Lincos schreef :
Beste techneuten,
Recent heb ik de electronica aan boord verbeterd. Veel aansluitingen vielen vanzelf uit elkaar. Nu is mijn electrische kennis niet zo groot maar het volgende viel mij op.
Mijn 2 accu's worden opgeladen door een Lucas Marine A127 alternator. Dit ging via een scheidingsdiode. Ik twijfel over de juiste werking van deze diode's dus heb ik deze er tussen uitgehaald.
De B+ van de alternator zit aangesloten op de + kabel van de startmotor. Dit kan ik volgen... een dikke kabel die de laadstroom naar de accu's brengt.
Maar als de hoofdschakelaar in werking is dan staat er dus constant spanning op de alterator.
Is dit een gebruikelijke manier om de accu's te laden? Heeft de constante spanning op de alternator een negatieve invloed / oftewel, wordt de alternator dan geen stroomverbruiker?
Die "dikke kabel" is zo dik omdat hij niet alleen de laadstroom naar de accu's brengt maar ook de veel hogere startstroom naar de startmotor.
Daarom is het stuk tussen startmotor en alternator ook niet zo dik.
Dt aar altijd spanning op staat is juist maar die komt niet verder de alterntor in omdat daar de diodes zitten die de laadstrom van de alternator ( wisselstroomdynamo) gelijkricht. En die houden de stroom in omgekeerde richting tegen.
Ik begreep dat je vermoedde dat de diodesplitter niet goed werkte.
Als de verbinding tussen de alternator en de startmotor er toen ook zat is dat niet zo verwonderlijk ! Die verbinding moet nl in dat geval verwijderd worden en er moet ee nieuwe laadstroomkabel naar de ingang van de diodesplitter gelegd worden.
Bij een scheidingsdiode loopt dus de laadstroom niet meer via de startstroomkabel maar via een eigen verbinbing van de alternator via de diodesplitter naar de accu's.
Je vertelt verder dat je de diodesplitter er tussenuit hebt gehaald.
Pas op!! Als dit een normale diodesplitter is ( met een spanningsverlies van 0,4-0,7 Volt) is de alternator waarschijnlijk aangepast naar een hogere laadspanning.
Als dat zo is worden nu je accu's veel te ver opgeladen en zullen gaan gassen en vervolgens kapotgaan!
Ik zou je daarom willen adviseren er iemand bijte halen die bekend is met dit soort systemen.
Ad