Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug

Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 09:38 #203998

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Hallo,

Ik zoek advies ... Huidige situatie :

2x lichtaccu ( 90 amp p/s), aan elkaar geknoopt, dus fungeert als 1x 180.
1x startaccu ( 75 amp )

Zonnepanneel laadt de lichtaccus.
Motor laadt startaccu + lichtaccus via diodebrug in motorruimte
Walstroom laadt sowieso de startaccu, weet niet of de lichtaccus geladen worden.

Eigenlijk wil ik dat het zonnepaneel alle accu's laadt, eigenlijk moet elke stroombron alles tegelijk laden.

Mijn vraag is, of dit allemaal op 1 diodebrug kan ? of moet ik voor elke stroombron een aparte diodebrug monteren ?

En hoe zwaar moet die diodebrug zijn ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

gr
JPD
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 10:37 #204019

Of alles op een diodebrug kan hangt natuurlijk af van de grootte van de alternator ( dynamo) en de grootte van de diodebrug.
Er is echter mogelijk een probleempje.
Als je inderdaad een diodebrug hebt is het mogelijk zo dat je dynamo aangepast is aan het voltageverlies van de diode(0,5-0,7 Volt).Als dat zo is laadt de dynamo de accu's goed bij. Echter met zonnepanel en/o scculader krijg je een probl;eem.
deze zijn niet aan te passen aan het verlies van een diodebrug en kunnen dus niet vioa de diodebrug laden! daarvoor heb je een verliesvrije laadsplitter ( mosfetsplitter) of een scheidingslaadrelais nodig.heelaas zal dan wel de dynamo weer moeten worden aangepast!

Ik zelf heb e.e.a jaren geleden geinstalleerd en daarbij een (dure!) splitter van Vetus gebruikt (deze: www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf ) hierin staat ook hoe je e.e.a. aan moet sluiten. Er zijn tegenwoordig echter ook goedkopere verliesvrije splitters te koop ( ok voor drie accu's gescheiden trouwens) die veel goedkoper zijn.
Op bijgaande schemas zie je hoe het er bij mij aan boord uitziet. Functioneerd al jaren uitstekend.
docs.google.com/viewer?a=v&pid...GEwZTk5OGQ1&hl=en_US
En: docs.google.com/viewer?a=v&pid...jZjZTljYjAx&hl=en_US
Ad
Laatst bewerkt: 27 juni 2011 10:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 10:40 #204022

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Echter met zonnepanel en/o scculader krijg je een probl;eem.
deze zijn niet aan te passen aan het verlies van een diodebrug en kunnen dus niet vioa de diodebrug laden!

een goeie automatische lader kun je met een jumpertje (verwijderen of plaatsen) aanpassen voor dit spanningsverlies.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 10:51 #204028

Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Echter met zonnepanel en/o scculader krijg je een probl;eem.
deze zijn niet aan te passen aan het verlies van een diodebrug en kunnen dus niet vioa de diodebrug laden!

een goeie automatische lader kun je met een jumpertje (verwijderen of plaatsen) aanpassen voor dit spanningsverlies.
groet
t

Dat weet ik maar dan zit je wel in de duurdere sector.
En bij een zonnepaneelregelaar heb ik dat nog niet gezien.
meer misschien zijn die er ook.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 11:07 #204033

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Als je een 'gewone' diode neemt, moet je alles compenseren. Dus je dynamo, walstroom lader en zonnepanelen. Met name voor de dynamo kan dit lastig zijn, afhankelijk van het merk. Neem dan maar gewoon een verliesvrij. Die van Victron kun je voor 100 euro ongeveer wel krijgen.

In de meeste gevallen zal je dynamo de grootte van je diode bepalen. Wil je echt safe spelen moet je die maximale stroomsterke van de dynamo en acculader op tellen. Maar in de praktijk zal je dat niet halen omdat eigenlijk nooit de dynamo maximaal staat te laden met de walstroom aan én de accu's nogal leeg zijn. Sowieso zal de kleinere diodes van circa 100A zat zijn.

Op zich zou het met 1 diode kunnen. Je hebt ook diodes met meerdere ingangen maar daar zie ik het nut niet zo van in.

Maar vraag jezelf af of het wel zo moet. Je startaccu hoeft niet zo veel bijgeladen worden tussentijds. Die gebruik je alleen eventjes als toch de motor erna de boel weer gaat laden. Je zonnepaneel zou ook direct op de lichtaccu kunnen. Ik heb ook de walstroomlader direct op de lichtaccu en de start accu heeft z'n eigen kleine druppelader om in de winter vol te houden.
Maar het kan allemaal wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 11:33 #204038

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Dank voor de antwoorden,

Om op Phillip te antwoorden :
Mijn lichtaccus zijn door het zonnepaneel altijd 100% vol, maar mijn start accu niet, en ik gebruik de motor niet veel, dus die wordt er ook niet voller op. Aan de walstroom lig ik bijna nooit.

Vind het eigenlijk maf dat ik een zonnepaneel heb, en 2 volle lichtaccus, maar een startaccu die maar halfvol is. Wil eigenlijk dus dat het zonnepaneel ook gewoon de startaccu laadt, en niet alleen de lichtaccus waar deze nu inderdaad rechtstreeks op aangesloten zit.

gr
JPD
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 11:35 #204039

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
In dat geval kan het prima met de/een verliesvrije diode. Is je huidige diode verliesvrij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 11:54 #204044

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Hallo,

Het lijkt me stug dat mijn huidige diode verliesvrij is, en dat mijn dynamo/alternator en acculader aangepast zijn voor gebruik met een diodebrug. Ook denk ik dat de diodebrug te ligt is voor het huidige gebruik :

Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 11:59 #204048

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Die is niet verliesvrij nee. Maar qua capaciteit moet het wel lukken met 70A als je niet een enorme dynamo hebt.
Mogelijk zal het met een verliesvrije diode allemaal een stuk voller en sneller voller raken op de motor en met walstroom.

Meet eens je spanning als je aan het laden bent, dan weet je meer. Als de boel per ongeluk toch ooit is gecompenseerd en je hangt er nu een verliesvrijde diode tussen, kan de boel ook weer stuk gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 12:06 #204053

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Nameten zal ik zeker even doen.
De dynamo is een licht exemplaar, standaard voor op een Yanmar 1gm10, schat zo'n 30amp oid.

Maar wat gebeurd er nu als ik bijvoorbeeld een Victron verliesvrije diodebrug er naast hang, en daar het zonnepaneel op aansluit ... met vanaf die nieuwe brug dan weer verbindingen naar zowel de start als service accu ?
Dan zou theoretisch, het zonnepaneel toch beide accu's ( of eigenlijk alle 3 ) opladen ? en heb ik de boel altijd vol als ik bij de boot kom me dunkt .. ?

De prijzen van die dingen vallen me nog alles mee namelijk.

gr.
JPD
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 12:12 #204055

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Yap dat kan prima. Maar dan zou ik meteen je dynamo (en eventueel acculader) daar ook op aansluiten en je oude diode wegdoen. Dan loopt het laden via die wegen meteen ook weer een stuk efficienter.

Of kijk even of je de uitgangsspanning van je zonnepaal regelaar kunt bijstellen. Als je die wat kunt opkrikken, heb je niks nodig en kun je die gewoon op je huidige diode aansluiten. Sommige regelaars kunnen dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 12:52 #204071

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Volgens mij is het setje wat ik aan boord heb erg lowbudget ( het werkt echter wel als een trein, want accu's zijn altijd vol ).

zie plaatje :
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 14:09 #204088

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Dat is inderdaad een prima ding. Je maakt echter geen gebruik van de diepontladingsbeveiliging voor je accu die er ook in zit! Je hebt niets op de verbruikerskant van de regelaar aangesloten. Je gebruikt dus maar een deel van de mogelijkheden die deze regelaar je biedt.
De regelaar is kennelijk beveiligd met als hoogste belasting een stroom van 6,6A (leid ik af uit het opschrift). Je doet er verstandig aan alle apparatuur waarvan de functie minder hard nodig is (leeslampjes boven het bed, waterpomp van de kraan, verlichting in de kooi), aan te sluiten op deze beveiligde uitgang. Andere verlichting die moet blijven branden tot de accu leeg (en dus ook kapot is) kun je direct op de accu aansluiten. Denk hierbij aan navigatie verlichting, ankerlicht, kajuit verlichting en zo meer.
Ik zie dat je een zekering van 10A toepast. Ik kan me haast niet voorstellen dat de 6.6A zekering eigenlijk niet al je belasting aankan, als je maar een paar lampjes al zou vervangen voor LED's (alle interieur verlichting, ankerlicht, heklicht en stoomlicht), maar ondanks dat ik het me niet kan voorstellen, kan het wel zo zijn dat je de volle capaciteit van de zekering benut!
Overweeg van die beveiligde uitgang gebruik te maken, ten minste voor een deel, dan gaat je accu langer mee. (a propos; van 'conrad'?)
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 15:28 #204098

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Ontzettend bedankt voor je reactie.

Ik heb werkelijk geen idee, ik heb de boot eind vorig jaar zo gekocht en er nog niets aan veranderd. De electronica is allemaal wat twijfelachtig aangesloten, en aankomende winter ga ik dat sowieso aanpakken.

Van de beveiligde uitgang etc wist ik niets ... dank dank dank ...
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 18:05 #204146

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
en heb je een koelkast, dan is dat de meest aangewezen gebruiker om achter de beveiligde uitgang te plaatsen (is ook het meest simpel)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 27 juni 2011 18:21 #204153

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Yep, compressor koelkastje aanwezig ... zit nu volgens mij rechtstreeks op de service accus , zonnepaneel laadt genoeg om de koelkast altijd aan te laten ( doe ik overigens niet, maar het kan wel ).
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 28 juni 2011 07:33 #204244

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Juist de koelkast trekt veel stroom en zou wel eens meer dan de 6A van de regelaar kunnen opnemen! Ik verwacht dat juist daarom de koelkast direct op de accu is aangesloten. Kijk even op het typeplaatje van de compressor motor om te zien wat het maximum vermogen of de opgenomen stroom van de koelkast is, blijft dit onder de 6A (of 6A x 12V) = 72W dan kun je de koelkast via de beveiligde uitgang van de regelaar laten werken.
Dat je de koelkast uitzet is heel verstandig, zou er niet genoeg zonlicht zijn om de service accu('s) op te laden (heel laat en heel vroeg in het seizoen en in de nacht), dan zit je met een lege service accu en heeft de accu weer een beetje van zijn levensduur ingeleverd.

Fotootje van mijn 'zekeringen kast'. Zie je de overeenkomst met jouw regelaar... Deze regelaar heeft een nominale stroom van 5A. De onderste 2 'groepen' komen direct van de service accu en zijn dus voor zaken die in nood de service accu mogen ontladen tot het niveau waarbij de accu ter ziele gaat (life is all about priorities). Deze groepen zijn gezekerd met 10A smeltpatronen. Ik heb geen koelkast voor koud bier, ik drink 'Kasteel bier' en dat heeft een drinktemperatuur van 12oC en dat redt mijn Peltier-koelbox makkelijk. Deze heeft trouwens weer een eigen ontlaad beveiliging en kan dus worden aangesloten op de 10A groepen, want de ontlaad beveiliging van de koelbox staat op 13,8V en de koelbox werkt alleen indien de zon schijnt en mijn service accu wordt geladen (en de werking van de koelbox echt nodig is). Ik heb geen lichtspoel op mijn bbm en kan mijn service accu dus ook niet opladen als ik op de motor vaar. Mijn boot moet het doen met zonne-energie, vandaar de naam "Autarkie" (zelfvoorzienend). Als je de service accu ook wilt laden via de dynamo van de motor, dan kan dat met een diode brug vanaf de + pool van de startaccu en kun je deze aansluiten op de + pool van het zonnepaneel. Hier zit een beperking aan... de laadstroom van de dynamo mag niet hoger zijn dan de stroom die de regelaar kan verwerken (bij jouw regelaar kennelijk 6,6A). Er moet een diode tussen zitten omdat anders de stroom van het zonnepaneel via de dynamo kan weglekken (of naar de startaccu gaat, is niet heel erg overigens). De spanningsval over deze diode hoeft niet te worden gecompenseerd door de regelaansluiting van de dynamo anders te verbinden dan met de + pool van de startaccu. Het zonnepaneel zal deze spanningsval (0,5V tot 1,0V) ruimschoots compenseren!
De - pool van de service accu moet worden verbonden met de - pool van de start accu. ECHTER... DE - POOL VAN DE SERVICE ACCU IS NIET DEZELFDE AANSLUITING ALS DE - VAN DE GEREGELDE UITGANG VAN DE REGELAAR! Die mag je dus niet met elkaar verbinden! Anders sluit je het 'diep ontlaad regelsysteem' kort en werkt het niet (en knalt de 6,3A zekering van de laadregelaar eruit).
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 28 juni 2011 08:06 door Peper. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 28 juni 2011 08:35 #204270

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Dank voor de uitgebreide antwoorden.

Alhoewel koud bier natuurlijk wel erg belangrijk is, is het niet belangrijk genoeg om de accu's om zeep te laten helpen.
De koelkast zet ik s'nachts overigens uit, want maakt best herrie, en eenmaal op temperatuur blijft alles heel lang koel ...

Zelfvoorzienend wil ik dus ook, walstroom wil ik alleen gebruiken als we op vakantie toevallig op een plek liggen waar dat voor handen is, dan kunnen we zonder nadenken de koelkast een tandje hoger zetten, en de radio gebruiken.

Alles zit nu wat vreemd in de boot geknutseld, dus aankomende winter gaat alles eruit en sluit ik alles toch opnieuw aan, dit soort topics zijn dan zeer waardevol !

gr
JPD
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 28 juni 2011 09:42 #204295

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Maak dan voor je 'noordse godin' nu alvast een elektrisch schema hoe je het wilt hebben. Dat hoeft niet 'super-precies' te zijn (met - en + of zo) maar als een lijntje vanaf de schakelkast naar de schakelaar en dan naar de lamp (of welke 'gebruiker' dan ook).
Je gaat nu de boot al gebruiken... dan kun je meteen de verbeteringen t.o.v. de oude situatie inplannen (andere plaats van de lampen, van de schakelkast etc.)
Kijk ook waar de mogelijkheden op je boot zijn om de draden door te voeren. Door vooruit te plannen en te zien of dat handig is, bespaar je veel tijd in de winter. Je mag me consulteren of het hier voor commentaar posten.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 28 juni 2011 15:22 #204399

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonsnel heeft een Syrix van Victron, kost maar zo'n 50 euro tegenwoordig. Dit automatiche schakelaartje koppelt de boordaccu met de startaccu als de spanning oploopt tot 13,2 volt (=laden) en koppelt weer los als de spanning daalt onder de 12,8 volt (=gebruiken) Met laden kan er 100amp doorheen genoeg voor lader en dynamo tegelijk.

De dynamo is aangesloten op de startaccu, deze zal op de motor varend het eerst vol gaan, daarna de lichtaccu. De acculader is aangesloten op de lichtaccu, deze gaat op de walstroom het eerste vol, daarna de startaccu. Een zonnepaneel kan je ook op de lichtaccu zetten. Als deze dan weer vol is, gaat daarna de startaccu ook laden.

Mooi eenvoudig systeem. Er is ook een handmatig bediende schakelaar op te zetten voor noodgavallen waarbij je startaccu leeg is en waarbij je kortstondig de start en lichtaccu aan elkaar kan koppelen voor een noodstart.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 28 juni 2011 19:21 #204518

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Peper schreef :
Juist de koelkast trekt veel stroom en zou wel eens meer dan de 6A van de regelaar kunnen opnemen! Ik verwacht dat juist daarom de koelkast direct op de accu is aangesloten. Kijk even op het typeplaatje van de compressor motor om te zien wat het maximum vermogen of de opgenomen stroom van de koelkast is, blijft dit onder de 6A (of 6A x 12V) = 72W dan kun je de koelkast via de beveiligde uitgang van de regelaar laten werken.
Nee, want het TOTAAL moet onder die 72W blijven. Eigenlijk heb je dus maar weinig aan die beveiligde uitgang, want juist de grootverbruikers kunnen er niet aan, alleen wat klein grut.

Daarom werkt een accumonitor met alarm veel beter, dan kun je zelf selectief dingen uitzetten die je kan missen.

Ik vind het dus niet zo gek, dat die beveiligde uitgang ongebruikt gebleven is.
Peper schreef :
Dat je de koelkast uitzet is heel verstandig, zou er niet genoeg zonlicht zijn om de service accu('s) op te laden (heel laat en heel vroeg in het seizoen en in de nacht), dan zit je met een lege service accu en heeft de accu weer een beetje van zijn levensduur ingeleverd.
Vroeg in het seizoen gooi je je bier gewoon in de bilge, koud genoeg ;)
Peper schreef :
Ik heb geen koelkast voor koud bier, ik drink 'Kasteel bier' en dat heeft een drinktemperatuur van 12oC en dat redt mijn Peltier-koelbox makkelijk.
Kan zijn, maar die verbruikt dan wel een stuk meer stroom dan een compressorkast op diezelfde 12 graden!
Peper schreef :
Als je de service accu ook wilt laden via de dynamo van de motor, dan kan dat met een diode brug vanaf de + pool van de startaccu en kun je deze aansluiten op de + pool van het zonnepaneel.
HUH? Suggereer je hier nu werkelijk dat je de laadstroom van de dynamo aan moet sluiten op de zonnepaneel ingang van de zonneregelaar?
Peper schreef :
Er moet een diode tussen zitten omdat anders de stroom van het zonnepaneel via de dynamo kan weglekken
... da's echt onzinPeper schreef :
(of naar de startaccu gaat,
... en da's juist de bedoeling!

Dit lijkt me echt niet de oplossing dus.

Gewoon bij het oude plan blijven zou ik zeggen.
Peper schreef :
De - pool van de service accu moet worden verbonden met de - pool van de start accu. ECHTER... DE - POOL VAN DE SERVICE ACCU IS NIET DEZELFDE AANSLUITING ALS DE - VAN DE GEREGELDE UITGANG VAN DE REGELAAR! Die mag je dus niet met elkaar verbinden! Anders sluit je het 'diep ontlaad regelsysteem' kort en werkt het niet (en knalt de 6,3A zekering van de laadregelaar eruit).
Groet, Peper.
En als je de - van de uitgang van de laadregelaar niet aan mag sluiten op de - van de accu's, waar dan wel op?

Ik geloof dat we hier niet eenvoudig uit gaan komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 28 juni 2011 19:26 #204520

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Zonsnel schreef :
Zonsnel heeft een Syrix van Victron, kost maar zo'n 50 euro tegenwoordig. Dit automatiche schakelaartje koppelt de boordaccu met de startaccu als de spanning oploopt tot 13,2 volt (=laden) en koppelt weer los als de spanning daalt onder de 12,8 volt (=gebruiken) Met laden kan er 100amp doorheen genoeg voor lader en dynamo tegelijk.

De dynamo is aangesloten op de startaccu, deze zal op de motor varend het eerst vol gaan, daarna de lichtaccu. De acculader is aangesloten op de lichtaccu, deze gaat op de walstroom het eerste vol, daarna de startaccu. Een zonnepaneel kan je ook op de lichtaccu zetten. Als deze dan weer vol is, gaat daarna de startaccu ook laden.

Voor laden op dynamo, acculader of andere bron met wat meer amperes is dat een prima systeem. Maar... met een (klein) zonnepaneel wat minder en daar gaat het hier om. De boel kan al parallel gaan staan bij een klein beetje laden. De vereffenings stromen kunnen dan groter worden dan de daadwerkelijke laadstroom van het zonnepaneel waardoor de vollere accugroep, de legere gaat voeden. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerdere accus, meerdere stroombronnen,1 diodebrug 28 juni 2011 19:48 #204526

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zou het afschakelen onder de 12.8V (wat ongeveer de maximale klemspanning is die je op een volle onbelaste accu kan verwachten) niet voldoende zijn om vereffeningsstromen te voorkomen? Ik denk dat die grens juist met die reden zo gekozen is eigenlijk. Voor vereffeningsstromen heb je minimaal 1 accu nodig die niet opgeladen wordt maar leegloopt, en die zal daarbij altijd onder die 12.8V duiken.

De vraag is wel of een zonnepaneel aan een stel dikke accu's nog voldoende power heeft om die 13.2V te bereiken, en >12.8V vast te houden als de schakelaar open gaat. Ik verwacht dat eigenlijk niet, en dus lijkt mij een low-drop diodebrug beter om zwakke laadstroombronnen optimaal uit te nutten, ook als ze even wat minder stroom leveren.

Verder denk ik dat zo'n 'slimme schakelaar' moeite kan hebben met laden van echt lege accu's ? Omdat het bijschakelen van een lege maar gezonde lichtbank zelfs met de (kleine) dynamo op volle toeren de laadspanning kan doen inzakken onder de 12.8V. Waarna de boel afschakelt, boven de 13.2V komt, inschakelt... etc.

Zo heeft elke oplossing voor- en nadelen. De intelligente switch is onovertroffen in het garanderen van een volle startaccu. De laatste mA uit een zonnepaneel wringen EN eerlijk verdelen kan een MOSFET diodebrug weer beter, en met een 1/2/BOTH schakelaar kun je alle kanten uit maar moet je het wel zelf doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl