Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraag aan de kenner accu/dynamo/spanningregelaar probleem?

Vraag aan de kenner accu/dynamo/spanningregelaar probleem? 27 okt 2007 20:57 #22811

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Vandaag de boot winterklaar gemaakt. Motor gestart om de boot om te draaien (boeg ZW). Nadat ik plm 5 minuten de motor had gebruikt, anitvries erin, accu's eruit gehaald. Wat me opviel was dat beide accu's flink warm aanvoelden.
Gewone Berga auto accu's, 55 en 74 Amp onder druppellading, 8 jaar oud.
Vraag: Als de accu's vol zijn en je start de motor dan nemen ze toch weinig stroom aan (lading=energie=warmte)
Zijn de accu's slecht, laadt de dynamo agressiever dan de acculader?

Begin dit jaar de accu's voor het eerst op de boot gelaten. In april waren ze totaal leeg, zelfs de leds van het paneel brandden niet. De acculader laadde op totdat de led van de diodebrug overging van geel naar groen en vervolgens naar rood. Bleef rood knipperen en ik hoorde hem tikken.
Kennnelijk nam de lichtaccu geen stroom aan. Omdat de startaccu dus vol was, de motor gestart en ziedaar de led wordt geel. Tijdje motor laten lopen en terug naar acculader. Led van diodebrug gaat van geel naar groen, tikt, led wordt geel. Dag later led groen en in rust. Heel seizoen geen problemen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag aan de kenner accu/dynamo/spanningregelaar probleem? 27 okt 2007 22:23 #22813

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik denk dat de accu's stuk zijn doordat ze geheel leeg zijn geraakt in april. Warm worden bij het laden kan, maar wijst toch wel op zware ontlading. Dynamo laadt agressiever dan de meeste acculaders, uit de dynamo komt gewoon een berg Amperes zetten terwijl de druppellader rekening houdt met de staat van de accu en (afhankelijk van het type) ook wat minder Amperes naar binnen schuift.

Het gedrag van de acculader herken ik volledig van mijn eigen acculader en de accu die in de boot zat die ik deze zomer heb gekocht. Dat de ledjes verschillend oplichten, af en toe goed en af en toe slecht, betekent dat de meter niet goed meer kan bepalen of de accu nou vol is of niet.

Ik heb mijn accu uit voorzorg vervangen. Ik hou er niet van als de batterij onbetrouwbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag aan de kenner accu/dynamo/spanningregelaar probleem? 28 okt 2007 00:04 #22815

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dank voor je antwoord, natuurlijk begrijp ik dat je na 8 jaar een accu moet vervangen, ik ben alleen benieuwd naar de techniek erachter. Ik hoor een hoop verhalen over gel accu's en carbon xyz accu's en ik begrijp niet waar die mensen over zeuren. Ik heb een stel goedkope accu's, die het 8 jaar volgehouden hebben, terwijl ik er veel op heb aangesloten;
complete Raytheon equipment, koelkast, marifoon, laptop, stuurautomaat
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag aan de kenner accu/dynamo/spanningregelaar probleem? 28 okt 2007 07:19 #22816

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Accu,s die warm worden tijdens het laden zijn 100% defect.
Niet meer gebruiken en direct afvoeren die meuk.

De oorzaak is inwendige sluiting door kromme platen, hiedoor onstaat extra gasvorming, waterstofgas, ook wel knalgas genoemd, het meest explosieve gas wat er bestaat.
Hele machienkamers zijn hierdoor wel vernietigd.

Kortom een gevaarlijke situatie dus.

Vaak komen accu,s vroegtijdig aan hun einde door te veel en langdurig doorladen met slechte of verouderde acculaders.

Ook met oudere accu,s op een nieuwe goede lader kan het misgaan.

Pas dus op met accu,s ook in de winterberging, laat accu,s dus niet langdurig onder de lading staan zonder ze zeer regelmatig te controleren.

Worden ze warmer dan handwarm of ruik je zwavel (rotte eieren), stekker er uit en eerst ventileren alvorens de accu,s uit te bouwen.

groet

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag aan de kenner accu/dynamo/spanningregelaar probleem? 28 okt 2007 11:04 #22825

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De normale auto accu is een startaccu, deze hebben dunne platen en zijn bedoeld om korte tijd veel stroom te leveren. Deze kunnen maar 50 keer geheel ontladen worden waarna ze op zijn. Starten vergt maar 0,01 % van de accu, dus als ze alleen daarvoor gerbuikt worden gaan ze wel lang mee.

Semi tractie accus hebben dikkere platen en kunnen minder startstroom leveren, maar wel vaker en dieper ontladen worden zo´n 300 x

Tractie accu´s hebben nog dikkere platen en kunnen 1000 x ontladen worden.

Gel accu´s gaan ook zo´n 1000 volledige cycli mee en kunnen dus wel 15 jaar meegaan, door de gel vormen ze geen knalgas en kunnen ze in elke positie neergezet worden.

Accu´s worden altijd warm bij laden, ze kunnen wel 50 graden worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag aan de kenner accu/dynamo/spanningregelaar probleem? 29 okt 2007 05:40 #22853

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Gel accu´s gaan ook zo´n 1000 volledige cycli mee en kunnen dus wel 15 jaar meegaan, door de gel vormen ze geen knalgas en kunnen ze in elke positie neergezet worden.
Voor een gelaccu heb je waarschijnlijk wel een andere laadregelaar nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag aan de kenner accu/dynamo/spanningregelaar probleem? 29 okt 2007 16:00 #22864

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Accu;s worden altijd warm bij laden, ze kunnen wel 50 graden worden

dan praten we toch ech wel over een defecte accu :!:

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag aan de kenner accu/dynamo/spanningregelaar probleem? 29 okt 2007 17:07 #22870

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Accu;s worden altijd warm bij laden, ze kunnen wel 50 graden worden

dan praten we toch ech wel over een defecte accu :!:

Ron

Waar haal je vandaan dat een warme accu defect is ? (bedoel je soms de oude navulbare accu's die met het zuur onder de platen konden droogkoken en defect raakten...) Het laadproces en de chemische reactie in de accu zorgt juist dat de accu warm wordt.

Een goede acculader heeft een temperatuursensor voor op de accu, de referentietemperatuur is 25 graden, als de accu warmer word gaat de lader steeds iets minder laden, dit is ingesteld tot 50 graden, daarna slaat de lader uit. Temperaturen tussen de 25 en 50 graden zijn dus normaal.

Haal eens een batterij uit de lader, of de accu uit je telefoon als die net geladen is, zijn flink warm hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag aan de kenner accu/dynamo/spanningregelaar probleem? 29 okt 2007 21:27 #22923

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Nou, ik moet zeggen, het is de ervaring van alle dag.
Heb ze dagelijks in onderhoud, tot 230Ah semitractie, met oude laders, nieuwe ctek laders en ook de laders en de handboeken van mastervolt zijn mij niet onbekend.
Heb bij elkaar denk ik 100 van dit soort batterijen in dagelijks onderhoud.
Wordt een loodzuur accu warmer dan handwarm= +/- 40 graden C dan gaat er bij mij een alarmbelletje af.
Heb er al eens een om de oren gehad, de delen van de bak lagen 50 meter verder op, ben er dus voorzichtig mee.
Maar nogmaals, het is de ervaring van alle dag.

Heb nu in de service wagen een yellow top, dit is een a.g.m. batterij als service accu.
Geen gas water en zuur, en dusmakkelijk en veilig in gebruik.
Deze is nagelnieuw en prijzig, eens kijken hoe deze zich houdt.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl