sevenseas schreef :
Ah ok, als ik het goed begrijp dan kan ik dus eigenlijk idd 1 goedkope accu nemen voor het starten en 1 duurdere voor het licht. Bij varen zet ik dan de schakelaar op 1 (startaccu) en aan wal op 2 (lichtaccu) waarbij ik dan ook alleen op de lichtaccu een acculader plaats.
Ja dat kan, je kan ook op de motor na een half uurtje overschakelen naar 2, dan is de startaccu meestal wel weer vol.
sevenseas schreef :
Ik vaar en start nu altijd op stand 1+2. Zou ik ook zonder problemen kunnen starten op 1 en na de start kunnen doordraaien naar 1+2 zodat beide accu's door de motor geladen worden, of heb ik dan kans op schade?
Ook dat gaat prima. Alleen zodra de motor uit staat weer op 1 of 2.
Wat je ook doet: omschakelen met de motor aan altijd via 1+2 en niet via 'uit'. Dat trekken veel (oudere) dynamo's niet.
Dat victron document is inderdaad een aanrader. Een (grotere) bieb heeft ook goede boeken zoals 'stroom aan boord' van Langenbeek, 'electriciteit te water' van Garrison en 'electriciteit aan boord' van Michael Hermann (wmb de meest complete)