Om het topic even netjes af te sluiten:
Ik heb bij de electroboer een kastjes, amperemeter, voltmeter, twee polige aan-aan schakelaar en een aan-uit schakelaar gekocht. (60,--)
De laadspoel via de amperemeter aangesloten als voeding, de voltmeter via de aan-uit schakelaar op de voeding, de twee accu's op de aan-aan schakelaar.
Ik kan nu kiezen welke accu geladen wordt tijdens het draaien van de motor, zien met hoeveel ampere dat gaat en het voltage aflezen tijdens laden, of juist als er niet geladen word, van beide accu's.
Het blijkt dat de laadspoel stationair zo'n 2,5 ampere laad, met een beetje gas opklimt naar +5 (meer geeft de meter niet aan) en al na enkele minuten begint te zakken tot ongeveer 1 amp. De start accu is dan weer bijgeladen van het starten. Het voltage is mooi constant iets onder 14V.
Het enige wat nu nog onderzocht moet worden is of de bbm tijdens het laden van de boordaccu de startaccu leegtrekt en hoe dat goed te maken valt.
Een zonnepaneel is natuurlijk een prachtige oplossing, maar voor mij niet nodig. We lopen uiteindelijk toch wel een haven binnen. Het gaat mij er meer om dat als de motor toch draait hij net zo goed de accu kan laden.
Een ieder bedankt voor het meedenken!