Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De heilige graal van de navigatielichten

De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 05:32 #227706

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Een beetje in navolging van de vorige discussie met betrekking tot led kajuitverlichting , dacht ik het gebeuren nog een level hoger te brengen.

www.zeilersforum.nl/index.php/...d-verlichting-kajuit

Mijn navigatie lichten ook converteren naar leds.
Niet zo eenvouding , er is op de markt maar weinig te vinden , en wat er is was volgens mij niet toereikend.
Waarom dan naar leds of smd's converteren ?
De navigatielichten moeten gezien worden , je kan geen licht genoeg op de boot hebben staan , maar het moet ook allemaal met stroom te voeden zijn.
Alle lichten aan boord gaan al meteen met een kleine 10 amp/uur lopen en wanneer je de ganse nacht zeilt is het in combinatie met alle navigatie apparatuur al snel afgelopen met de accu.
Diegenen die regelmatig lange overtochten doen weten waar het over gaat , ofwel moet de hoofdmotor aan , ofwel laat je een generator draaien enz. enz.
Maar met zeilen laadt je 's nachts geen accu op , tenzij je een schroefas generator hebt natuurlijk. Maar ook dat is niet altijd toereikend , zeker niet wanneer je radar hebt draaien , laptop met openCPN en AIS en ga zo maar door.
Ok , ik verving al mijn interieur lichten al met smd's en ben daar zééééér tevreden over , helaas zijn soorgelijke dingen voor de navigatielichten in een watervaste uitvoering niet zo direct te vinden , en vooral het vermogen , de candellas of lumen zijn daarbij aan de lagen kant. Vergeet niet dat rood/groen , heklicht ed 20 watt gloeilampen zijn , wettelijk bepaald.

Ik had nu mijn toplicht , stoomlicht en heklicht al vervangen door van die felle/blauwachtige ledtorentjes zie foto.Voor rood/groen was dat niet mogelijk wegens de kleurvervorming door de blauwwitte leds.
Maar deze dingen bleken ook niet watervast te zijn en spoedig was ik al meer dan de helft van de ledjes kwijt.
Geen optie dus.



Dan maar verder zoeken.
Tot ik oog kreeg voor enkele varianten van mijn huisleverancier (zie info in de link van het andere topic)
130 dollars voor 10 stuks , verzending inbegrepen

Dit is een foto van de smd combinatie , warmwit licht met een equivalent licht van een 30 watt halogeen , met een korreltje hongkong zout te nemen natuurlijk. Maar toch ,voor een 20 watt gloeilamp is het een echte concurrentie zo bleek later.
En wat meer is , geen polarisatie gevoelige contacten , maw sluit plus en min aan waar je wil . En last but not least , een voltage range tussen de 8 en 30 volt.



Nu moeten we die dingen ook in een waterdichte behuizing krijgen want spatwater vrij zijn die niet.
Eén en ander bracht me tot het idee om de originele behuizing van de navigatielichten te gebruiken , ik had per slot van rekening nog enkele doorgebrandde lampjes liggen die konden dienen.
Zo ging het dan te werk


Een oud origineel en stuk lampje , we gaan beide onderdelen , voet als bulb gebruiken , maar eerst moeten die dingen in nog bruikbare vorm gescheiden worden van elkaar.Ai.



Maar de redding was nabij , ik gebruikte daarvoor nog een stukje gereedschap van in een vorig leven waarin ik me hobbymatig bezighield met het maken van tifany lampen , loodglas maw.
Het is een diamantpoeder gecoat kubusje dat op een asje van een motor kan worden gezet , ook een boormachine indien het moet , en waarmee je glas op een eenvoudige manier kan aanslijpen.
Die dingetjes zijn in de desbetreffende speciaalzaken in alle soorten en maten te kopen en kosten niet echt zoveel hoor. Ik geef dit maar mee voor de geinteresseerden.
Met dit slijpertje kan je voorzichtig de bulb van de voet afslijpen.


Zo , dat ging goed , rest me nu nog de rand van de bulb mooi recht aan te slijpen.



Ook dat ging vlot.


De binnendiameter van de bulb was net groot genoeg om het smd torentje te onvangen, zij het met een minieme aanpassing.



Daar doen we't voor zou ik zeggen. Nu nog echt waterdicht maken.


Hier komt Tec7 bij kijken , maar eerst alles wat afplakken zodat het kitten net en proper blijft.


Maar eerst nog de contact draadjes verlengen , die waren iets te kort om onderaan het voetje door te komen.


Alles gekit en het mooi gladstrijken met een vingertje zeep. Nadien direct de afplak tape verwijderen.
Merk ook de krimpkous op de verlengde contact beentjes op , we willen binnenin geen kortsluiting krijgen natuurlijk.


Nu de draadjes aan de contacten op het voetje solderen en klaar is kees.


Het nieuwe concept kan dan direct in het armatuurtje.


Het rode kapje erop en dezelfde procedure voor het stuurboordlicht.


Ik maakte - bij gebrek aan de mooie en passende andere bulbjes ook varianten met een iets bollere bulb. Past best in het heklicht.


Ik prepareerde ook al een vervanging voor het top/ankerlicht maar moet nog wel een geschikt bulbje vinden zoals dat van rood/groen omdat de plaats in het beschermkapje van de toplicht eerder beperkt is.
Noteer ook dat top/ankerlicht lampjes een gelijke bajonet sluiting hebben daar waar de navigatie- en heklichten een offset hebben in de bajonetpinnetjes.
Maar dat zijn details.


Mooie collectie niet , die andere sexy lamjes zitten al in rood/groen.
Daar ga ik er nog wel enkele van maken wanneer ik het juiste maatje vind. Anders rest me niets anders dan nieuwe scheepslampjes aan te schaffen en deze ook te modifiëren. Zonde evenwel want die gloeilampjes zijn ook haast hun gewicht in goud waard zoals alles wat met een boot te maken heeft trouwens.


Goed , en dan nu het resultaat waarom het allemaal te doen was , het vebruik. Kijkt U zelf maar.


Net geen 300mA , in schril contrast tegen de haast 2 amp van de gloeilamp versie. En gegarandeerd met hetzelfde licht (zo niet meer) hé jongens.
Geef toe , de moeite waard toch.

Beste groeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 05:57 #227717

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Sailbleu,

Complimenten voor het doe het zelf werk, ziet er strak uit!
Toch begrijp ik het niet helemaal: je hebt het over navigatie verlichting op LED om het stroomverbruik te beperken tijdens het zeilen. Maar de lampjes die je volgens mij vervangen hebt zijn de navigatielichten die je aan hebt als je op de motor vaart, dus terwijl je meer dan voldoende stroom hebt!

Ik heb bijna al mijn verlichting als LED uitgevoerd, maar juist de navigatie verlichting op de motor heb ik de moeite niet genomen, kost mij teveel en levert te weinig op!

Overigens, volgens mij zijn er LED inserts warm wit te krijgen die passen in de navigatie verlichting vattingen, maar zeker weet ik dat niet...

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 04 okt 2011 05:57 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 06:02 #227719

Waneer kunnen we ze bij je bestellen :S :woohoo: :S
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 06:03 #227721

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Zeil jij dan s' nachts met de navigatielichten uit Erik ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 06:07 #227724

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Revolution1 schreef :
Waneer kunnen we ze bij je bestellen :S :woohoo: :S

Maak ze zelf Revolution , het is minstens even prettig om het te maken dan het te gebruiken.
Toegegeven , dat diamant slijpertje is apart. Maar voor zover ik me herinner was dat helemaal zo duur niet.
Maar ja dat was dan ook een hele hele tijd voor de Euro.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 06:15 #227730

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
sailbleu schreef :
Zeil jij dan s' nachts met de navigatielichten uit Erik ?

Beste groeten

Met welke lichten vaar jij dan s'nachts als je op ZEIL vaart ?

groet,

Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 06:19 #227733

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
kloppen je sectoren nog wel met deze lampjes?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 06:22 #227738

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Rood/groen , hek en toplicht. De eerste 3 zijn al 6 amp waard met conventionele gloeilampjes.
Bij het motoren gaat ook het stoomlicht aan.
Laatst voer ik 's nachts op de westerschelde en hoorde via de marifoon de centrale van Zandvliet hun beklag doen dat ik niet veel licht meedroeg.
Dat was dan wel naar aanleiding van de gehandicapte leds waarvan sprake in het eerste deel van mijn inzending.
Nu zal ik in elk licht een 30 - chinese :whistle: - watts dragen.
Size does matter.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 06:24 #227740

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
wybeslot schreef :
kloppen je sectoren nog wel met deze lampjes?

Waarom zou dat niet zo zijn.
Het zijn perifeer schijnende smd's.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 06:39 #227748

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
@sailbleu.
Als je s;nachts met al die verlichting op zeil vaart,zorg je voor behoorlijk veel verwarring .Als je op zeil vaart,dien je alleen een 3 kleuren toplicht te voeren.Dan is het prettig als je een zuinige lopolight o.i.d.hebt.
Op de motor varend gebruik je je hek-stoom-en preekstoellicht.Of die lampen dan zuinig in gebruik zijn of niet ,is niet van belang want de draaiende motor zorgt voor voldoende stroom.
Dat is wat Snelem bedoeld.
Neemt niet weg dat ik je creativiteit zeer bewonder.
Groet,

Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 06:40 #227749

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Wat een hoop moeite voor iets wat je gewoon kan kopen (LED kerstboompjes voor navigatie-fitting). Maar zo is 't wel ietsje goedkoper natuurlijk, als je voldoende kapotte lampjes ter beschikking hebt met de juiste fitting. Mooie huisvlijt, ziet er netjes uit zo.

Maar, voordat je dit de heilige graal gaat noemen...

... snap ik niet waarom je geen rode LEDs gebruikt hebt in het BB licht. Misschien niet beschikbaar in deze form factor? De lichtopbrengst kon nog wel eens erg tegenvallen op deze manier. Niet alleen verlichten een heleboel LEDs op deze manier alleen maar de zwarte behuizing, maar van warmwit blijft niet zo veel over, door een roodfilter heen.

Ik tel 4x6 = 24 LEDs per lamp, 12*.29 = 3,5 watt totaal, dus 146mW per LED ex verliezen, waarvan er een stuk of negen in de goeie sector lijken te schijnen, samen 1.3 watt. Da's amper meer dan een derde van het totaal ; de rest verlicht alleen de zwarte behuizing. Ook wordt een graad of 10-20 aan weerszijden buiten de juiste sector verlicht, door de grote diameter van de lichtbron (die bemeten is op een zeer smalle verticale gloeidraad als lichtbron).

Het roodfilter doet de rest, uit ervaring (metingen) weet ik dat er van warmwit weinig overblijft door een roodfilter.

Het zijn zo te zien gelukkig wel breedstralende LEDs, da's prettig onder helling! Het zal dus wel werken (met enige reserves over het bereik... ga je hier echt de 2 mijl mee halen die het originele 25W lampje haalde?)

Dus...
- goed onder helling!
- overstraalt weliswaar, maar gelukkig zonder mengkleuren, omdat je bb en sb uit elkaar geplaatst hebt!

Maar de heilige graal? Daarvoor heb ik teveel twijfels over de intensiteit.
Laatst bewerkt: 04 okt 2011 07:06 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 07:02 #227756

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
sailbleu schreef :
wybeslot schreef :
kloppen je sectoren nog wel met deze lampjes?

Waarom zou dat niet zo zijn.
Het zijn perifeer schijnende smd's.

Beste groeten
Web schreef :
Ook wordt een graad of 10-20 aan weerszijden buiten de juiste sector verlicht, door de grote diameter van de lichtbron (die bemeten is op een zeer smalle verticale gloeidraad als lichtbron).
Dit is precies waar ik op doelde.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 07:02 #227757

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
ANDO schreef :
@sailbleu.
Als je s;nachts met al die verlichting op zeil vaart,zorg je voor behoorlijk veel verwarring .Als je op zeil vaart,dien je alleen een 3 kleuren toplicht te voeren.Dan is het prettig als je een zuinige lopolight o.i.d.hebt.
Dat klopt niet. Gebruik van de 'lage' navigatieverlichting onder zeil is weliswaar ongebruikelijk maar wel degelijk toegestaan, uiteraard zonder stoomlicht.

De navigatieverlichting combineren in een driekleur in de masttop is (in plaats van de lage verlichting) ook toegestaan, maar optioneel.

Er zitten wel wat haken en ogen aan gebruik van de 'lage' verlichting onder zeil:
- let erop dat er geen genua's, spinnakers of gennakers-op-boegspriet voor de bb/sb lichten hangen... ook niet onder helling!
- met enige zeegang verdwijnt je laag gemonteerde verlichting regelmatig tussen de golven.
- losse bb/sb + heklicht verbruikt meer stroom dan een driekleur met 1 gloeipitje. Dit gaat bij speciaal geconstrueerde LEDlampen zoals de lopolight niet op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 07:15 #227765

ANDO schreef :
@sailbleu.
Als je s;nachts met al die verlichting op zeil vaart,zorg je voor behoorlijk veel verwarring .Als je op zeil vaart,dien je alleen een 3 kleuren toplicht te voeren.
Ga je huiswerk overdoen! :-) Driekleurentoplicht MAG de boordlichten vervangen, alleen bij de 24uurs is 'ie verplicht geloof ik.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 07:23 #227768

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
oei...weer wat geleerd.

groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 07:23 #227769

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
sailbleu schreef :
Zeil jij dan s' nachts met de navigatielichten uit Erik ?

Beste groeten

Sailbleu, is al wat op geantwoord, maar toch: ik zeil inderdaad met alleen een 3-kleuren toplicht. Dat heeft verschillende voordelen:
- veel verder zichtbaar (want in mijn geval 13m hoog ipv 1m)
- slechts 1 lamp, dus minder stroomgebruik
- de witte achtersector verlicht mijn Windex, wat met zeilen erg handig is
- grote boten herkennen volgens mij het driekleuren toplicht als een zeilboot, ik vind het erg fijn als ze dat door hebben

Je mag inderdaad ook je gewone navigatie verlichting aanzetten, maar dan heb je bovenstaande voordelen niet. Zelfs als je het zo mooi als jij hebt uitgewerkt met LED, is het stroomgebruik toch nog een stuk hoger dan met het 3-kleuren toplicht (mijn Nasa Supernova gebruikt 200mA).

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 07:30 #227776

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Vraag ik me wel af of de LEDs niet te weinig koeling hebben in dat mooie glaasje. Als ze te warm worden holt de levensduur achteruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 07:31 #227777

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
It Paradyske schreef :
Driekleurentoplicht MAG de boordlichten vervangen, alleen bij de 24uurs is 'ie verplicht geloof ik.

dat klopt, bij de 24uurs zijn zoveel boten bij de boeien dat er ongelukken van zouden komen als je met navigatielichtjes op de preekstoel gaat varen, die zijn onder helling nauwelijks te zien en worden ook nog afgedekt door genuas en spinakers.

mijn ervaringen met LED door een rood plastic glas zijn ook niet best, en met groen trouwens ook niet.

Vanwege de leerzaamheid hier nog maar weer even de foto's van mijn toplicht, schijnend op de muur.

Normale gloeilamp: prima.



Plastimo 10-led lamp: blauw ipv groen, 30 graden roze/grijs middenvoor.
Ook de vertikale hoek is erg slecht.



Mastproducts 50-led lamp: meer licht, dus meer wit van voren, en ook nog over een grotere hoek.



@sailbleu: als het kan, wil je dan ook foto's maken van hoe je boordlichten (R en G) op een witte muur schijnen van 2 m afstand?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 07:36 #227779

Pffff..Al die kosten en die moeite, ok, als je het leuk vind.

Ik heb gewoon een goedgekeurd Hella led 3-kleurenlicht en ankerlicht gekocht. Professioneel spul.
Niet veel duurder en als je het arbeids-(knutsel-)loon erbij neemt goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 08:27 #227792

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Toch is een tricolor+anker van Hella nog een dikke 300 euro, setje lage lichten net geen 300. Al met al houd je dus wel wat over voor je uren, als je aan zelfbouw begint. Maargoed, je levert ook in op kwaliteit en veiligheid, in de meeste gevallen...

Ziet er overigens wel goed uit die Hella dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 09:12 #227810

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Prachtig werk hoor maar zoals eerder ook gezegd waarom iets maken wat al bestaat en gekeurd en getest is.
Zoals ook eerder gezegd is temperatuur bij leds een hekel punt, goede koeling is heel belangrijk en te weinig of verkeerd kan de levensduur sterk verkorten.
Zit je straks op zee mooi zonder terwijl de fabrikanten een bepaalde levensduur garanderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 10:37 #227845

  • Moro
  • Moro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
Ja, knap uitgevoerd. Maar met Web, vraag ik me af; waarom alle moeite. Je hebt nu $130 geinvesteerd, (de 7 andere lampjes zijn overbodig) en dan heb je iets, dat je voor E 16,- p.st. in de winkel kan kopen. Dus E 48,- samen, dat is nog steeds goedkoper. Ze zijn ook nog beter, want ze zijn al in rood, groen of wit.(3W 2.2M)
Doordat ze dus al de goede kleur hebben, wordt er haast niks van het licht weggefilterd door het gekleurde glas, zodat je vrijwel alle lichtopbrengst -en de juiste kleur- behoud.
Inderdaad, door de grotere diam. is de stralingshoek niet meer geheel juist. Dat heb ik gecorrigeerd, door een heel smal reepje tape te plakken links en rechts op het glas.
Ik ben het ook eens met de stelling, dat onder zeil, je met een driekleurenlantaarn beter herkend wordt als zeilboot, dan met nav.licht. Ik heb geprobeerd om die lantaarn te demonteren, maar het is me, hangend bovenin de mast niet gelukt. Dus voorlopig deze secund-best oplossing. MoR
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 11:40 #227855

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Moro schreef :
Inderdaad, door de grotere diam. is de stralingshoek niet meer geheel juist. Dat heb ik gecorrigeerd, door een heel smal reepje tape te plakken links en rechts op het glas.

Dat is ook maar een halve oplossing. Met een teepje erop, houd je recht vooruit schijnend alleen de LEDs over, die van voren gezien 'op de rand' zitten... en dus eigenlijk bedoeld waren om opzij te stralen, terwijl je de middelste afdekt. Wordt erg zwak dus, recht vooruit. In andere woorden, je verkleint zo de sector en dus ook de overlap, maar de grens van de bundel blijft heel vaag en DAT is eigenlijk het probleem.

Het blijft dus schipperen tussen "overlap" en "te zwak". Overlap is het minst vervelend als BB en SB lichten ver uit elkaar geplaatst zijn, je krijgt dan tenminste geen mengkleuren. Geintegreerd in dezelfde unit (2kleur of 3kleur) is het effect eigenlijk onacceptabel, zie foto's Capo ;)

De lichtbronnen in ELK goed(gekeurd) sectorlicht zijn niet voor niets zo smal. Bv. in de Hella lampen het smalle LED-stripje, bv. de verticale gloeidraad in 'normale' navigatielichten. DE manier om aan een scherp begrensde bundel te komen...

Kerstboompjes blijven dus eigenlijk alleen geschikt voor het ankerlicht. En voor een hele nacht ankeren is een zuinig LED licht dan ook echt zinvol! Voor een normaal navigatielicht... vraag je af of het echt zo hard nodig is om dat beetje stroom te besparen. Vaar je echt vaak de hele nacht door, zonder mogelijkheid om stroom te draaien? Dat doen maar heel weinig mensen hier.

Kijk, voor een ankerlicht snap ik het wel... die brandt de hele nacht. Maar DAAR zijn die led kerstboompjes dan ook prima geschikt voor, want dat is geen sectorlicht! Geen enkel probleem dus.
Laatst bewerkt: 04 okt 2011 11:41 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 11:51 #227861

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
web schreef :
En voor een hele nacht ankeren is een zuinig LED licht dan ook echt zinvol! Voor een normaal navigatielicht... vraag je af of het echt zo hard nodig is om dat beetje stroom te besparen. Vaar je echt vaak de hele nacht door, zonder mogelijkheid om stroom te draaien? Dat doen maar heel weinig mensen hier.

Kijk, voor een ankerlicht snap ik het wel... die brandt de hele nacht. Maar DAAR zijn die led kerstboompjes dan ook prima geschikt voor, want dat is geen sectorlicht! Geen enkel probleem dus.

Nou, ik heb afgelopen jaar toch al een nacht of 15 doorgevaren. En met LED driekleurenlamp is dat 200mA, met 25W toplicht dus rond de 2A. Maakt toch wel heel veel uit. Als er iets is waar ik een hekel aan heb is het de motor aan te hebben tijdens het zeilen, maakt lawaai en haalt een deel van de magie van het zeilen weg. Dus zuiniger met stroom betekent voor mij geen (of pas na een hele tijd) stroom hoeven draaien en dus winst!

Overigens wel eens met de stelling dat het met LED inserts in navigatie verlichting behelpen blijft. Maar een LED 3kleuren licht is nog wel eens op te brengen en dan ben je er in 1 keer vanaf!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De heilige graal van de navigatielichten 04 okt 2011 12:47 #227886

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Capolavoro schreef :
Vanwege de leerzaamheid hier nog maar weer even de foto's van mijn toplicht, schijnend op de muur.

Interessant experiment! Wellicht leuk om zo'n plaatje te verzamelen van alle driekleurenlichten die in de handel zijn? Dus als iemand hier iets koopt, eerst even thuis proberen en een fototje maken van het lichtbeeld? Ik ben bijvoorbeeld wel heel benieuwd naar hoe dit er bij mijn Lopolight uitziet, maar ga hem er niet voor uit de mast schroeven :-).

Roel.
Laatst bewerkt: 04 okt 2011 12:47 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl