Nieuw inzicht...
Vandaag de lekkage bij de schroef verholpen (of er in ieder geval een start mee gemaakt...)
De jurjens schroef vaanstand heeft een vast huis aan de romp waarin door 3 lagers ondersteund, de schroefas loopt... daaraan zit met een constructie de schroef bevestigd. Bij het demonteren van de bladen van de schroef bleek een van de 3 aan de buitenzijde aangevreten te zijn door corrosie... volgens mij het gevolg van de galvanische corrosie door de (oude) 220 V wal aansluiting....
Ben nu op zoek naar een nieuw blad (evt het glijlager af laten draaien en er een nieuwe op persen...)
Het gebeurt zonder dat je het merkt en dan zit je met gebakken peren (mits niet aangebrand nog wel te eten)
Ik wilde eea eerst simpel oplossen maar overweeg toch sterk om een kleine scheidingstrafo aan te sluiten.. genoeg voor de accu lader en de koelkast....
Het verhaal van de brugcel vat ik nog niet helemaal.... Marfamke..
www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs...oeding/hvvoeding.htm tekening 2?? Twee diodes in serie 1.4 volt spanningsval... is dat een oplossing? een brug lijkt me niet zinnig.... zwerfstroom gaat van schip naar aarde... 2 diodes zijn dan genoeg denk ik..... (en ze hoeven ook niet zwaar te zijn denk ik..).. wat is de waarde van de condensator???
kun je daar een plaatje van maken? Het apparaat heet blijkbaar ook zincsaver.... gewoon een blok zink in de aardleiding????.. kan ik met een anode wel wat mee maken....
Nieuw inzicht... nu ik onze schroef probleempjes met mijn vriendin doornam:
Ze zei: waarom maak je geen schakelaar tussen het motorblok en de massa... dat is misschien (naast de zekeringen en de aardlek schakelaar ook een redelijk effectief middel om corrosie langs de schroef aan te pakken.... Blok (en schroef alleen maar verbonden met massa wanneer de motor moet draaien (en de schakelaar aan staat)