Welke apparatuur je op je boot nodig hebt is afhankelijk van je vaargebied en een beetje op welke manier je wil varen en of apparatuur je hobby is. Op de plassen en meren kan je het af met een handkompasje, maar wij liggen en varen op open water!
Onze boot ligt aan het Markermeer ons vaargebied, buiten de vakantie, is met name het IJsselmeergebied maar ook wel de westelijke wadden en de Noordzee langs de Nederlandse kust. In de vakanties komen we van midden Noorwegen tot midden Frankrijk incl Engeland.
Buiten de bijgewerkte of nieuwe papierenkaarten, koersliniaal, kaartpasser en almanak(en) hebben we 2 contest130 schotkompassen. 2 Kompassen is niet echt noodzakelijk maar wel erg gemakkelijk omdat er van af het hoge boord altijd wel één goed zichtbaar is. Een gewone (auto)radio voor muziek, nieuws en weerberichten en een Sangean ATS 818 ACS .(SSB radio met cassetterecorder) nautische weerberichten en voorspellingen Voor (veiligheid en andere) communicatie een DSC marifoon (Uniden Ocanus DSC) en een handmarifoon (Standard Horizon als back-up en om mee te nemen in het reddingsvlot als dat nodig is).
Voor de nautische radioberichtgeving een NAVTEX (Nasa target). Ook onze diepte, log en windmeterset zijn van Nasa.
Nasa instrumenten zijn relatief goedkoop, eenvoudig te bedienen en duidelijk afleesbaar bovendien doen ze waar ze voor verkocht zijn (het enige nadeel is, dat ze vaak niet te koppelen zijn aan andere apparatuur).
De instrumenten zijn met een GPS repeter (ook van Nasa) in gebouwd in de console boven het schuifluik en vanaf het hoge boord prima af te lezen. Als GPS gebruiken we nu nog een Garmin handheld die eigenlijk als “back-up” met een paar “verse” batterijen in een blikkentrommel in de kaarten tafel behoord te liggen (bliksem veilig!). Het is de bedoeling daar voor een “vaste” GPS van Furuno of Garmin te kopen. Als stuurautomaat hebben we een Simrad TP32. (kan aangestuurd worden door de GPS en door de windvaan van de windset boven op de mast). Er zijn plannen voor een windstuurinrichting die nog verder uitgewerkt moeten worden.
De apparatuur die we nu hebben is voldoende voor de manier waarop wij varen in ons vaargebied en werkt onafhankelijk van elkaar. De belangrijkste apparaten, kompassen(verlichting!), handheld GPS, Handmarifoon en weerberichten radio kunnen ook op batterijen werken.
Zodra onze bazen ons niet zo dringend meer nodig hebben, willen we verder weg gaan en komt daar een Epirb, Jachtradar,AIS, radartransponder en (computer) navigatiesysteem bij met een plotterscherm in de kuip.
Eigenlijk hebben we best veel apparatuur voor veel geld, maar als je verder en langer op zee gaat hangt je leven wel af van een veilige navigatie.