Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadproblemen

Laadproblemen 08 aug 2007 18:14 #19994

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik had het idee dat mij accu's niet (meer goed) bijgeladen werden, ik had begrepen dat als de motor loopt en dus de dynamo laad er zo'n 14 volt op de polen moet staan, maar dat bleef in de 12 volt ongeacht het toerental.

De dynamo laten reviseren en er moest een nieuwe spanningsregelaar op, maar na monteren bleef er gewoon 12,6 volt op de polen staan ongeacht het toerental.

Nu heb ik op mijn startpaneel 2 lampjes met vervaagd en onleesbaar merkteken, maar volgens mij is een voor de motortemperatuur en een voor het laden van de accu's en 2 schakelaars, een rode die laat een ventilator lopen en een zwarte startknop. Om de motor te starten moet de rode ingedrukt zijn en de ventilator dus lopen waarna de zwarte pas de startmotor laat draaien, als de motor loopt zet ik de rode ventilator knop altijd weer uit.

Nu is het zo dat als ik de motor gestart heb en ik dus 12,6 volt meet en ik druk de rode ventilator knop nog een keer in en uit dan meet ik wel dik 14 volt bij een hoger toerental, het lampje gaat dan ook branden, verlaag ik het toerental naar stationair dan gaat het lampje uit en meet ik weer 12,6, verhoog ik het toerental gaat hij weer aan.

Nu vind ik dat allemaal maar vreemd, weet iemand of er een lampje hoort te gaan branden als hij laad, volgens mij hoort het lampje juist te graan branden als er iets fout is in het laadsysteem :?
Het lijkt me ook vreemd dat ik de rode knop 2x in moet drukken voor hij gaat laden.

Kan iemand me vertellen hoe het zit, of het fout is, wat er fout kan zijn en wat ik dan moet veranderen ?


Alvast bedankt !!

Groet,

Remco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laadproblemen 08 aug 2007 18:31 #19995

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Kijk eens of je laadkabel van de dynamo rechtstreeks naar je accu gaat. Als je kabel niet rechtstreeks loopt maar via het paneel dan heb je denk ik het antwoord gevonden. Principe van laden door de dynamo is dat de laadstroom rechtstreeks op de accu wordt aangesloten (of op een diodeblok of accuscheider) en de terugkoppeling naar de laadspanningsregelaar gaat via de min. Laadspanning moet inderdaad 14V zijn dus dat klopt ook, eindspanning van volle accu is minimaal 12.6V (kan soms iets hoger zijn). Afhankelijk van je spanningsregelaar kan deze of aan of uitschakelen (oude regelaars) of gefaseerd laden (moderne regelaars).

Succes met speuren.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laadproblemen 08 aug 2007 18:38 #19996

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Kijk eens of je laadkabel van de dynamo rechtstreeks naar je accu gaat.
Ja die gaat direct naar de accu, via de accuskeuzeschakelaar, er gaat verder nog een zwarte naar de massa en een grijze naar het startpaneel, die dan het lampje zal schakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laadproblemen 08 aug 2007 19:05 #19997

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Misschien kan je proberen de laadkabel eens direct op een accu aan te sluiten en kijken of er dan geladen wordt. Bij mijn diodebrug werd ook niet geladen over de brug, maar wel rechtstreeks op de accu. Dan weet je in ieder geval of de dynamo laadt. Was bij mij dus het geval, wel laden direct niet laden over diodebrug (moet dat nog eens aanpassen, denk dat de weerstand in de kabels toch te groot is = dikkere kabels aanleggen, maar dit terzijde)

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laadproblemen 08 aug 2007 19:14 #19998

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Misschien gaat het ook niet lekker met de veldbekrachtiging via het laadstroomlampje. Het is vrij normaal dat je direct na het starten nog weinig spanning hebt en dat de spanning pas hoog genoeg wordt nadat de motor en dynamo wat meer toeren hebben gemaakt. Maar bij het weer terug laten vallen naar een stationair toerental mag de laadspanning eigenlijk niet te veel terugvallen.
Is het laadstroomlampje wel van het goede wattage? Corrosie van de contacten tussen het schakelpaneel en de motor kunnen ook zorgen voor een slechte elektrische verbinding, te grote weerstand in de leiding en een te lage laadspanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laadproblemen 09 aug 2007 17:09 #20023

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
De werking van een laadstroom lampje is alsvolgt,
Contact aan = lampje krijg spanning vanaf de accu en massa via D+ veld aansluiting op de dynamo.
Dynamo staat stil=lampje brand. :idea:
Motor wordt gestart=dynamo draait( :!: spanning V riem)= laden.
Op de D+ aansluiting staat nu laadspanning, net als op de accu, dit betekend aan bijde zijde van het lampje gelijke spanning=potetiaal verschil 0 = lampje uit.

Het dynamoveld wordt dus bekrachtigt door het lampje, slechte verbinding= slecht laden, deze draad mag dan ook niet worden afgetakt.
Controleer ook de massaverbinding van de dynamo, even met een kabel rechtstreeks van dynamohuis naar - startaccu.

sucess

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laadproblemen 16 okt 2007 19:02 #22270

Ik spring er ook maar even in...
Wat is de waarde van het laadstroom lampje?
Ik heb een dubbele accu (100 en 75 AH) Dat is redelijk chique zou ik zeggen.. na 3 weken van de walstroom.... 9.5 V... plat dus... Alles 2 dagen aan laders gezet (en aqua dest bij gevuld) accu's staan weer op 12,6 V.
Toen mijn laadstroom doorgemeten: die komt niet hoger dan 13,2 V hetgeen aanmerkelijk minder si dan de 14,8 die je in auto's aantreft...
Installatie is op 1978... en ik ben de bekabeling nu toch aan het vervangen.
Is er een maximaal (minimaal) wattage? Daarnaast trof in in de motorruimte een oude spanningsregelaar aan (die gelukkig niet meer aangesloten was... Dynamo blijkbaar vervangen (en dat zou weer mooi zijn).
Bij een plusblok (stapel draadjes met 12V) zitten 2 koel ribben met op elk een diode gemonteerd (zwaar geoxideerd)... Is dit die diodebrug ter scheiding van de laadstroom van de accu's?? kan dit die spanningsval verklaren? (ik had het gevoel dat het de gelijkrichter was (al waren de hippe gelijkrichters met 4 diodes uitgerust)...

Inmiddels al googelend weer meer info...
er zijn ook diodebruggen met compensatie diode (een extra diode die een zelfde spanningsval als de "echte" scheidingsdiodes geeft en aldus de dynam een hogere spanning laten geven... ik heb er maar 2... er moet dus nog een additionele diode tussen. Waar ik nog niet uit ben is of deze dezelfde waarde moet hebben als de anderen (duur)
www.circuitsonline.net/forum/view/9505/1/diodebrug

Ik stuit nu op een artikeltje dat mij even achter mijn oren doet krabben....
www.navexelektro.be/startenlicht.aspx
Hierin staat per dynamotype zo'n beetje uitgelegd of er een compensatie diode toegevoegd kan worden... dat is blijkbaar soms een specialistisch werkje....
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl