Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De heilige graal van de navigatielichten

Re: De heilige graal van de navigatielichten 06 okt 2011 12:38 #228809

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Aangezien Web een candela-meter heeft, is het misschien interessant om met hem contact op te nemen? Dan kunnen we zowel de uitstraalhoek, hellingshoek als de lichtsterkte bepalen. We kunnen ook ter plekke iets maken dat reflecteert, of je maakt vooraf iets en we meten met en zonder reflector.
Ik ben ervan overtuigd dat je welkom bent in Lelystad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 06 okt 2011 13:47 #228839

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Je brengt me op een idee Apea.
Niet dat ik een uitstapje naar Lelystad ga plannen hoor.
Maar ik ben nog in het bezit van een lichtmeter , een apparaatje dat vroeger cruciaal was om de sluitersnelheid en diafragma van een fototoestel in te stellen en zodoende goed belichtte foto's te nemen.
Er is by the way nog een tijd geweest dat er geen reflexcameras waren , laat staan digitale.
Hoedanook , ik heb die lichtmeter nog en zou bij geburen en/of kennissen op de jachthaven even een meting kunnen doen van hun navigatielichten ( niet de tricolor hé) en kan die dan vergelijken met met led mijn versie.
Ik hoor het jullie al denken , steek dan zelf een 25W lampje in jouw armatuurtje , meet de gloeidraad versie en nadien de led versie.
Wel , ik heb geen gloeidraad versies meer want die zijn voor de winterberging allebei stuk gegaan.
Van toeval gesproken nietwaar. Meteen weet je ook waarom ik gelijk richting led ging.
Die dingen gaan niet meer stuk , getuige mijn interieur verlichting die sinds vorig seizoen geinstalleerd was en nog steeds schijnt als een zonnetje.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 06 okt 2011 16:07 #228921

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Capolavoro schreef :
Volgens mij schreef Erik de Jong ergens in deze draad dat hij 10 keer per jaar de lamp heeft vervangen.....
dat heb je met led niet!

Ook niet als je een lamp gebruikt die niet kapot kan!
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 06 okt 2011 16:13 #228925

zeekraal schreef :
Ook niet als je een lamp gebruikt die niet kapot kan!
Grt, Leo.
Het is niet de behuizing, maar de gloeidraad die stuk gaat.
De versnelingen in onze 27 m hoge masttop lopen op tot 7G, volgens mij is dat drie keer meer dan het menselijk lichaam hebben kan. Een gloeilamp kan daar gewoon niet tegen, maar als je nog een goed adresje hebt hou ik me aanbevolen! We hebben namelijk de "normale" driekleur er nog inzitten als back-up mocht er iets met de LED lamp gebeuren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 okt 2011 16:43 door Erikdejong. Reden: sgrijv vouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 06 okt 2011 16:36 #228940

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Die zijn niet te koop. Je moet hem zelf maken.
Grt,Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 06 okt 2011 16:42 #228943

zeekraal schreef :
Die zijn niet te koop. Je moet hem zelf maken.
Grt,Leo.

Ze zijn te koop, ze heten LED lampen ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 06 okt 2011 16:53 #228947

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Reflectortje is best een idee, dat zal allicht wat schelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 06 okt 2011 18:18 #228987

De versnelingen in onze 27 m hoge masttop lopen op tot 7G, volgens mij is dat drie keer meer dan het menselijk lichaam hebben kan. Een gloeilamp kan daar gewoon niet tegen,


Erik, ik zit hier een beetje duizelig op de tweezits: een masttop die met een snelheid
van tegen de 250 km/u heen en weer zwiept..... Of reken ik nou zo verkeerd?
(7G = 7 X 9.8 m/sec).
Dat je windmolentje nog enigszins de juiste windhoek en snelheid aangeeft moet
echt een wondertje zijn. Knappe jongens daar bij Raymarine.
Wellicht moeten we in de testopstelling de vrijkomende G-krachten ook als parameter
meenemen. ;)

H
Laatst bewerkt: 08 nov 2011 07:48 door Hen3. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 06 okt 2011 18:26 #228993

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
G-krachten zijn een maat van versnelling, niet van snelheid.

Dus niet m/sec maar m/sec^2. In jip en janneketaal, hoeveel meter per seconde snelheid, er per seconde bij zou komen, als deze versnelling een seconde lang zou duren.

Bv. vanaf stilstand 10 seconden lang met 1G versnellen, resulteert in een eindsnelheid van 98m/s.

Die 7G zal dus wel een schokbelasting zijn (hoewel die juist veruit het lastigste te berekenen is)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 06 okt 2011 19:09 #229026

web schreef :
G-krachten zijn een maat van versnelling, niet van snelheid.

Dus niet m/sec maar m/sec^2. In jip en janneketaal, hoeveel meter per seconde snelheid, er per seconde bij zou komen, als deze versnelling een seconde lang zou duren.

Bv. vanaf stilstand 10 seconden lang met 1G versnellen, resulteert in een eindsnelheid van 98m/s.

Die 7G zal dus wel een schokbelasting zijn (hoewel die juist veruit het lastigste te berekenen is)
Klopt,
Alleen met heel geavanceerde seakeeping software kun je het berekenen, verder geven klassificatie maatschappijen een richtlijn van waar je rekening mee moet houden dat er kan optreden.
Class (Lloyds, DNV, BV etc) houden dan rekening met lengte, breedte, GM en onderwater volume. Ze geven dan een basis versnelling en die moet weer verekend worden met de positie van de plaats aan boord die je weten wilt.

Voor grote schepen is dit nogal belangrijk omdat belastingen op dek constructies gigantisch kunnen oplopen naarmate de boot meer beweegt en naar mate je verder van het draaipunt van de boot afkomt.

EDIT: @Harry, wij hebben een profi wind meter: Furuno :P
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 okt 2011 19:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 07 okt 2011 01:33 #229080

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
web schreef :
Reflectortje is best een idee, dat zal allicht wat schelen.

Ga ik dan doen met hooggepolijst dun rvs plaatje.
Lichtmeting uitvoeren met en zonder.
Ik post vroeg of laat de resultaten.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 07 okt 2011 10:20 #229329

Wees er bedacht op dat een reflector plaatje ook als spiegel kan werken.
mocht je met een gebogen plaatje aan het werk gaan, zorg er dan voor dat de rand die tegen het glas gaat geen hoek maakt met de sector of zelfs kleiner is dan de sector hoek, anders heb je een spiegeeltje dat keurig netjes het licht buiten de oficiele sector laat schijnen.

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 07 okt 2011 13:52 #229432

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Erikdejong schreef :
zeekraal schreef :
Die zijn niet te koop. Je moet hem zelf maken.
Grt,Leo.

Ze zijn te koop, ze heten LED lampen ;)

Het ging bij die 10 kapotte exemplaren toch over gloeilampen!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 07 okt 2011 14:00 #229435

Klopt, en ik zie niet hoe je een gloeilamp onbreekbaar kunt maken, daarom had ik het aangegeven als een extra reden om over te stappen op LED omdat die dit probleem niet hebben :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 07 okt 2011 14:20 #229445

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Erikdejong schreef :
Klopt, en ik zie niet hoe je een gloeilamp onbreekbaar kunt maken, daarom had ik het aangegeven als een extra reden om over te stappen op LED omdat die dit probleem niet hebben :)

Als ik bij de masttop van mijn boot kan zal ik eens een foto nemen van mijn "gloeilamp die niet kapot kan".
Overigens geef ik toe dat de led-lamp mijn idee (van 20 jaar terug) wel heeft ingehaald.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 07 okt 2011 14:25 #229449

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Gloeilampen schijnen dan wel weer iets beter bestand te zijn tegen inductieschade (blikseminslag dichtbij). Vooral leuk met een lange 'antenne' eraan (de mastkabel).

Tegen directe inslag is natuurlijk niets bestand, maar ik heb wel eens een verhaal gelezen (met die woorden begint meestal de grootste onzin, dat weet ik ook wel...) van een boot waar na blikseminslag dichtbij alle LEDs kapot waren, maar de gloeilampen het nog deden...

(andere praktijkervaringen met bliksem en een mix van LED/gloeilampen ?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 03 nov 2011 21:29 #237573

Een verloopfitting voor een G4 lampje vond ik in de catalogus van SVB in Bremen, een oude uit 2006 weliswaar, op blz. 56, bij Ersatzleuchtmittel (waar doet dat woord Ersatz mij toch aan denken?). Zo'n fitting kostte toen € 4,90. Scheelt een hoop werk. Ze zijn er in twee uitvoeringen: voor 1 of voor 2 kontaktpunten in de voet. Maar de charme van het zelf doen en de trots als het is gelukt, ja, dat mis je dan. Hulde!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 nov 2011 07:02 #237631

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Verloopfittingen of adapters vind je ook bij www.nauticshop.nl/contents/nl/d1258.html

Dat is toch wat dichterbij.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 nov 2011 08:38 #237685

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
De lamellen die in het kunstof zijn gesmolten, zorgen bij de lopolights voor dat er geen overlap is qua lichtuitstraling (kleur overloop). Heb er zelf een tricolor + ankerlicht in 1 op zitten; is in het donker heel mooi te zien als je onder de mast staat (strakke overgang van licht). Diegenen die willen kijken hoe dat in elkaar zit, en hoe dat 'schijnt' zijn welkom in Lelystad-haven; ga morgenochtend (08:30) de mast in (in een bakje van Manitou) om een nieuwe windsterkte meter in de mast te plaatsen, voor de liefhebbers die mee willen :) .
Laatst bewerkt: 04 nov 2011 08:40 door BBWSR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 nov 2011 14:35 #237828

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik heb al jaren zo'n verloopfitting in mijn heklicht (zat er al in bij aankoop) werkt goed maar is niet erg corrosiebestendig. Ik moet er elk jaar even aan prutsen met wat contactspray en zo. Verder heel betrouwbaar en nog nooit een lampje vervangen. Ik heb wel een reserve lampje in een envelopje zitten met het opschrift 'birne' ik denkl dus dat ik het fittinkje van SVB heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 07 nov 2011 19:22 #238517

als je in groningen woont en de boot in zoutkamp ligt is bremen redelijk dichtbij. er rijdt zelfs een pendelbus die vertrekt vanaf het hoofdstation.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 07 nov 2011 19:30 #238522

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
de noorman schreef :
als je in groningen woont en de boot in zoutkamp ligt is bremen redelijk dichtbij. er rijdt zelfs een pendelbus die vertrekt vanaf het hoofdstation.

En dat is dan allemaal goedkoper dan zo'n ding bestellen via het net, jaja.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 08 nov 2011 15:52 #238786

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Hierbij de beloofde foto van een 'gloeilamp die niet kapot kan'.

je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 08 nov 2011 16:16 #238787

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Da's hooguit een gloeilamp die 5 keer zo lang meegaat...

Wel leuk gemaakt. Zijn het gewoon vijf 5W lampjes?
Een kanttekening is natuurlijk wel dat je vermogen omlaag gaat als er 1 lamp defect raakt...

En... deze kun je weer niet in de driekleur gebruiken, want dan krijg je weer overstraling tussen sectoren! Voor zover ik begrepen heb gebruik jij deze nu juist daar!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 08 nov 2011 16:19 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 08 nov 2011 16:20 #238788

Hen3 schreef :
Da's hooguit een gloeilamp die 5 keer zo lang meegaat...
Ik denk het niet, het slijtage proces van ieder individueel lampje start op het moment dat je hem in zijn bajonet stopt, ongeacht hoeveel het brand. Lampjes gaan stuk van vibraties en schokbelastingen, hoe hoger je mast hoe moielijker om de boel heel te houden ivm hoge acceleraties.
Dit lampje is net zo snel stuk als ieder ander als het inderdaad 5 buisjes zijn ipv 1....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 nov 2011 16:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl