Ik heb een Raymarine S1 ( de voorganger van de SPX5) en daarvan ist de stuurunit zelf identiek.
Ik heb hem drie jaar geleden zonder problemen geinstallerd dus ik zal een poging wagen om een paar antwoorden te geevn.
Volgende vragen rijzen:
1. De spaken van mijn stuurwiel staan in een hoek van zo'n 15° ("dished wheel"). Daardoor komt op de stuurring van de AP bij vastvijzen van de 3 spaakklemmen extra krachten.
Ik vrees dat dit stuurwiel niet geschikt is voor deze stuurautomaat. In de handleiding wordt duidelijk gezegd "The Raymarine wheel drive will fit 3, 4, 5, 6, 7 or 8 spoke wheels." en dat is jouw stuurwiel dus niet . Bovendien , als ik dat "dished"goed begrijp , staan de spaken nogal schuin t.o.v. de as. Ik vrees dat je een nieuw stuurwiel nodig hebt om de zaak goed te laten passen.
Als ik nu mijn stuurwiel draai met ontkoppelde AP, dan draait het stuur wel vlot maar maakt die stuurring een vervelend geluid.
Is dit normaal? Maakt een ontkoppelde stuurautomaat (type wheelpilot) lawaai bij het manipuleren van het stuur of moet dit fluisterstil gebeuren? Of moet ik uitkijken naar een nieuw stuurwiel?
Zie hiervoor. Normaal hoor je de aandrijving nauwelijks maar als hij klemt gaat het plastic tegen elkaar aanlopen. Laat zich raden wat de gevolgen zijn.
2. De stuurcomputer dient geaard te zijn. Ik heb echter geen aardingsplaat op m'n boot. Volstaat het als ik hem aard via de "-pool" van het zekeringenpanneel?
Het antwoord staat in de installatiehandleiding. Ik heb een Engelse want ik heb hem daar gekocht maar er staat letterlijk " The other end of the earth strap should be
connected to metal in contact with the
water. If this is not possible, it can be connected
to the negative pole of the battery
(ideally at the battery itself). "
Geen probleem dus.
3. De stuurring wordt bevestigd met de stuurstand door een pin. In z'n handleiding stipuleert Raymarine om die pin te monteren recht onder de stuurnaaf,"op 6 uur". Nu is die plaats bij mij ingenomen door metertjes allerhande.Ik heb wel nog een plaatsje vrij op "8 uur", moet ik nou al die metertjes verplaatsen of kan ik die pin ook daar bevestigen?"
Er wordt als alternatief recht boven de stuuras genoemd maar ik kan me moeilijk voorstellen dat elke andere plek niet zou kunnen zolang hij maar precies op de juiste afstand van het hart van de stuuras zit. Alleen is de pin voorzien van een ronding in zijn steun die precies op de meeste stuurkolommen past. daarvoor zul je dan iets moeten verzinnen want het ding moet goed vastzitten. Overigens is hij bij mij in het begin een paar keer los gaan zitten. Daarom heb ik de gaten opgebord en grotere schroeven gebruikt.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Ad