monreve schreef :
Niet helemaal, de capaciteit geeft de stroom per uur aan, oftewel een accu van 210 ah kan gedurende 1 uur 210 ampere leveren, of gedurende 10 uur 21 ampere, dus (ik geef toe) theoretisch kan er 210 ampere door de shunt gaan.
nee hoor, de maximale stroom door de shunt wordt bepaald door de accu, kabeldikte en shuntweerstand. De stroom kan erg hoog worden, afhankelijk wat je verbruiker wil trekken.
Het probleem hier is het opgenomen vermogen door de shunt oftewel de stroom in het kwadraat maal de weerstand van de shunt. Deze waarde kan te hoog worden , waardoor de shunt te warm wordt, en daardoor smelt.
Mar hij kan wel wat hebben hoor.
Eigenlijk is er hier een tegenstelling, je wil de kabeldiktes zo groot maken, connectoren zo goed mogelijk enzovoort. Zodat je geen verlies hebt, maar dan zet je er toch een shunt in serie. En die shunt moet een weerstand hebben omdat je anders geen spanning kan meten over de shunt.
Ik zou de stroom van de verbruikers optellen. En daar de shunt op berekenen. (en de kabeldikte etc)
Je zal toch ook moeten afzekeren. Hoewel de meningen daarover verdeeld zijn als altijd
Je zou de verbruikers zo moeten kiezen dat je toch nog lang genoeg van je accu kan genieten. Je hebt er niks aan als je accu na een half uur leeg is.