Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zwaardere alternator????

zwaardere alternator???? 30 mrt 2012 05:13 #273260

naar aanleiding van een onderwerp op een ander forum betreffende het plaatsen van een alternator op de schroefas die tijdens het zeilen bij een snelheid van 5 knopen mooie stroom zou leveren heb ik efkes geïnformeerd bij mijn mecanicien.

Hij het er wat ervaring mee, maar stelde daarentegen voor om een zwaardere alternator te plaatsen ter vervanging van de bestaande waardoor je met de motor bij ralenti rustig de batterijen vol kon laden op zowat één uurtje. Dit zou een beter resultaat leveren dan de dure investering van een alternator op de schroefas, die toch niet zo veel stroom levert.

Iemand ervaring hiermee????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zwaardere alternator???? 30 mrt 2012 05:39 #273263

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je de poelie van de alternator af kunt halen kan je er ook een kleinere poelie op zetten. Dan maakt de alternator meer toeren en wordt er meer geladen. Kost je geen complete alternator :) .
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zwaardere alternator???? 30 mrt 2012 13:53 #273343

Wat Proost stelt is een goede oplossing.
Maar er zijn ook wat bij verschijnselen.

Bij stationair toerental laadt de dynamo zeer weinig, soms zelfs niet.
Dit heeft een reden:
Wanneer hij bij dit lage toerental flink zou laden, dan kan de weerstand zo groot zijn dat de startmotor te weinig power heeft.
Een oplossing hiervoor is: starten zonder de dynamo te bekrachtigen met een veld stroompje, dit pas inschakelen wanneer de motor loopt. (Een koude motor zou ook dan nog af kunnen slaan).

En bedenk wel bij het kiezen van de nieuwe puly dat bij volgas het dynamo toerental niet te hoog wordt, anders vliegen de wikkelingen uit de rotor.

Er bestaan 'borstelloze' dynamo´s, Daar draait de bekrachtigings wikkeling niet mee.
Deze kun je wel tot 15.000 rpm laten draaien.

Op VP MD 5 A (?) zaten deze, maar ze deden maar 35 Ampere.
Ik had de puly zo groot dat, bij volgas, 14.000 rpm gehaald werd.
Wel een keer lagers moeten wisselen.

Overigens moeten dynamo, acu capaciteit, toerental wel een beetje op elkaar afgestemd worden, voor probleemloze werking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zwaardere alternator???? 30 mrt 2012 17:41 #273381

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Of een slimme laadregelaar op je dynamo bouwen:

www.zeilersforum.nl/index.php/...egelaar-op-de-dynamo
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zwaardere alternator???? 31 mrt 2012 08:27 #273459

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een nieuwe dynamo met zoals Zonsnel al aangaf met slimme regelaar is de enige goede oplossing , je huidige dynamo harder laten draaien schiet je niet me op het gaat om de combi dynamo en regelaar die moet worden aangepast wil je de accu’s voller krijgen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zwaardere alternator???? 31 mrt 2012 10:08 #273481

Lees ik de vraag niet goed?
Ik kan daar niet uit halen dat de accu niet vol wordt.
Ik lees de vraag: Bij minder toeren graag meer amperes om minder tijd te hoeven motoren.

Dat bereik je alleen met een anders gewikkelde dynamo, die bij lager toerental meer stroom geeft.
Of door het dynamo toerental te verhogen ten opzichte van motor toerental.
In dat geval is een kleinere puly voordeliger dan een andere dynamo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zwaardere alternator???? 02 apr 2012 07:35 #273873

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Er zijn een aantal gegevens die belangrijk zijn om te weten voor een goed antwoord.
- Vermogen van de motor.
Een grote dynamo kan wel tot 5 pk van de motor vragen. Als je maar een kleine motor hebt blijft er misschien te weinig over om de schroef aan te drijven.
- Wat voor accu's met welke capaciteit.
De hoeveelheid energie die een accu kan opnemen/laden is afhankelijk van de grote en soort van de accu. De dynamo kan misschien wel veel stroom leveren maar gaat dat wel de accu in.
- Hoeveel stroom wil je kunnen verbruiken tussen elke laad cyclus.
Een week lang alle elektrisch gerief laten lopen en vervolgens de accu's in een uur weer opladen zal niet gaan. Maar een led een maand laten branden voordat je weer laad is geen enkel probleem.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl