Ik spring er ook maar even in...
Wat is de waarde van het laadstroom lampje?
Ik heb een dubbele accu (100 en 75 AH) Dat is redelijk chique zou ik zeggen.. na 3 weken van de walstroom.... 9.5 V... plat dus... Alles 2 dagen aan laders gezet (en aqua dest bij gevuld) accu's staan weer op 12,6 V.
Toen mijn laadstroom doorgemeten: die komt niet hoger dan 13,2 V hetgeen aanmerkelijk minder si dan de 14,8 die je in auto's aantreft...
Installatie is op 1978... en ik ben de bekabeling nu toch aan het vervangen.
Is er een maximaal (minimaal) wattage? Daarnaast trof in in de motorruimte een oude spanningsregelaar aan (die gelukkig niet meer aangesloten was... Dynamo blijkbaar vervangen (en dat zou weer mooi zijn).
Bij een plusblok (stapel draadjes met 12V) zitten 2 koel ribben met op elk een diode gemonteerd (zwaar geoxideerd)... Is dit die diodebrug ter scheiding van de laadstroom van de accu's?? kan dit die spanningsval verklaren? (ik had het gevoel dat het de gelijkrichter was (al waren de hippe gelijkrichters met 4 diodes uitgerust)...
Inmiddels al googelend weer meer info...
er zijn ook diodebruggen met compensatie diode (een extra diode die een zelfde spanningsval als de "echte" scheidingsdiodes geeft en aldus de dynam een hogere spanning laten geven... ik heb er maar 2... er moet dus nog een additionele diode tussen. Waar ik nog niet uit ben is of deze dezelfde waarde moet hebben als de anderen (duur)
www.circuitsonline.net/forum/view/9505/1/diodebrug
Ik stuit nu op een artikeltje dat mij even achter mijn oren doet krabben....
www.navexelektro.be/startenlicht.aspx
Hierin staat per dynamotype zo'n beetje uitgelegd of er een compensatie diode toegevoegd kan worden... dat is blijkbaar soms een specialistisch werkje....