Een beetje in navolging van de vorige discussie met betrekking tot led kajuitverlichting , dacht ik het gebeuren nog een level hoger te brengen.
www.zeilersforum.nl/index.php/...d-verlichting-kajuit
Mijn navigatie lichten ook converteren naar leds.
Niet zo eenvouding , er is op de markt maar weinig te vinden , en wat er is was volgens mij niet toereikend.
Waarom dan naar leds of smd's converteren ?
De navigatielichten moeten gezien worden , je kan geen licht genoeg op de boot hebben staan , maar het moet ook allemaal met stroom te voeden zijn.
Alle lichten aan boord gaan al meteen met een kleine 10 amp/uur lopen en wanneer je de ganse nacht zeilt is het in combinatie met alle navigatie apparatuur al snel afgelopen met de accu.
Diegenen die regelmatig lange overtochten doen weten waar het over gaat , ofwel moet de hoofdmotor aan , ofwel laat je een generator draaien enz. enz.
Maar met zeilen laadt je 's nachts geen accu op , tenzij je een schroefas generator hebt natuurlijk. Maar ook dat is niet altijd toereikend , zeker niet wanneer je radar hebt draaien , laptop met openCPN en AIS en ga zo maar door.
Ok , ik verving al mijn interieur lichten al met smd's en ben daar zééééér tevreden over , helaas zijn soorgelijke dingen voor de navigatielichten in een watervaste uitvoering niet zo direct te vinden , en vooral het vermogen , de candellas of lumen zijn daarbij aan de lagen kant. Vergeet niet dat rood/groen , heklicht ed 20 watt gloeilampen zijn , wettelijk bepaald.
Ik had nu mijn toplicht , stoomlicht en heklicht al vervangen door van die felle/blauwachtige ledtorentjes zie foto.Voor rood/groen was dat niet mogelijk wegens de kleurvervorming door de blauwwitte leds.
Maar deze dingen bleken ook niet watervast te zijn en spoedig was ik al meer dan de helft van de ledjes kwijt.
Geen optie dus.
Dan maar verder zoeken.
Tot ik oog kreeg voor enkele varianten van mijn huisleverancier (zie info in de link van het andere topic)
130 dollars voor 10 stuks , verzending inbegrepen
Dit is een foto van de smd combinatie , warmwit licht met een equivalent licht van een 30 watt halogeen , met een korreltje hongkong zout te nemen natuurlijk. Maar toch ,voor een 20 watt gloeilamp is het een echte concurrentie zo bleek later.
En wat meer is , geen polarisatie gevoelige contacten , maw sluit plus en min aan waar je wil . En last but not least , een voltage range tussen de 8 en 30 volt.
Nu moeten we die dingen ook in een waterdichte behuizing krijgen want spatwater vrij zijn die niet.
Eén en ander bracht me tot het idee om de originele behuizing van de navigatielichten te gebruiken , ik had per slot van rekening nog enkele doorgebrandde lampjes liggen die konden dienen.
Zo ging het dan te werk
Een oud origineel en stuk lampje , we gaan beide onderdelen , voet als bulb gebruiken , maar eerst moeten die dingen in nog bruikbare vorm gescheiden worden van elkaar.Ai.
Maar de redding was nabij , ik gebruikte daarvoor nog een stukje gereedschap van in een vorig leven waarin ik me hobbymatig bezighield met het maken van tifany lampen , loodglas maw.
Het is een diamantpoeder gecoat kubusje dat op een asje van een motor kan worden gezet , ook een boormachine indien het moet , en waarmee je glas op een eenvoudige manier kan aanslijpen.
Die dingetjes zijn in de desbetreffende speciaalzaken in alle soorten en maten te kopen en kosten niet echt zoveel hoor. Ik geef dit maar mee voor de geinteresseerden.
Met dit slijpertje kan je voorzichtig de bulb van de voet afslijpen.
Zo , dat ging goed , rest me nu nog de rand van de bulb mooi recht aan te slijpen.
Ook dat ging vlot.
De binnendiameter van de bulb was net groot genoeg om het smd torentje te onvangen, zij het met een minieme aanpassing.
Daar doen we't voor zou ik zeggen. Nu nog echt waterdicht maken.
Hier komt Tec7 bij kijken , maar eerst alles wat afplakken zodat het kitten net en proper blijft.
Maar eerst nog de contact draadjes verlengen , die waren iets te kort om onderaan het voetje door te komen.
Alles gekit en het mooi gladstrijken met een vingertje zeep. Nadien direct de afplak tape verwijderen.
Merk ook de krimpkous op de verlengde contact beentjes op , we willen binnenin geen kortsluiting krijgen natuurlijk.
Nu de draadjes aan de contacten op het voetje solderen en klaar is kees.
Het nieuwe concept kan dan direct in het armatuurtje.
Het rode kapje erop en dezelfde procedure voor het stuurboordlicht.
Ik maakte - bij gebrek aan de mooie en passende andere bulbjes ook varianten met een iets bollere bulb. Past best in het heklicht.
Ik prepareerde ook al een vervanging voor het top/ankerlicht maar moet nog wel een geschikt bulbje vinden zoals dat van rood/groen omdat de plaats in het beschermkapje van de toplicht eerder beperkt is.
Noteer ook dat top/ankerlicht lampjes een gelijke bajonet sluiting hebben daar waar de navigatie- en heklichten een offset hebben in de bajonetpinnetjes.
Maar dat zijn details.
Mooie collectie niet , die andere sexy lamjes zitten al in rood/groen.
Daar ga ik er nog wel enkele van maken wanneer ik het juiste maatje vind. Anders rest me niets anders dan nieuwe scheepslampjes aan te schaffen en deze ook te modifiëren. Zonde evenwel want die gloeilampjes zijn ook haast hun gewicht in goud waard zoals alles wat met een boot te maken heeft trouwens.
Goed , en dan nu het resultaat waarom het allemaal te doen was , het vebruik. Kijkt U zelf maar.
Net geen 300mA , in schril contrast tegen de haast 2 amp van de gloeilamp versie. En gegarandeerd met hetzelfde licht (zo niet meer) hé jongens.
Geef toe , de moeite waard toch.
Beste groeten.