primeur schreef :
Nu lees ik overal op internet dat je calcium-accus met een lader moet laden die pas bij 14,8 Volt naar druppelladen schakelt en dat dit druppelladen op 13,8 Volt dient te gebeuren.
Echter lees ik in 'Altijd Stroom' van Victron Energy min of meer het omgekeerde ?
Heeft iemand hier ervaring mee? 14,4V of 14,8V lader ?
En is het nu verstandig zo'n lader er 6 maanden aan te hangen of bijvoorbeeld enkel aan het begin en aan het eind een keer?
Een beetje googelen op 'gasspanning, calcium-accu' levert het één en ander op aan links die stellen dat een calcium-accu onderhoudsvrij is doordat het waterverlies bij het eind van het laadproces veel kleiner (nauwelijks aanwezig) is dan bij een lood-antimoon accu (de klassieke natte accu's). Sommige sites stellen zelfs dat calcium-accu's niet kunnen worden overladen.
Wat hier ook van waar is: dat een calcium-accu meer laadspanning aankan dan een klassieke accu, lijkt me buiten kijf te staan.
Ze hebben ook een lage zelfontlading, zoals veel eerdere schrijvers hier stellen. De meest moderne auto-accu's zijn calciumaccu's.
De startaccu van mijn boot is ook een calcium-accu en ik heb de stellige indruk dat de dynamo daar ook op afgesteld is. Mijn huishoudaccu (klassiek) lijdt bij langdurig laden met de dynamo ernstig vochtverlies. Dat moet ik echt in de gaten houden. Ik heb dus het vage vermoeden dat de dynamo doorlaadt tot een eindje boven de 14,4 V. De twee voltmeters die ik heb geven dit ook aan, maar ik vermoed dat ze niet erg nauwkeurig zijn; ik moet het eens meten met multimeter op accuklemmen. De startaccu heeft nergens last van: die heeft nog evenveel capaciteit als een paar jaar geleden. Daaruit leid ik af dat die nauwelijks last heeft van waterverlies. Hij kan, zoals alle calcium-accu's, niet worden bijgevuld.
Ik denk dus dat er een kern van waarheid in je verhaal zit. Calcium-accu's kunnen rustig een tijdje geladen worden met 14,6 - 14,8 V
Wat betreft het druppelladen: dit
document beweert dat het langdurig druppelladen van natte accu's met 13,8 V een slecht idee is. De 13,3 V druppellading die je in een latere post noemt is al minder schadelijk, volgend hetzelfde document.
Het lijkt er dus op dat de mensen, die stellen dat je een calcium-accu aan het begin van het winterseizoen 1x goed op moet laden en hem daarna gewoon een paar maanden zonder lading kan laten staan, gelijk hebben. Mijn eigen calcium-accu heeft ook een lage zelfontlading. Ik houd de rustspanning graag boven 12,5 V; daarom laad ik hem in de loop van de winter één keer bij.
Overigens kwam ik ook ergens tegen dat calcium-accu's minder geschikt zijn voor zware cyclische belasting. Dat is dus diepontlading in combinatie met gebruik als huishoudaccu. Dat lijkt ook wel een beetje te kloppen met het gegeven dat de calcium-accu zijn breedste toepassing heeft gevonden as start-accu. Het lijkt er dus ook op dat calcium-accu's per definitie geen deep-cycle accu's zijn.
--
stegman