Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe zit dat nou met onze accu's?

Hoe zit dat nou met onze accu's? 14 juni 2011 16:39 #201342

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Ik ben een beetje aan het kijken om onze accu's aan boord te vervangen. Die zijn niet helemaal optimaal meer en voordat we straks ineens een probleempje hebben.

Tot mijn verbazing liggen er echter 2 dezelfde accu's in, terwijl ik dacht dat er een verschil is tussen een startmotor accu en een "licht" accu.

Op de accu's zit een sticker met daarop
RE 57503
12v 70ah/20h
12v 55ah/5h

Ik begrijp niet helemaal waarom er 2x een verschillende capaciteit op beide accu's wordt vermeld en wat voor nieuwe accu's ik nu dus zou kunnen aanschaffen.

Een capaciteit van 70ah/20h lijkt me overigens niet echt heel erg veel. Aan boord hebben we een paar lampjes, een waterpomp voor kraanwater en een koelbox (waarbij het dus niet verstandig is om deze aan te laten staan).

Verder hebben we een mooie draai schakelaar om de stroom aan boord te regelen, zo'n ding wat je op stand 1, 2 of 1+2 kan zetten. We hebben de schakelaar altijd naar boven staan op stand 1+2, maar is dat wel de bedoeling? Ik meen ergens een keer gelezen te hebben dat je bij het motor starten dit juist niet moet doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe zit dat nou met onze accu's? 14 juni 2011 17:37 #201379

  • mie9iel
  • mie9iel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Als je die accu in 5uur leeg maakt kun je er maar 55Ah uit halen en dan is ie leeg.
Als je die accu in 20uur leeg maakt kun je er 70Ah uit halen en dan is ie leeg.

Om een accu in 5 uur leeg te trekken heb je een stroom van 11A en dus een belasting van ongeveer 132W nodig.
Om een accu in 20 uur leeg te trekken heb je een stroom van 3.5A en dus een belasting van ongeveer 42W nodig.

Naarmate je accu's zwaarder belast kunnen ze minder efficient hun energie afgeven. Vandaar dat, als je ze zwaarder belast ze minder Ah's hebben. Hoeveel Ah je nodig hebt hang af van hoeveel je gemiddeld totaal verbruik is. Een koelbox, waterpomp en lampjes staan niet de hele tijd aan. Je zult dus een schatting moeten maken hoeveel je elke stroom verbruiker gebruikt en het percentage vermenigvuldigen met het wattage van elke verbruiker. Dat tel je allemaal bij elkaar op en deel je door 12V, dan heb je je gemiddeld verbruik in A. Hoeveel Ah je nodig hebt is dan je gemiddeld stroom verbruik vermenigvuldigd met het aantal uren dat je accu's wilt genieten keer 2. Keer 2, omdat je je accu's niet helemaal leeg wilt maken. Daar gaan ze stuk van! 50% leeg is leeg genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe zit dat nou met onze accu's? 14 juni 2011 18:20 #201401

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Die RE 57503 zijn standaard "recreatie" accu's. Eigenlijk veredelde auto-accu's. In onze boot zaten er ook twee toen we 'm kochten. Ze zijn prima voor het starten maar ze kunnen niet echt goed tegen diep ontladen, en zijn dus niet ideaal voor gebruik als huishoudaccu.

Zoals je accu's nu geschakeld zijn (1+2) heb je ze aan elkaar gekoppeld en heb je dus netto de dubbele capaciteit van een enkele accu. Dat lijkt een voordeel, maar het heeft een paar grote nadelen, nl. wanneer 1 van de twee accu's het opgeeft kan 'ie de andere meenemen. Ook te diep ontladen (doordat je bijvoorbeeld de koelkast te lang aan laat staan) betekent dat je beide accu's leeg zijn. In dat geval heb je dus niks meer, en kan je bijv. de motor ook niet meer starten.

Wat je beter kan doen is het scheiden van de twee accu's zodat er altijd maar 1 van de 2 actief is. Zorg dat de accu die je niet gebruikt helemaal opgeladen is, en wissel regelmatig van 1 naar 2 en weer terug. Dat is nl. waar de "1/2/both" schakelaar voor bedoeld is. Tip: schakel als de motor draait altijd via "both" (1+2) naar de andere accu over omdat anders bij sommige oudere boten de spanningsregelaar van de alternator defect kan raken.

Je kunt ook een scheidingsrelais of MOSFET diodebrug aanleggen (is in een ander recent draadje over geschreven), zodat je de huishoud- en startaccu's permanent gescheiden hebt.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe zit dat nou met onze accu's? 16 juni 2011 12:36 #201772

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Bedankt, dat maakt alles een stuk duidelijker :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe zit dat nou met onze accu's? 16 juni 2011 13:00 #201780

Misschien is dit schema van de installatie op mijn eigen boot ook handig .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe zit dat nou met onze accu's? 16 juni 2011 13:07 #201786

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Mocht je je nog willen orienteren op welke/wat voor soort accu's je kunt gebruiken, kijk dan ook nog even naar het onderwerp "Advies welk merk accu", gestart op 7 mei. Hier tref je ook een test aan.

Succes !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe zit dat nou met onze accu's? 18 juni 2011 13:16 #202213

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Nogmaals bedankt!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl