BBWSR schreef :
Omdat Raymarine Seatalk NG heeft en daarmee niet volledig NMEA 2000 compatibel is, ga ik samen met Jos Boone (boatequipment) kijken of we de SPX stuurautomaat icm de nieuwe i70 goed kunnen laten samenwerken met een verder volledige Garmin NMEA 2000 (en PS systeem icm NMEA 2000). (momenteel is nog niet bekend of dit werkt) Als alles mee zit zijn de onderdelen dit weekend binnen en kunnen we gaan testen, maar het kan evt volgend week-end worden.
Ik ben benieuwd, zelf heb ik een combinatie van verschillende merken, gekozen om prijs en prestatie redenen; Een Raymarine SPX stuurautomaat, Garmin GMI10 display (NMEA2000) met Garmin wind transducer (NMEA 2000), Airmar log/diepte transducer (NMEA 2000), Advansea T56 kaartplotter en Radio Ocean marifoon met DCS een AIS.
Wat gaat er goed: De GMI 10 is een fantastisch scherm, zeer goed afleesbaar ook in fel zonlicht. Praat goed met de wind en log/diepte apparatuur. Wind en log/diepte informatie komt goed door op de T56 via NMEA 2000. Wind informatie komt goed door op de SPX 10 via NMEA 2000. Die kan dus op de wind sturen. De VHF geeft de AIS info goed door aan de T56 via NMEA 0183 en krijgt GPS info terug. AIS werkt overigens erg bruikbaar op de T56.
Wat gaat er niet goed: trackdata van T56 komt niet bij de SPX10 via NMEA 2000. Wel via NMEA 0183, maar reactie van SPX10 is niet optimaal, die doet rare dingen: vreemde slingeringen en wegvallen verbinding.Ik zie de T56 op dit moment als verdachte. Ik ga dit nog testen door het gebruik van een andere GPS/plotter.
Paul