Die RE 57503 zijn standaard "recreatie" accu's. Eigenlijk veredelde auto-accu's. In onze boot zaten er ook twee toen we 'm kochten. Ze zijn prima voor het starten maar ze kunnen niet echt goed tegen diep ontladen, en zijn dus niet ideaal voor gebruik als huishoudaccu.
Zoals je accu's nu geschakeld zijn (1+2) heb je ze aan elkaar gekoppeld en heb je dus netto de dubbele capaciteit van een enkele accu. Dat lijkt een voordeel, maar het heeft een paar grote nadelen, nl. wanneer 1 van de twee accu's het opgeeft kan 'ie de andere meenemen. Ook te diep ontladen (doordat je bijvoorbeeld de koelkast te lang aan laat staan) betekent dat je beide accu's leeg zijn. In dat geval heb je dus niks meer, en kan je bijv. de motor ook niet meer starten.
Wat je beter kan doen is het scheiden van de twee accu's zodat er altijd maar 1 van de 2 actief is. Zorg dat de accu die je niet gebruikt helemaal opgeladen is, en wissel regelmatig van 1 naar 2 en weer terug. Dat is nl. waar de "1/2/both" schakelaar voor bedoeld is. Tip: schakel als de motor draait altijd via "both" (1+2) naar de andere accu over omdat anders bij sommige oudere boten de spanningsregelaar van de alternator defect kan raken.
Je kunt ook een scheidingsrelais of MOSFET diodebrug aanleggen (is in een ander recent draadje over geschreven), zodat je de huishoud- en startaccu's permanent gescheiden hebt.
Jeroen.