Tijdens de "maiden trip" van de ons nieuwe bootje hebben we iedere avond de walstroom aangesloten gehad. De eerste avond dat we kwamen was de bewuste accu zo'n 5,6 V, en hebben we deze opgeladen voor er gebruikers (Koelkast) aan te hangen.
De acculader sloeg netjes af en de volgende dag hebben we de walstroom gewoon weer aangehad, evenals de koelkast (Mobicool, 55W bij 12V).
's avonds deze koelkast wel uitgedaan, omdat dat vinnetje zo'n
kolere rot herrie maakt.
De dag daarna, exact hetzelfde gedaan. Nu bleef alleen de acculader continue aan (Hij sloeg niet af) en werd ik wakker van een vreemde geur.
Wat bleek : De lichtaccu stond te roken.
's cohtends (het speelde zich 's nachts af) heb ik de accu doorgemeten en die was >13V.
Beide accu's staan op zowel de dynamo als de lader (Sterling 1220 --> 4 traps lader). De Startaccu had dit probleem niet, was ook >13V geladen.
Maar wat is nu de oorzaak hiervan? Is de lader overleden of moet de accu worden vervangen?
Iemand een idee?
Ik heb gisteren de accu's nog doorgemeten en de lichtaccu was 12,76V
De vorige eigenaar had de lader altijd aanstaan, alleen niet op walstroom in de haven.
2 foto's erbij ter verduidelijking:
De 2 losse draadjes geklemt tussen de accu's, zijn de + draden vanaf zowel de diodebrug als de acculader. De "rokende" is de Delphi (Freedom Marine) accu.
De lader: