Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: spanningsdip

spanningsdip 05 juni 2011 08:19 #199062

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
Zodra ik mijn volvo penta MD2010 start met 55 AH accu gaat mijn Raymarine plotter uit. Waarschijnlijk een spanningsdip tijdens het starten. Herkent iemand dit? en heeft iemand daar een oplossing voor?

Ik hoor het graag.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 08:21 #199063

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Starten wanneer de plotter uitstaat. ;)
Een accu nemen met een groter startcapaciteit zal mogelijk niet zoveel in spanning afnemen dat de plotter uitgeschakeld wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 08:24 #199064

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
Tnx, een zeiler met humor! :)

Op mijn nieuwe service accu van 105 ah gebeurt precies hetzelfde,

wellicht nog een andere oplossing?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 08:28 #199066

Ik heb dezelfde motor en mij is destijds aangeraden om een 74Ah accu te nemen. Kabels minimaal 25mm2.
Werkte het vorig zeizoen wel naar behoren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 08:31 #199067

Je zou met een amperetang de stroom kunnen meten tijdens het starten, en dan vergelijken met de specificaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 08:32 #199068

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
dan zou het aan de kabels moeten liggen, want bij de 105 ah gebeurd precies het zelfde.

ik kan via een keuzeschakelaar de accus seperaat belasten.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 08:42 #199070

Heb je alle connectors al nagekeken?
Corrosie bijft iets om waakzaam op te zijn.
Hoe dan ook meten is weten.
Wat voor kabeldikte ligt er dan in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 08:46 #199072

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
kabeldikte, goede vraag ik denk die 25 mm. hiervoor had ik een Garmin GPS aangesloten en geen probleem. heb dezelfde voeding gebruikt naar de plotter.
Bij de accu heb ik niets veranderd..
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 08:53 #199074

Maar heb je alle contacten al nagelopen?
Beetje condens, slecht contact. We zijn ook al weer een wintertje verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 09:08 #199078

Proost schreef :
Starten wanneer de plotter uitstaat. ;)
Een accu nemen met een groter startcapaciteit zal mogelijk niet zoveel in spanning afnemen dat de plotter uitgeschakeld wordt.

Ja dat krijg je als je een startaccu ook gebruikt voor andere zaken zoals een plotter of een stuurautomaat.
Of je dit mt een grotere accu voorrkomt betwijfel ik . In ieder geval zal die al gauw ruim boven de 100Ah moeten zijn.
Ik zou maar eens na gaan denken over een tweede gebruikersaccu met de bijbehorende
zaken.
Bovendien voorkom je dan dat de startaccu een keer te ver leeg getroKken is en de motor niet meer start als het echt nodig is!En dat kan behoorlijk link worden!
AD

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 10:00 #199084

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Normaal gezien zou je een aparte start accu moeten hebben. Nog nooit gezien dat er een gedeelde accu is voor starten en overigen.

M.i. valt dit probleem ook niet te verhelpen, anders dan door plaatsen van een tweede accu. NB In je auto valt ook alles uit wanneer je de motor start.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 10:24 #199090

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
iedereen dank voor het meedenken, Om misverstanden te voorkomen, ik heb twee accuus, gescheiden door een accukeuzeregelaar, Tijdens starten zet ik deze op 1 (start accu de kleine) en tijdens zeilen zet ik deze op twee de serviceaccu. met een beetje dicipline heb ik altijd een volle start accu.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 10:30 #199092

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Dus als ik het goed begrijp. Start je op de ene accu en valt de plotter weg die op de andere accu zit ? :dry:
Zit de - min toevallig niet doorverbonden tussen de twee accu's ergens toevallig ????
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 11:23 #199103

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je plotter op de verbruikersaccu staat en niet op de startaccu is er iets niet goed verbonden. Je start EN verbruikersaccu worden nu aangesproken met als gevolg een dip. Dit kan een verkeerd schakelen zijn van de standenschakelaar of bedrading verkeerd aangelegd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 11:57 #199107

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
en ik maar denken dat ik het goed uitgelegd had, Ik heb een circuit (starten service etc) met een keuze schakelaar voor twee accus. of het hele circuit op accu 1 deze gebruik ik om te starten. of het hele circuit op accu 2, deze gebruik ik alleen tijdens het zeilen. Mocht ik accu 2 tijdens het zeilen opmaken, zet ik hem weer terug op accu 1 en kan ik de moter gewoon starten.

Briljant dacht ik zelf,
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 12:01 #199108

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Briljant is het zeker, maar ik hou me maar bij 2 accu's, volledig gescheiden en eentje om te starten en de andere voor overige gebruikers en moeilijke schakelingen en als i.g.v nood er een accu moet worden geswitched dan hebben we daar kabels voor. Even overzetten en klaar is Kees. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 12:04 #199109

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
tja dat kan ook ben ik wel even bezig om e.e.a. omtezetten.

Zal wel eerst starten worden en dan de plotter aan. Uit is geen probleem
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 13:03 #199120

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Als je nou die schakelaar eruit haalt, dan is het toch klaar? Wat is de capaciteit van de twee accu's?

De kans dat je de ene accu leeg hebt, en de schakelaar nodig hebt om te starten is toch klein. Bovendien, op die wijze koppel je ongelijkwaardige accu's. De ene accu zal de andere dus gaan opladen als het ware.
Laatst bewerkt: 05 juni 2011 13:04 door Sjaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 13:39 #199132

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Sjaap schreef :
Normaal gezien zou je een aparte start accu moeten hebben. Nog nooit gezien dat er een gedeelde accu is voor starten en overigen.

M.i. valt dit probleem ook niet te verhelpen, anders dan door plaatsen van een tweede accu. NB In je auto valt ook alles uit wanneer je de motor start.

Welkom aan boord, kun je wat leren!

Dat gebeurt in mijn auto inderdaad ook. Heb daaruit de conclusie getrokken dat de elektrische installatie aan boord beter is dan in mijn auto. Maar zou het ook kunnen dat bij het starten van je auto alle andere verbruikers bewust worden uitgeschakeld?
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 14:37 #199140

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
dat de een de ander oplaad gebeurt niet aangezien het of de een of de ander is.
de ene is 65AH en de ander 105 AH.

Hetschakelen gebeurd via een keuze schakelaar 1 / 2 / beide / of 0.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 05 juni 2011 15:28 #199153

alegria schreef :
en ik maar denken dat ik het goed uitgelegd had, Ik heb een circuit (starten service etc) met een keuze schakelaar voor twee accus. of het hele circuit op accu 1 deze gebruik ik om te starten. of het hele circuit op accu 2, deze gebruik ik alleen tijdens het zeilen. Mocht ik accu 2 tijdens het zeilen opmaken, zet ik hem weer terug op accu 1 en kan ik de moter gewoon starten.

Briljant dacht ik zelf,

Tja, niet zo briljant dus, want je plotter kan niet tegen de dip van het starten, heeft niet zoveel met kabeldikte te maken hoor, de accuspanning zakt gewoon flink in als je deze kortsluit met de startmotor.
Toch maar alles scheiden: een serviceaccu voor de apparatuur en een startaccu voor de motor. Is vast net iets briljanter, aangezien zo ongeveer driekwart van de jachten, of meer zo zijn uitgevoerd. (En daarbij valt de plotter dus niet uit tijdens het starten :-) )
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 06 juni 2011 06:20 #199254

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
It Paradyske schreef :
Toch maar alles scheiden: een serviceaccu voor de apparatuur en een startaccu voor de motor.
En dan ook nog een scheidingsrelais toevoegen (voorbeeldje) zodat ze allebei automatisch worden geladen (startaccu eerst en de serviceaccu daarna) en dan heb je de een accubank zoals het op de meeste jachten is aangebracht. Een gescheiden start- en serviceaccu. Nooit meer aan een schakelaar draaien, altijd een volle startaccu en je plotter (en andere apparatuur) hebben geen last meer van spanningsval tijdens het starten van de motor.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 06 juni 2011 06:22 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanningsdip 06 juni 2011 06:30 #199259

In plaats van een scheidingsrelais kun je ook een verliesvrije mosfet diodesplitter nemen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl