Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laden calcium-accus in de wintermaanden

Laden calcium-accus in de wintermaanden 12 nov 2011 23:04 #239935

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Ik heb netjes mijn accu's uit de boot gehaald nu die op de kant staat.
Nu vraag ik mij af hoe ik de accus het komende half jaar thuis het beste kan behandelen:

Het zijn beiden calcium-accus:
1. Delphi Freedom BE066 27 (66Ah) Startaccu
2. VMF Calcium 60032.14 (100Ah) Lichtaccu

Nu lees ik overal op internet dat je calcium-accus met een lader moet laden die pas bij 14,8 Volt naar druppelladen schakelt en dat dit druppelladen op 13,8 Volt dient te gebeuren.
Echter lees ik in 'Altijd Stroom' van Victron Energy min of meer het omgekeerde ?
Heeft iemand hier ervaring mee? 14,4V of 14,8V lader ?

En is het nu verstandig zo'n lader er 6 maanden aan te hangen of bijvoorbeeld enkel aan het begin en aan het eind een keer?

Wat is het beste voor de capaciteit en levensduur voor deze accus?

Bij voorbaat dank,

Primeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 08:24 #239962

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Hallo,

Op mijn Dehler staan 3 calcium accu's.
Gevoed door een mastervolt 3 traps lader.
Met 3 uitgangen.
start accu max. 3 amp
Se 2 service accu's hebben de rest ter beschikking dus 37 amp om te verdelen.
Antwoord op je vraag is, Ze mogen tot max. 14.8 volt geladen worden en inderdaad druppelen met 13,8 volt.

Deze accu's blijven bij mij in de boot staan, maar wel volledig opgeladen.
De lader blijft aangesloten.
Deze onderhoud de accu's.
Laad af en toe wat af en laad weer op om ze in top conditie te houden.
Bevriezen doen ze dan niet.

Je kan de accu's ook vol laden en weg zetten.
let op geen lampje er op aan sluiten of iets dergelijks.
Dit is voor een accu niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 11:05 #239991

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Dehler, dank je wel.

Dus toch laden op 14,8 volt en druppelladen op 13,8 volt dus.

En zou het dan beter voor de accu zijn 'm de hele winter op 13,8 volt te laten staan, of bijvoorbeeld 1 week aan de lader, 2 maanden niet oid?

Verder heb ik momenteel alleen een microprocessor gestuurde lader die op 14,4 volt laadt en dan naar 13,3 volt gaat. Is het slecht om deze te gebruiken zolang ik nog geen andere gekocht heb?

gr,
Primeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 12:18 #239999

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
14.8V lijkt me in ieder geval te veel, 14.4V is genoeg, meer geeft teveel 'gassen' van de accu en andere narigheden.
Zijn het dichte of open accu's? (ventiel of dopjes).

Of het gebruik van je huidige lader 'slecht' is totdat je een nieuwe hebt gekocht hangt vooraf af van wanneer je die nieuwe gaat aansluiten ;-)
Kun je de accu's niet eenvoudiger op de boot laten en daar laden? Of heb je daar geen stroom? Andere goede redenen om ze mee naar huis te nemen zijn er eigenlijk niet......

Voor wat het waard is:
- de accu's in mijn bootje zijn calcium-gel, dichte dus
- alle drie 105 Ah, alle drie van 2002
- al 10 seizoenen lang altijd (zomer en winter) aan de Mastervolt lader
- en nog geen spoor van veroudering.
Dat werkt dus....

groet
t
Laatst bewerkt: 13 nov 2011 12:59 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 15:23 #240044

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Wat capo al aanduid.

Op 13,8 volt kan het ook.
Immers je dynamo, levert niet meer als 14.2 volt in het gunstige geval.
meestal 13,8 volt en de calcium accu's leven er goed op.
Volgens allerlei schrijven over calcium accu's 14.8 volt.
Dan rijst de vraag: is dit bedoeld in een speciale geventileerde accu ruimte?
Waarschijnlijk wel.
De bekende merken gebruiken diverse laders.
De meeste gebruiken een 3 stap lader.
Er zijn er die hoog frequent schakelen en daar door klein en licht zijn.
En afhankelijk welk merk, kan je het laad gedrag beïnvloeden door jumper te verplaatsen of weg te halen.
Voor een agm/gel accu of lood calcium accu.

Op mijn Dehler staat een Mastervolt 3 traps en deze gaat tot 14,25 volt en bij vol geladen terug naar 13,8 volt.
Deze lader onderhoud uit zich zelf de accu's.

Dan weet je ook dat een lader om de hoek met 1 trafo en gelijk richtcel niet goed kan werken.

Welke accu lader heb je?
Laatst bewerkt: 13 nov 2011 15:25 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 17:02 #240061

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Beiden dank je wel voor de reactie.

Ik lees bij verschillende lader-leveranciers dat Lood/Antimoon op 14,4/13,8 moet worden geladen, maar Lood/Calcium dan niet goed volgeladen worden (grotere interne weerstand?) en dus op 14,8/13,8 geladen moet worden.

bijv hier:
www.onderhoudslader.nl/informa...der-heb-ik-nodig.php

O.a. bij CTEK (waar ik denk ik de MXS 5.0 van aan te schaffen) staat in de handleiding dit uitgelegd.

Ik heb nu van mijn motorfiets enkel een Optimate 3SP welke maar 0,8A levert en op 14,4/13.3v laadt.

gr
Primeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 17:10 #240063

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
primeur schreef :
maar Lood/Calcium dan niet goed volgeladen worden (grotere interne weerstand?) en dus op 14,8/13,8 geladen moet worden.

ik zie het daar staan, maar bijv. Victron en ASA bestrijden die 14,8 ten zeerste, zeker voor gesloten accu's. Juist die gesloten/gel accu's zijn erg gevoelig voor te hoge laadspanning, want ze gaan (als elke accu) dan knalgas produceren dat door het ventiel ontsnapt, maar bijvullen is onmogelijk! Dus al snel te weinig vloeistof in de accu door die 14,8V. Ook voor open accu's is 14,8V echt erg hoog!

0,8A is een beetje weinig; advies-capaciteit voor laders is ca 10% van de Ah-cap van de accu, dus voor je 100 Ah heb je tenminste 10A (max ca 20A) laadstroom nodig.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 19:16 #240108

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Dank je Capolavoro.

Dus als ik het goed begrijp, toch niet op 14,8V
Betekend dat, dat ondanks een wat hogere interne weerstand, de accu met druppellading op 13,3V (want dat gaat vaak samen met 14,4V laadspanning) uiteindelijk toch 100% vol komt en niet uiteindelijk z'n capaciteit verliest door te kleine laadstroom?

In dat geval zou zelfs m'n bestaande 0,8A lader toch kunnen voldoen, aangezien ik 'm nooit gebruik om de accu echt op te laden, maar enkel om opgeladen te houden (accu's komen altijd bijna vol van boord).

Als de accu een keer behoorlijk leeg is, heb ik ook nog een 10A autolader (maar die slaat niet automatisch af).

gr,
Primeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 19:26 #240114

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
@ primeur

Sorry maar een autolader hoort niet thuis op een boot
Deze is te gevaarlijk en laad maar door.
gevolg te over laden en je accu gaat kapot.
Investeer in een goede lader.Met een goede 3 of 4 trap lader mag je tot max. 25 % van de totale accu capaciteit laden.
Laatst bewerkt: 13 nov 2011 19:28 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 19:32 #240117

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
ehm dehler,

Het is niet aan boord hoor; heb geen enkele lader aan boord (enkel de dynamo).
Accu's staan hier thuis en als ik ooit een keer een behoorlijk lege accu heb, durf ik die autolader er best een uurtje of wat aan te hangen tot de laadspanning boven de 14V komt.
No worries.

Maar zou ik bij een volle accu (in rust >12,7V) deze ook zonder probleem aan de 0,8A @14,4V lader kunnen hangen? Die schakelt naar 13,3V druppellading.

En kan ik dat dan de hele winter er aan laten of beter weekje er aan, 2 maanden eraf oid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 19:51 #240123

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een vol geladen calcium accu kan je weg zetten en begin seizoen weer opladen en in de boot plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 13 nov 2011 21:09 #240150

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
dehler schreef :
Een vol geladen calcium accu kan je weg zetten en begin seizoen weer opladen en in de boot plaatsen.

Mee eens. Nam mij volgeladen accu's ook wel eens mee naar huis, zette ze na 1 maand aan de lader en na 10 seconden sprong de LED van groen op feller groen. Verlies was dus minimaal, alle moeite niet waard.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 14 nov 2011 08:27 #240210

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Genoemde accu's zijn waarschijnlijk Lood-Calcium accu's. Deze hebben een ontlading van 25% op jaarbasis. Dus vol weggezet en na de winterstop weer gebruiken zou geen probleem mogen zijn. Opladen tijdens de winter is helemaal niet nodig.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 14 nov 2011 12:41 #240281

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Precies, als je de accu binnen (bij constante temperatuur) bewaart: niet permanent aan een druppellader hangen, maar hoogstens aan begin en eind van de winter 1x opladen. Het mooist is even een dagje acclimatiseren voordat je 'm de eerste keer thuis oplaadt.

Is de temperatuur niet constant (schuurtje in de achtertuin ofzo) dan moet je wellicht vaker laden. Vorst is niet zo aardig voor een ongebruikte accu.

Niet te nerveus worden over de laadspanning. Stel jouw calcium accu zou 14,6 volt aankunnen ipv 14,4 (ik zeg bewust niet 14,8) dan is het enige nadeel van laden met 14,4 volt, dat de laatste 1% van de capaciteit onbenut blijft. Nounou, wat erg... gewoon doen dus.

Te hoge spanning daarentegen veroorzaakt gassen: veel schadelijker voor de accu en nog gevaarlijk ook. Dus als je twee tegenstrijdige adviezen krijgt specifiek voor hetzelfde type accu, en je kan geen fabrieksspecificaties vinden (= de directe bron, in plaats van tweedehands informatie!), neem dan de laagste van de twee.

Gebruik wel een 'moderne' meerfasige lader, dus niet zo'n ouderwets lor wat met een constante spanning eeuwig door blijft stoken tot je 'm zelf afkoppelt. Da's echt uit de tijd.
Laatst bewerkt: 14 nov 2011 12:42 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 14 nov 2011 13:19 #240293

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
dat zeg ik, geen goedkoop lor met een trafo en gelijkricht cel.
kan je beter investeren in een goede acculader.
Een kwaliteit accu is ook niet goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 14 nov 2011 13:27 #240295

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nou, zo duur zijn goede accu's ook niet hoor!. Als je naar verkopers luistert is alles duur maar wanneer je weet wat je moet hebben en je zoekt goed kan het veel schelen in prijs voor dezelfde accu.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 14 nov 2011 15:24 #240320

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
En ook een goeie automatische meertraps acculader hoeft niet duur meer te zijn tegenwoordig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 14 nov 2011 16:13 #240327

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
primeur schreef :
Nu lees ik overal op internet dat je calcium-accus met een lader moet laden die pas bij 14,8 Volt naar druppelladen schakelt en dat dit druppelladen op 13,8 Volt dient te gebeuren.
Echter lees ik in 'Altijd Stroom' van Victron Energy min of meer het omgekeerde ?
Heeft iemand hier ervaring mee? 14,4V of 14,8V lader ?

En is het nu verstandig zo'n lader er 6 maanden aan te hangen of bijvoorbeeld enkel aan het begin en aan het eind een keer?
Een beetje googelen op 'gasspanning, calcium-accu' levert het één en ander op aan links die stellen dat een calcium-accu onderhoudsvrij is doordat het waterverlies bij het eind van het laadproces veel kleiner (nauwelijks aanwezig) is dan bij een lood-antimoon accu (de klassieke natte accu's). Sommige sites stellen zelfs dat calcium-accu's niet kunnen worden overladen.
Wat hier ook van waar is: dat een calcium-accu meer laadspanning aankan dan een klassieke accu, lijkt me buiten kijf te staan.
Ze hebben ook een lage zelfontlading, zoals veel eerdere schrijvers hier stellen. De meest moderne auto-accu's zijn calciumaccu's.
De startaccu van mijn boot is ook een calcium-accu en ik heb de stellige indruk dat de dynamo daar ook op afgesteld is. Mijn huishoudaccu (klassiek) lijdt bij langdurig laden met de dynamo ernstig vochtverlies. Dat moet ik echt in de gaten houden. Ik heb dus het vage vermoeden dat de dynamo doorlaadt tot een eindje boven de 14,4 V. De twee voltmeters die ik heb geven dit ook aan, maar ik vermoed dat ze niet erg nauwkeurig zijn; ik moet het eens meten met multimeter op accuklemmen. De startaccu heeft nergens last van: die heeft nog evenveel capaciteit als een paar jaar geleden. Daaruit leid ik af dat die nauwelijks last heeft van waterverlies. Hij kan, zoals alle calcium-accu's, niet worden bijgevuld.
Ik denk dus dat er een kern van waarheid in je verhaal zit. Calcium-accu's kunnen rustig een tijdje geladen worden met 14,6 - 14,8 V
Wat betreft het druppelladen: dit document beweert dat het langdurig druppelladen van natte accu's met 13,8 V een slecht idee is. De 13,3 V druppellading die je in een latere post noemt is al minder schadelijk, volgend hetzelfde document.
Het lijkt er dus op dat de mensen, die stellen dat je een calcium-accu aan het begin van het winterseizoen 1x goed op moet laden en hem daarna gewoon een paar maanden zonder lading kan laten staan, gelijk hebben. Mijn eigen calcium-accu heeft ook een lage zelfontlading. Ik houd de rustspanning graag boven 12,5 V; daarom laad ik hem in de loop van de winter één keer bij.

Overigens kwam ik ook ergens tegen dat calcium-accu's minder geschikt zijn voor zware cyclische belasting. Dat is dus diepontlading in combinatie met gebruik als huishoudaccu. Dat lijkt ook wel een beetje te kloppen met het gegeven dat de calcium-accu zijn breedste toepassing heeft gevonden as start-accu. Het lijkt er dus ook op dat calcium-accu's per definitie geen deep-cycle accu's zijn.

--
stegman
Laatst bewerkt: 14 nov 2011 16:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 14 nov 2011 21:53 #240411

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Dank allemaal voor de uitgebreide tips.
Het lijkt dus niet echt harde science te zijn.
14,8>13,8 kan wellicht prima, maar 14,4>13,3 is ook geen probleem.

Dan laadt ik de accus nu begin van de winter vol met mijn 0,8A motorlader (accu's zijn bijna vol) en laat m daar nog enkele daagjes extra aanhangen voor de druppellading op 13,3V.

Dan eind van de winter nog weer ff bijladen en klaar.

gr
Primeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 14 nov 2011 22:00 #240412

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
0,8 Ampere motorlader? Verklaar.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 14 nov 2011 22:12 #240413

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Had ik hierboven al ergens uitgelegd.

Ik heb een fantastische microprocessor gestuurde 7 stappen lader voor mijn motorfiets.
Het enige nadeel is dat deze maar 0,8A kan leveren en bedoeld is voor accus tot 32Ah.

Maar dat is voor mij niet zo'n probleem aangezien beide bootaccus zo goed als vol van de boot zijn gekomen en dus zelfs met deze (te) lichte lader binnen een redelijke termijn (dagje) vol worden geladen.

gr
Primeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 15 nov 2011 09:00 #240459

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
lodewijk stegman schreef :
Wat betreft het druppelladen: dit document beweert dat het langdurig druppelladen van natte accu's met 13,8 V een slecht idee is.
Continu op 13.8V houden is ook geen druppelladen meer, dat is het aanleggen van een float-spanning zoals dat heet. Druppelladen is "just that" - druppelsgewijs. Af en toe een pulsje, meer niet.

Maar ik ben na wat slechte ervaringen geheel genezen van zowel druppelladen als onnodige float-spanningen, volgens mij doet het sowieso meer kwaad dan goed, en kun je de accu beter volladen en dan met rust laten. Bewaren bij constante temperatuur (niet onderhevig aan constante dag/nacht cycli of vorst) maakt ook een groot verschil.

In actief gebruik (bv. tv-kijkend aan de walstroom) is een float-spanning juist een goed idee, maar dat doe je dan ook niet maandenlang 24/7.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laden calcium-accus in de wintermaanden 15 nov 2011 09:21 #240461

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Overigens gebruik ik CTEK laders, een goedkope 3.6A die van z'n merklogo ontdaan is door de Lidl, en een ander van 7A die nog wel van z'n logo voorzien is. Allebei wat licht voor een bootaccubank, maar met name de 7A heeft alle functies die ik zou wensen. Van float (supply modus) tot een "herstel" modus voor gesulfateerde accu's.

Het enige nadeel is dat ze - net als vrijwel elke andere "processorlader", vertikken een accu op te laden die tot onder de 7 volt plat is. Natuurlijk zou dat nooit mogen gebeuren, maarja... Dat los ik dan op door zo'n accu even aan startkabels te hangen tot-ie over de 7 volt heen is, dan pakken deze 'slimme' laders 'm weer zonder moeite op. Ik denk dat dat een beveiliging is om te voorkomen dat mensen proberen een 6 volts accu met een 12 volts lader op te laden, wat gevaarlijk zou zijn (ivm gassen).
Laatst bewerkt: 15 nov 2011 09:22 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl