een galvanische isolator of een scheidingstrafo noodzakelijk.
Wanneer je echter alleen af en toe voor kortere tijd aan de walstroom ligt is het risiko gering.
Voor het hoe en wat aansluiten van deze apparaten kun je het beste in internet zoeken bij de diverse leveranciers.De meeste goede watersportzaken verkopen ze ook en dan kun je zoeken op de naam en het type.
Zie bijv.:
www.bootland.nl/walstroom-galv...lator-zincsaver.html
www.stroomwinkel.nl/c-172-galvanische-isolator.aspx
www.samlex.com/pdf/manuals/Geb...wijzing_GI_16_NL.pdf
Ad