Peper schreef :
Juist de koelkast trekt veel stroom en zou wel eens meer dan de 6A van de regelaar kunnen opnemen! Ik verwacht dat juist daarom de koelkast direct op de accu is aangesloten. Kijk even op het typeplaatje van de compressor motor om te zien wat het maximum vermogen of de opgenomen stroom van de koelkast is, blijft dit onder de 6A (of 6A x 12V) = 72W dan kun je de koelkast via de beveiligde uitgang van de regelaar laten werken.
Nee, want het TOTAAL moet onder die 72W blijven. Eigenlijk heb je dus maar weinig aan die beveiligde uitgang, want juist de grootverbruikers kunnen er niet aan, alleen wat klein grut.
Daarom werkt een accumonitor met alarm veel beter, dan kun je zelf selectief dingen uitzetten die je kan missen.
Ik vind het dus niet zo gek, dat die beveiligde uitgang ongebruikt gebleven is.
Peper schreef :
Dat je de koelkast uitzet is heel verstandig, zou er niet genoeg zonlicht zijn om de service accu('s) op te laden (heel laat en heel vroeg in het seizoen en in de nacht), dan zit je met een lege service accu en heeft de accu weer een beetje van zijn levensduur ingeleverd.
Vroeg in het seizoen gooi je je bier gewoon in de bilge, koud genoeg
Peper schreef :
Ik heb geen koelkast voor koud bier, ik drink 'Kasteel bier' en dat heeft een drinktemperatuur van 12oC en dat redt mijn Peltier-koelbox makkelijk.
Kan zijn, maar die verbruikt dan wel een stuk meer stroom dan een compressorkast op diezelfde 12 graden!
Peper schreef :
Als je de service accu ook wilt laden via de dynamo van de motor, dan kan dat met een diode brug vanaf de + pool van de startaccu en kun je deze aansluiten op de + pool van het zonnepaneel.
HUH? Suggereer je hier nu werkelijk dat je de laadstroom van de dynamo aan moet sluiten op de zonnepaneel ingang van de zonneregelaar?
Peper schreef :
Er moet een diode tussen zitten omdat anders de stroom van het zonnepaneel via de dynamo kan weglekken
... da's echt onzin
Peper schreef :
(of naar de startaccu gaat,
... en da's juist de bedoeling!
Dit lijkt me echt niet de oplossing dus.
Gewoon bij het oude plan blijven zou ik zeggen.
Peper schreef :
De - pool van de service accu moet worden verbonden met de - pool van de start accu. ECHTER... DE - POOL VAN DE SERVICE ACCU IS NIET DEZELFDE AANSLUITING ALS DE - VAN DE GEREGELDE UITGANG VAN DE REGELAAR! Die mag je dus niet met elkaar verbinden! Anders sluit je het 'diep ontlaad regelsysteem' kort en werkt het niet (en knalt de 6,3A zekering van de laadregelaar eruit).
Groet, Peper.
En als je de - van de uitgang van de laadregelaar niet aan mag sluiten op de - van de accu's, waar dan wel op?
Ik geloof dat we hier niet eenvoudig uit gaan komen...