Stel je vliegt nogal eens en je kunt dus mooi de Marcom boekjes bestuderen tijdens het wachten op de aankomst (en helaas ook vaak je bagage).
Is het dan handig om Marcom A of B te doen?
Ik zag dat B goed is tot x mijl uit de kust, maar is het niet zo dat daarbuiten geen nederlandse wet geldt en je dus zowieso je marifoon mag gebruiken???
kortgezegd: Is Marcom A weggegooid geld of kan het nog eens handig zijn (B geeft namelijk geen vrijstellingen als je alsnog A examen wilt doen).
Marcom a of b gaat niet over de afstand uit de kust waar het geldig is. Maar over het type apparatuur wat je mag bedienen. Met marcom B is dit een combi- en zeevaartmarifoons (met en zonder DSC), EPIRB, SART of Inmarsat-terminal. Met marcom A komen hier dan nog de MF/HF zenders bij
Als je ambities hebt om op de korte golf te gaan zenden vanaf de boot is Marcom A niet weggegooid. Wil je alleen een marifoon gebruiken dan is Marcom B genoeg.