Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acculader voor 2 accu's?

Acculader voor 2 accu's? 20 juni 2011 16:07 #202612

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Het hele accu gebeuren op de boot blijkt best complex te zijn. Aan de hand van m'n eerdere post besloten om binnenkort 2x een 102ah accu te kopen. Om de accu's te gebruiken zit er een accuschakelaar in de boot met stand 1, 1+2 en 2. Ik neem dus aan dat mijn accu's in principe niet rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.

Als iemand tips heeft om eenvoudig na te kunnen meten hoor ik het graag ;-) Ik heb helaas ook geen accu-status paneel in de boot.

Maar nu heeft onze boot geen acculader. Dat betekend dus dat de accu's alleen worden opgeladen door het draaien van de motor. Niet een super handige oplossing want in de haven kunnen we gewoon op stroom liggen.

Nu zijn er tal van die opladers te verkrijgen, je ziet bijna door de bomen het bos niet meer, goedkoop, duur etc. Deze lijkt bv een aardige middenmoot: www.correct.nl/artikel.php?DIV...RTNR=323996#lab_info

Wat ik me nu afvraag is op welke manier ik nu deze acculader kan gebruiken bij de 2 accu's die dus niet rechtstreeks met elkaar verbonden zijn. Op welke manier sluit je de acculader in deze situatie aan, zodat beide accu's opgeladen worden wanneer de boot in de haven op stroom aangesloten is?

Alvast dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader voor 2 accu's? 20 juni 2011 16:11 #202614

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Heb er zelf een, ging kapot. Kon 'm bij kniest zonder bon omruilen omdat ze me goed kennen en omdat ctec een zeer goede garantieafhandeling hebben.

In gebruik is ie erg prettig!

Ik heb een cyrix accuscheider* die, nu hij goed geinstalleerd is, een prima ondersteuning is.

*ff zoeken op deze site voor meer info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader voor 2 accu's? 20 juni 2011 16:26 #202619

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Bij jou zitten de accu's los van elkaar. Totdat je de schakelaar op 1+2 zet, dan zijn ze wel verbonden. Als je het systeem aan boord wilt houden zoals het is, sluit je de accu lader aan en zet dan die knop om. Die lader gaat dan beide accu's laden. Bij het laden op de motor moet je hetzelfde doen. Maar als het goed is, doe je dat nu al?

Beter is het echter om de boel gescheiden te houden. Daar heb je grofweg twee verschillende mogelijkheden voor:
- De diodebrug. daarmee creeër je zeg maar 1 richtingsverkeer van lader naar accu toe. Wel compenseren in je acculader en dynamo of een verliesvrije Mosfet diode nemen.

- Het kan ook met een scheidingsrelais die de boel parralel zet zodra je gaat laden. Eigenlijk hetzelfde als die schakelaar die je nu hebt maar da automatisch. De cyrix die heesterman noemt is zo'n ding.

In beide methoden is het zowel voor je dynamo als voor je acculader opgelost, mits goed aangesloten. Die schakelaar die je nu hebt heb je dan niet meer nodig.

Echter is die acculader erg klein voor twee 105Ah accu's. 10 a 20% is meer gangbaar dus voor jou zou een >20A lader beter zijn.

Ook krijg je vereffeningsstromen zodra je de boel parallel zet (zowel handmatig (nu) als met een scheidingsrelais). Normaal met een flinke lader is dat niet zo erg maar met een kleintje heb je kans dat de vereffenings stroom groter wordt dan de laadstroom als de ene accu ver leeg is en de andere vol. De volle accu gaat dan juist leeg terwijl de lader aan staat! Bij een diode speelt dat niet al zullen de accu's dan nog langzaam laden.

Overigens zijn de meeste grotere acculaders van bijv. Mastervolt en Victron voorzien van meerdere uitgangen en kunnen dus meerdere accu's tegelijk laden. Als het om alleen de acculader gaat, is dat ook nog een oplossing.

Wat ga je met de accu's doen?
Zijn ze allebei voor licht? Dan niet scheiden en gewoon parallel zetten Wel twee gelijke en even oude accu's die het liefst nog uit dezelfde serie komen kopen. Of nog liever: 1 grotere accu.

Is er 1 voor de motor en 1 voor licht? Dan zou ik niet twee dezelfde accu's kopen maar een kleinere, goedkopere startaccu en 1 grotere, duurdere semi-tractie voor het licht. Dan heb je voor beide toepassingen de geschikte accu. Die kleinere accu hoeft dan niet eens persé aan de acculader.
Laatst bewerkt: 20 juni 2011 16:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader voor 2 accu's? 20 juni 2011 16:36 #202626

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ha, Philip weet het weer goed aan te vullen :)

Die cyrix kijkt naar beide accu's. Bij mij wordt de start (70Ah) door de motor bijgeladen, de licht (155 Ah) door een zonnepaneel. Als er op een van beiden genoeg spanning ontstaat dan wordt de andere ook bijgeladen, anders niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader voor 2 accu's? 20 juni 2011 16:40 #202628

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Proosten maakt hele goede laders, heb zelf de lbc412 met 10 ah op een 70 ah accu, kost 85 euro en als beste getest door de anwb.Denk voor jou aan de ebc serie, kost wat meer maar 20 ah en 2 door diode gescheiden uitgangen.

Google maar eens na.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader voor 2 accu's? 20 juni 2011 16:45 #202632

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
@ heesterman: Ja maar die kijkt dus alleen naar spanning en niet naar de laadstroom. Als je zonnepaneeltje bijv. 1A uitgooit bij 14v, zet ie de boel parallel. Toch? Als dan (in jouw geval) de startaccu vol is en je licht accu leeg, heb je grote kans dat de startaccu stroom gaat leveren aan de lichtaccu en dus leger raakt. Of je dat erg vind moet je zelf maar bepalen ;) Bij kleine laadstromen vind ik het dus niet ideaal.

Ik heb dus een lichte voorkeur van echt scheiden dmv diodes maar dat komt vooral doordat mijn accu groepen behoorlijk verschillen. Cyrix doet het vast ook goed ;)
Laatst bewerkt: 20 juni 2011 16:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader voor 2 accu's? 20 juni 2011 17:04 #202641

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Ah ok, als ik het goed begrijp dan kan ik dus eigenlijk idd 1 goedkope accu nemen voor het starten en 1 duurdere voor het licht. Bij varen zet ik dan de schakelaar op 1 (startaccu) en aan wal op 2 (lichtaccu) waarbij ik dan ook alleen op de lichtaccu een acculader plaats.

Ik vaar en start nu altijd op stand 1+2. Zou ik ook zonder problemen kunnen starten op 1 en na de start kunnen doordraaien naar 1+2 zodat beide accu's door de motor geladen worden, of heb ik dan kans op schade?

Ik zal googlen voor die proostens laders.
Laatst bewerkt: 20 juni 2011 17:05 door mallard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader voor 2 accu's? 21 juni 2011 08:10 #202743

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Nog een handige pdf gevonden over accu's, acculaden, verbruik etc via VictronEnergy. www.victronenergy.com/upload/d...-NL-AltijdStroom.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader voor 2 accu's? 21 juni 2011 08:18 #202745

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
sevenseas schreef :
Ah ok, als ik het goed begrijp dan kan ik dus eigenlijk idd 1 goedkope accu nemen voor het starten en 1 duurdere voor het licht. Bij varen zet ik dan de schakelaar op 1 (startaccu) en aan wal op 2 (lichtaccu) waarbij ik dan ook alleen op de lichtaccu een acculader plaats.
Ja dat kan, je kan ook op de motor na een half uurtje overschakelen naar 2, dan is de startaccu meestal wel weer vol.sevenseas schreef :
Ik vaar en start nu altijd op stand 1+2. Zou ik ook zonder problemen kunnen starten op 1 en na de start kunnen doordraaien naar 1+2 zodat beide accu's door de motor geladen worden, of heb ik dan kans op schade?
Ook dat gaat prima. Alleen zodra de motor uit staat weer op 1 of 2.

Wat je ook doet: omschakelen met de motor aan altijd via 1+2 en niet via 'uit'. Dat trekken veel (oudere) dynamo's niet.

Dat victron document is inderdaad een aanrader. Een (grotere) bieb heeft ook goede boeken zoals 'stroom aan boord' van Langenbeek, 'electriciteit te water' van Garrison en 'electriciteit aan boord' van Michael Hermann (wmb de meest complete)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader voor 2 accu's? 21 juni 2011 11:52 #202782

  • mallard
  • mallard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
De start accu die ik wil kopen is een zogenaamde licht+start accu van 74ah. de accu voor m'n verbruikers is een 102ah, maar kan ik in een licht+start versie of een diepontlader versie nemen. Kan ik nou beide beter van hetzelfde type nemen, of is het slimmer om de diepontlader versie te nemen als licht accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Acculader voor 2 accu's? 21 juni 2011 12:48 #202793

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
hmm moeilijk te zeggen. In accu land wordt nogal eens wat met etiketten gesmijt en is dus vaag wat nu zoiets als diep-ontlader of start+licht inhoudt. Soms is dat een gewone startaccu met een marketing sticker.

Wat ik zou doen is een kleinere startaccu (bijv. 60Ah met een grote koudstartstroom is meer dan zat) en die gewoon bij de lokale autoboer kopen voor 4/5 tientjes. Van het overgebleven geld de grootst mogelijke semi-traktie halen maar wel er zeker van zijn dat ie echt semi-traktie is en niet een grote vrachtwagen accu of zo. Semi-tractie heeft veel dikkere platen en is daarom veel meer geschikt als licht accu. Ook mag je die per definitie al verder ontladen dan een start accu: 50% tov slechts 30% bij start. Op semi-tractie kan je overigens wel nog gewoon een motortje mee starten mocht dat ooit nodig zijn bij een lege of kapotte startaccu.

Zelfde type is niet nodig, alleen met AGM of Gel als lichtaccu's zou dat nog iets kunnen uitmaken.
Laatst bewerkt: 21 juni 2011 12:50 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl