Wat Proost stelt is een goede oplossing.
Maar er zijn ook wat bij verschijnselen.
Bij stationair toerental laadt de dynamo zeer weinig, soms zelfs niet.
Dit heeft een reden:
Wanneer hij bij dit lage toerental flink zou laden, dan kan de weerstand zo groot zijn dat de startmotor te weinig power heeft.
Een oplossing hiervoor is: starten zonder de dynamo te bekrachtigen met een veld stroompje, dit pas inschakelen wanneer de motor loopt. (Een koude motor zou ook dan nog af kunnen slaan).
En bedenk wel bij het kiezen van de nieuwe puly dat bij volgas het dynamo toerental niet te hoog wordt, anders vliegen de wikkelingen uit de rotor.
Er bestaan 'borstelloze' dynamo´s, Daar draait de bekrachtigings wikkeling niet mee.
Deze kun je wel tot 15.000 rpm laten draaien.
Op VP MD 5 A (?) zaten deze, maar ze deden maar 35 Ampere.
Ik had de puly zo groot dat, bij volgas, 14.000 rpm gehaald werd.
Wel een keer lagers moeten wisselen.
Overigens moeten dynamo, acu capaciteit, toerental wel een beetje op elkaar afgestemd worden, voor probleemloze werking.