Eigenlijk begrijp ik het probleem niet helemaal.
Het staat toch echt aardig duidelijk in de mmanual.Nog wat beter staat het in het aparte schema op de nasa ebsite:
www.nasamarine.com/prodimages/one_battery_wiring1.pdf
Maar ik denk dat ik de vraag een beetje begind te begrijpen
In feite heeft ook de shunt, hoewel die in de minkabel van de accu zit, ook een plus en een min!
De plus van de shunt zit dan aan de accukant (de zwarte en witte draad)en de min aan de verbruikerskant (de gele draad) .
Immers , de laadstroom wodt als een positieve stroom gezien door de monitor en positieve stromen lopen nu eenmaal van plus naar min. Bij ontladen gaat de stroom door de mindraad en de shunt naar de accumin toe en loopt dan dus van min naar plusaansluiting van de shunt.De monitor ziet dan dus een negatief spanningsverschl/stroom over de shunt.
Bij
parallelgeschakelde accu's moeten uiteraard de minpolen aan de accukant aan elkaar verbonden worden . Anders meet de monitor immers alleen de stroom van één accu want de BM1 kan maar van één accu de stroom meten .
Echter , als er een laadsplitter wordt gebruikt moet de min juist niet aan de accukant worden verbonden maar met twee aparte kabels aan de massaansluiting van bijv. de motor(zoals op
mijn schema
).Dus aan de gebruikerskant van de shunt.
Anders meet de monitor de plus van één accu maar de stroom van beide accu's en dat geeft uiteraard rare resultaten.
Misschien is dat het grote misverstand?
Maar of het nu duidelijker is.....
Conclusie , heel precies (zoals bij alles!) de handleiding opvolgen en alles gaat goed.
Misschein nog een aanijzing:
De nieuste BM1 en BM2 kan tegenwoordig welisaar ook de spanning van de strtaccu meten maar
niet de stroom en dus ook niet diens ladingtoestand!Zie de nieuwe handleiding:http://www.nasamarine.com/images/file/BM1+-BM2+.pdf
De benaming MM2 slaat niet op twee accu's maar op de zelfstandige (Peukerrt) berekening die in de BM2 zit.
Ad
Bijlage BM1_2014-02-01.jpg niet gevonden
Bijlage Laadschema.jpg niet gevonden