Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Constant spanning op alternator

Constant spanning op alternator 06 juni 2011 00:03 #199216

  • Lincos
  • Lincos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Beste techneuten,

Recent heb ik de electronica aan boord verbeterd. Veel aansluitingen vielen vanzelf uit elkaar. Nu is mijn electrische kennis niet zo groot maar het volgende viel mij op.

Mijn 2 accu's worden opgeladen door een Lucas Marine A127 alternator. Dit ging via een scheidingsdiode. Ik twijfel over de juiste werking van deze diode's dus heb ik deze er tussen uitgehaald.

De B+ van de alternator zit aangesloten op de + kabel van de startmotor. Dit kan ik volgen... een dikke kabel die de laadstroom naar de accu's brengt.
Maar als de hoofdschakelaar in werking is dan staat er dus constant spanning op de alterator.
Is dit een gebruikelijke manier om de accu's te laden? Heeft de constante spanning op de alternator een negatieve invloed / oftewel, wordt de alternator dan geen stroomverbruiker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 06 juni 2011 04:00 #199219

Deze spanning moet er af gaan wanneer je je contact uitzet.. dwz wanneer je motor afzet gaat meestal een laadstroom lampje branden...Deze is opgenomen in het circuit van de bekrachtiging van de dynamo spoel (er zijn varianten bekend (moto Guzzi vroeger) waarbij het laadstroom lampje een essentieel onderdeel is van het bekrachtigingscircuit: lampje kapot, geen laadstroom meer)
Maw: die laadstroom moet je via je contactslot bekrachtigen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 06 juni 2011 06:10 #199250

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
ISO788 Hans schreef :
(er zijn varianten bekend (moto Guzzi vroeger) waarbij het laadstroom lampje een essentieel onderdeel is van het bekrachtigingscircuit: lampje kapot, geen laadstroom meer)
Dat is over het algemeen zo meen ik. Een alternator heeft een veldstroom door de elektromagneten nodig om het noodzakelijk magnetisch veld op te wekken. Die stroom wordt opgewekt door het brandende laadcontrolelampje. Als het lampje dus niet gaat branden bij het inschakelen van het contact, dan laadt de accu ook niet als de motor draait! Als het lampje niet uitgaat als de motor draait ook niet natuurlijk... :P
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 06 juni 2011 06:12 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 06 juni 2011 06:19 #199253

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Spanning op je B+ met de motor uit is volledig normaal, die staat rechtstreeks op de accu als je geen scheidingsdiode (meer) hebt. Ook op je geschakelde zijde van je startrelais staat dus ook altijd spanning. Maak je dus maar geen zorgen, dat gebruikt allemaal geen stroom :P

Je laadlampje waar hans en hen4 het over hebben, zit op je (veel kleinere) D+ aansluiting.
Laatst bewerkt: 06 juni 2011 06:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 06 juni 2011 06:24 #199255

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hen3 schreef :
Die stroom wordt opgewekt door het brandende laadcontrolelampje.

als je nou overal zo'n lampje indoet dat stroom opwekt kan de accu van boord!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 06 juni 2011 06:25 #199256

Lincos schreef :
Beste techneuten,

Recent heb ik de electronica aan boord verbeterd. Veel aansluitingen vielen vanzelf uit elkaar. Nu is mijn electrische kennis niet zo groot maar het volgende viel mij op.

Mijn 2 accu's worden opgeladen door een Lucas Marine A127 alternator. Dit ging via een scheidingsdiode. Ik twijfel over de juiste werking van deze diode's dus heb ik deze er tussen uitgehaald.

De B+ van de alternator zit aangesloten op de + kabel van de startmotor. Dit kan ik volgen... een dikke kabel die de laadstroom naar de accu's brengt.
Maar als de hoofdschakelaar in werking is dan staat er dus constant spanning op de alterator.
Is dit een gebruikelijke manier om de accu's te laden? Heeft de constante spanning op de alternator een negatieve invloed / oftewel, wordt de alternator dan geen stroomverbruiker?

Die "dikke kabel" is zo dik omdat hij niet alleen de laadstroom naar de accu's brengt maar ook de veel hogere startstroom naar de startmotor.
Daarom is het stuk tussen startmotor en alternator ook niet zo dik.
Dt aar altijd spanning op staat is juist maar die komt niet verder de alterntor in omdat daar de diodes zitten die de laadstrom van de alternator ( wisselstroomdynamo) gelijkricht. En die houden de stroom in omgekeerde richting tegen.
Ik begreep dat je vermoedde dat de diodesplitter niet goed werkte.
Als de verbinding tussen de alternator en de startmotor er toen ook zat is dat niet zo verwonderlijk ! Die verbinding moet nl in dat geval verwijderd worden en er moet ee nieuwe laadstroomkabel naar de ingang van de diodesplitter gelegd worden.
Bij een scheidingsdiode loopt dus de laadstroom niet meer via de startstroomkabel maar via een eigen verbinbing van de alternator via de diodesplitter naar de accu's.
Je vertelt verder dat je de diodesplitter er tussenuit hebt gehaald.
Pas op!! Als dit een normale diodesplitter is ( met een spanningsverlies van 0,4-0,7 Volt) is de alternator waarschijnlijk aangepast naar een hogere laadspanning.
Als dat zo is worden nu je accu's veel te ver opgeladen en zullen gaan gassen en vervolgens kapotgaan!

Ik zou je daarom willen adviseren er iemand bijte halen die bekend is met dit soort systemen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 06 juni 2011 06:30 #199258

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Capolavoro schreef :
Hen3 schreef :
Die stroom wordt opgewekt ontstaat door het brandende laadcontrolelampje.
als je nou overal zo'n lampje indoet dat stroom opwekt kan de accu van boord!
:laugh:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 06 juni 2011 19:47 #199562

  • Lincos
  • Lincos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
YELLOW BOAT schreef :
Je vertelt verder dat je de diodesplitter er tussenuit hebt gehaald.
Pas op!! Als dit een normale diodesplitter is ( met een spanningsverlies van 0,4-0,7 Volt) is de alternator waarschijnlijk aangepast naar een hogere laadspanning.
Als dat zo is worden nu je accu's veel te ver opgeladen en zullen gaan gassen en vervolgens kapotgaan!
Ad

Ik ga er van uit dat dit een "normale" diodesplitter is. Twee diode's (Syntron 7085 / 5214179) gemonteerd op een allu. blok met koelribben.
Het zat een beetje vreemd aangesloten. Op de plek waar de alternator-laadspanning hoort te zitten zat een 2,5 mm2 + kabel van de startaccu. Op een diodeaansluiting zat de lichtaccu. De tweede diode was niet aangesloten.

Na het verwijderen van de diodesplitter heb ik de accupool spanning gemeten met draaiende motor van beide accu's en deze was 13,8V.
Dit impliceert dat de lichtaccu (via de diode)dus word geladen met een spanning van ± 13,1V. Nu heb ik ergens eens gelezen dat als de laatste 10% in een accu gepompt moet worden de spanning voor korte tijd mag oplopen tot 15V.

Ik type dit gegeven nu wel maar hier houd ik mij nog niet mee bezig op dit moment. Maar alle input's zijn welkom natuurlijk :silly:

Mijn doel was/is om de boot brandveilig te maken. Ik heb de boot pas in mijn bezit en is ook mijn eerste. Bij het nakijken van de electronische aansluitingen kwam ik verbindingen tegen die bij lichte aanraking al uit elkaar vielen. Dan ga je Googlen en forums uitspitten en val je van het een in het ander. Al met al veel werk voor een elektro-nono.

Uiteindelijk is het de bedoeling om een perfect systeem te creeren. Accu's die in korte tijd weer volledig geladen zijn.
Graag hoor ik van jullie wat hier de beste methode voor is: Microprocessor gestuurde splitters, Mosfet diode's, Battery sensed Alternators... ik zie door het bos de bomen niet meer :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 06 juni 2011 19:51 #199563

  • Lincos
  • Lincos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Capolavoro schreef :
Hen3 schreef :
Die stroom wordt opgewekt door het brandende laadcontrolelampje.

als je nou overal zo'n lampje indoet dat stroom opwekt kan de accu van boord!

groet
t

He... zo'n lampje heb ik ook. Waar maak ik mij nu druk over!

Cheers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 06 juni 2011 20:01 #199566

  • Lincos
  • Lincos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Philip schreef :
Spanning op je B+ met de motor uit is volledig normaal, die staat rechtstreeks op de accu als je geen scheidingsdiode (meer) hebt.

Philip, dat is een van de redenen dat ik de splitter verwijderd heb. Met diode had ik ook constant spanning op B+ alternator. Ergens klopt er iets niet. Naar mijn mening was het niet zo aangesloten zoals het hoort maar het werkte enigszins wel.
Toch heb ik het stroom gebeuren liever zo zoals het bedoeld is en overzichtelijk blijft.

Cheers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 07 juni 2011 06:16 #199600

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Lincos schreef :
Graag hoor ik van jullie wat hier de beste methode voor is: Microprocessor gestuurde splitters, Mosfet diode's, Battery sensed Alternators... ik zie door het bos de bomen niet meer :blink:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden met elk hun eigen voor en nadelen. Ik heb zelf gekozen voor een mosfet diode omdat mijn dynamo moeilijk te compenseren is. Met een dynamo die je wel kunt compenseren, is een gewone diode net zo goed en goedkoper. Met een diode zal de accu met de laagste weerstand het meest laden, doorgaans is dat de meest lege accu.

Een gestuurd relais zoals Cyrix die de boel parallel zet zodra er geladen wordt en daarbij nog een voorkeur kan gegeven aan één van de accu's schijnt ook goed te werken, al heb ik daar geen ervaring mee. Je kunt dan instellen dat eerst de start accu wat moet laden voordat de boel verdeeld wordt over de accu's. Persoonlijk ben ik geen fan van parallel zetten van verschillende typen accu's, vooral omdat ze bij mij onderling veel verschillen. Ook al zou dit tijdens het laden op zich wel kunnen.

Als je echt snel en goed je accu's wilt laden, zal je toch wat aan de altenator moeten gaan doen. 13,8v houdt niet over en zou meer naar de 14,2 of 14,4 moeten gaan. Het beste is natuurlijk een meerdere traps altenator met regelaar die de boel in fases laddt net zoals een goede walstroom lader dat doet. Maar dat heeft zijn (behoorlijke) prijs.

Als je de boel helemaal gaat nazien vind ik het boek electriciteit aan boord wel een aanrader. Ontzettend uitgebreid en gaat ook in op installatie waar andere boeken het laat afweten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 07 juni 2011 09:20 #199634

Lincos schreef :
Philip schreef :
Spanning op je B+ met de motor uit is volledig normaal, die staat rechtstreeks op de accu als je geen scheidingsdiode (meer) hebt.

Philip, dat is een van de redenen dat ik de splitter verwijderd heb. Met diode had ik ook constant spanning op B+ alternator. Ergens klopt er iets niet. Naar mijn mening was het niet zo aangesloten zoals het hoort maar het werkte enigszins wel.
Toch heb ik het stroom gebeuren liever zo zoals het bedoeld is en overzichtelijk blijft.

Cheers

Precies!
Begin daarom met het maken van een schema waar alles op staat.
Dan word het meest ingewikkelde systeem ineens duidelijk!
Zonder schema gaan zoeken gaat vaak volledig mis!

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 10 juni 2011 02:57 #200532

  • ben39
  • ben39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Hallo Lincos, ik lees dat je alles brandveiliger wil maken?
Tussen de dynamo en accu of diodeblok of relais hoort een zekering.

Dit doe ik bij alle installaties die ik aanpas.
Het klop dat dit in het verleden nooit werd gedaan. maar de diodes in de dynamo gaan nog wel eens stuk.
Als ze een kortsluiting veroorzaken krijg je dus brand, heb al eens compleet uitgebrande kabelboom gezien door dit probleem.
Brandveiliger begint dus met zekeringen en natuurlijk losse/vonkende contacten vermeden.

Extras amperes laden:
is inderdaad een externe regelaar toepassen die een drietaps laadproces heeft. Deze zijn ook beter af te stellen op de juiste spanning.
Als je dan nog meer amps wil, een zwaarder dynamo plaatsen.
gr Ben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 10 juni 2011 19:23 #200725

  • Lincos
  • Lincos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Philip schreef :
Lincos schreef :

Als je de boel helemaal gaat nazien vind ik het boek electriciteit aan boord wel een aanrader. Ontzettend uitgebreid en gaat ook in op installatie waar andere boeken het laat afweten.

Dank voor de tip Philip, heb het boek inmiddels in mijn bezit en er zijn meteen al een paar vragen beantwoord.
Zeer duidelijk omschreven allemaal.

Cheers,
Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 10 juni 2011 19:30 #200731

  • Lincos
  • Lincos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
ben39 schreef :
Hallo Lincos,

Tussen de dynamo en accu of diodeblok of relais hoort een zekering.

gr Ben

Hallo Ben,

Waarschijnlijk een verkeerd inzicht mijner zijde maar als de diodes ed van een dynamo doorbranden dan is het toch gebeurt met de laadstroom?
Of komt er dan juist een ongecontroleerde stroom op gang?

Cheers,
Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 13 juni 2011 14:35 #201087

  • ben39
  • ben39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Lincos schreef :
ben39 schreef :
Hallo Lincos,

Tussen de dynamo en accu of diodeblok of relais hoort een zekering.

gr Ben

Hallo Ben,

Waarschijnlijk een verkeerd inzicht mijner zijde maar als de diodes ed van een dynamo doorbranden dan is het toch gebeurt met de laadstroom?
Of komt er dan juist een ongecontroleerde stroom op gang?

Cheers,
Robert


Diodes kunnen op 2 manieren stukgaan:
1 diode is onderbroken: dit resulteerd in een lagere laadstroom en is slecht voor je electonica. Is gemakkelijk te meten door je voltmeter op ac te zetten. Je meet dan de "rimpel deze moet laag zijn" Wel handig om dat eens te meten dan weet je wat de goede waarde is.

2 diode is kortgesloten!!!!!, oneindig hoge stroom, vandaar dat een zekering belangrijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 21 juli 2011 20:34 #208757

  • Lincos
  • Lincos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Alweer een tijdje geleden dat ik tijd in m'n bootje kon stoppen. Met de naderende vakantie toch even weer concentreren op hetgeen waar ik mee bezig was.

Mijn dynamo geeft 13,8 Volt. Heeft het nu wel zin om een verliesvrije diode te nemen? Dan zit ik nog aan de ondergrens en zullen de accu's nooit volledig laden. Het zal altijd iets helpen maar als ik alles zo lees kom ik er niet onderuit om de dynamo aan te passen.
Als dit toch moet gebeuren dan maar meteen naar 15,1 Volt met een "gewoone" diode met een spanningsval van 0,7V. Dan hoef ik weer niet een Vetus of Victron splitter aan te schaffen.
Maar wat gebeurd er dan als beide accu's vol zijn en ik moet nog een paar uur op de motor varen?

Ik vind het maar een vaag gebeuren allemaal.
Al met al zullen Spanning en Stroompjes nooit mijn sterkste kant worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 22 juli 2011 04:11 #208760

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Die 13,8 Volt is prima. In plaats van wijzigingen in m'n alternator aan te brengen, zou ik kiezen voor een scheidingsrelais (bv deze www.victronenergy.com/upload/d...ENNL-Cyrix%20100.pdf)
Uiterst simpel aan te sluiten, nooit meer naar omkijken. Ook gemakkelijk als je een acculader wilt aansluiten, de oplaadvoorkeur wordt dan omgedraaid : eerst lichtaccu, dan startaccu.
Werkt 100%, kan het je van harte aanraden.
Laatst bewerkt: 22 juli 2011 04:27 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 22 juli 2011 18:58 #208888

  • Lincos
  • Lincos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
CeesS, deze miste nog. Om het verhaal nog wat duidelijker te maken, pff.

Ik zat mij te concentreren op diode's om de accu's te scheiden maar dit ziet er wel heel simpel uit. Misschien is het allemaal wel simpel en denk ik te moeilijk.

Er van uitgaande dat iedere manier die toegepast wordt zijn voor en nadelen heeft vraag ik mij nu af wat de nadelen zijn van zo'n relais?

Cheers,
Lincos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 23 juli 2011 03:29 #208899

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Lincos schreef :
Er van uitgaande dat iedere manier die toegepast wordt zijn voor en nadelen heeft vraag ik mij nu af wat de nadelen zijn van zo'n relais?

Cheers,
Lincos

Ik heb er geen kunnen ontdekken, zoals gezegd eenmaal geinstalleerd, ik heb er nooit meer hoeven omkijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 23 juli 2011 05:08 #208905

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Of je nu een scheiding's diode of een relais monteert , maakt niet veel uit.
Beide zorgen ze er voor dat de stroom niet van de ene naar de andere accu loopt.
Bij de diode kan het zijn dat je de alternator moet aanpassen voor het verlies.
Met het relais hoeft dat niet.
Die koppelt de zaak gewoon parallel, en doordat de alternator dan laad zal de stroom vooral naar de leegste accu lopen.
Heb het al een jaar of zeven zo, en heb altijd mijn 500 ah ter beschikking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 23 juli 2011 05:16 #208906

TonDini schreef :
Of je nu een scheiding's diode of een relais monteert , maakt niet veel uit.
Beide zorgen ze er voor dat de stroom niet van de ene naar de andere accu loopt.
Bij de diode kan het zijn dat je de alternator moet aanpassen voor het verlies.
Met het relais hoeft dat niet.
Die koppelt de zaak gewoon parallel, en doordat de alternator dan laad zal de stroom vooral naar de leegste accu lopen.
Heb het al een jaar of zeven zo, en heb altijd mijn 500 ah ter beschikking.

Bij de "ouderwetse" scheidingsdiodes moet je inderdaad de alternatorspanning aanpassen. Er zijn echter al jaren zogen. mosfet accuscheiders op de markt die geen verlies hebben en zonder aanpassing toegepast kunnen worden. Een van de eersten was deze: www.bootschappen.nl/contents/n...us-accuscheider.html . Maar ie was wel erg duur.Er bestaan echter ook veel goedkopere bijv. deze www.studer-omvormers.nl/contents/nl/d63.html of deze: www.georgekniest.nl/catalogus/...ebrug-2/product.aspx .
Ad
Laatst bewerkt: 23 juli 2011 05:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Constant spanning op alternator 23 juli 2011 05:26 #208908

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Als je toch de boel aan het verbouwen bent zou ik gelijk een battery monitor installeren. Ik heb recentelijk zo'n ding van NASA gemonteerd en deze geeft direct inzicht in de status van je accu's. Ik moet zeggen, ik was nooit zo'n fan van hun apparatuur maar dit kastje blinkt uit door eenvoud en effectiviteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl