Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervanging accu's

Vervanging accu's 01 apr 2012 10:14 #273717

Mijn serviceaccu's uit 2006 (2 x 80A) zijn voor zover ik kan merken niet meer optimaal en dus wil ik deze vervangen.







Aangezien ik van plan ben om wat langere tochten te gaan maken (Engelse kust) en daarbij regelmatig langere tijd stuurautomaat, koelkast en navigatieverlichting zal gebruiken, denk ik met 260 ampere voldoende te hebben. Ik dacht aan 2 van deze AGM accu's van Victron:
www.stroomwinkel.nl/p-1998-vic...m-accu-12v130ah.aspx

Nu heb ik een paar vragen:

Wat te doen met de bestaande startaccu? Deze is, zie de foto, geen AGM (het is de bovenste accu), maar volgens mij nog niet aan vervanging toe. In de handboekjes staat dat optimaal is dat accu's van dezelfde (laad)karakteristieken gebruikt worden.
Moet de startaccu dus ook voor een AGM accu worden vervangen indien de serviceaccu's AGM worden? En, zo ja, maakt het uit dat dit dan een accu wordt met minder ampere? Hoe dit te installeren (ik wil zoveel mogelijk het bestaande gebeuren overzetten).

Ik ben nogal een leek op electragebied helaas.
Laatst bewerkt: 01 apr 2012 10:22 door Fritzaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging accu's 01 apr 2012 11:31 #273730

Je beide lichtaccu's zijn nu verbonden.
Dan is er echter een groot nadeel. Gaat er één accu kapot dan is de andere ook snel overleden.
Daarom is het gebruik van een laadstroomverdeler , ook voor de lichtaccu's de beste optie . Heelaas moet je dan ook je verbuikers per accu opnieuw indelen met hun eigen voeding.
Laadstroomverdelers zijn er in diverse typen en prijzen. Pas wel op dat je er een neemt met weinig of geen spanningsverlies ( zoals de goedkope dioodesplitters wel hebben) anders moet je ook de alternator aanpassen.
In het forum staan diverse topics over dit onderwerp. kwestie van even zoeken.
Als je trouwens toch bezig bent, vervang dan die zwarte pluskabels door rode. Dat voorkomt verwisselen en dat laatste kan zeer ernstige gevolgen hebben tot exploderende accu's aan toe.
Als laatste raad ik aan om een zonnepaneel(heeft trouwens mijn voorkeur) of windgenerator te installeren.Bij langere reizen voorkomt dat dat je regelmatig de motor moet laten lopen om de accu's te laden.
Ad
Laatst bewerkt: 01 apr 2012 13:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging accu's 01 apr 2012 12:02 #273737

Dank Ad,

Ik was in de veronderstelling dat het witte apparaatje, een soort diode/scheidingrelais (op de tweede foto links) voor een scheiding zorgde; in ieder geval in zoverre dat accu 1 het eerst wordt geladen en daarna pas de andere accu's. Of deze diode ook omgekeerd ervoor zorgt dat de startaccu niet leeg kan worden getrokken is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik er goed naar kijk, krijg ik de indruk dat accu 1 op de pluspolen (rechts) niet is verbonden met de overige accu's. De stroomkabel staat in rechtstreekse verbinding met de zekering en daarna met de diode, die weer met op de lader is aangesloten. De twee onderste accu's zijn daarentegen wel met elkaar verbonden.
Weet je zeker dat dit geen gescheiden systeem is?
Laatst bewerkt: 01 apr 2012 12:19 door Fritzaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging accu's 01 apr 2012 12:46 #273744

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Voor zover ik kan zien is de + van de bovenste accu (waar start op staat) niet verbonden met de andere 2. Het is dus wel degelijk een gescheiden systeem.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging accu's 01 apr 2012 12:53 #273746

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Op de foto zijn 2 accu's te zien die parallel staan.
start accu zit apart via relais.

Het witte relais is een scheiding relais.
Zwart blokje op het relais is een condensator die er zit om de contacten bij afschakeling van het relais te beschermen.

Probeer aan rode tape te komen en wikkel 2 cm om de kabel bij de + pool.
alle kabels de zelfde kleur is zeer verwarrend.
beter zoals ad voorstelde vervangen voor rode kabel.
Laatst bewerkt: 01 apr 2012 13:03 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging accu's 01 apr 2012 13:04 #273747

Fritzaert schreef :
Dank Ad,

Ik was in de veronderstelling dat het witte apparaatje, een soort diode/scheidingrelais (op de tweede foto links) voor een scheiding zorgde; in ieder geval in zoverre dat accu 1 het eerst wordt geladen en daarna pas de andere accu's. Of deze diode ook omgekeerd ervoor zorgt dat de startaccu niet leeg kan worden getrokken is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik er goed naar kijk, krijg ik de indruk dat accu 1 op de pluspolen (rechts) niet is verbonden met de overige accu's. De stroomkabel staat in rechtstreekse verbinding met de zekering en daarna met de diode, die weer met op de lader is aangesloten. De twee onderste accu's zijn daarentegen wel met elkaar verbonden.
Weet je zeker dat dit geen gescheiden systeem is?

Je hebt gelijk! :blush: :blush: Sorry^3 . Ik heb het maar even aangepast.
Ik dacht dat de kabel van de bovenste accu aan de rechterkant ook aan de onderste zat maar nu zie ik dat dat niet zo is ( beeldscherm even lichter gezet).
Wat de rest betreft weet ik natuurlijk niet wat voor (diode)splitter er gebruikt is.
Dat is wel belangrijk om te weten of de accu's nu goed worden geladen. Meet een keer de spanning aan de accu's als ze geladen worden door de alternator. Die moet dan toch , als de accu's niet te ver leeg zijn, toch zo'n 13,5-13,7 Volt zijn. Zoniet , is de alternator niet aangepast en denk je al gauw ten onrechte dat de accu's slecht zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 01 apr 2012 13:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging accu's 01 apr 2012 13:15 #273749

Geen probleem! :laugh:

Ik ben het eens met de suggestie om de + polen in rode kabels uit te voeren. Verder zou het meten ook goed zijn, maar ik kan niet met een multimeter overweg, ik ben qua electra echt de ultimate nerd.

Maar ik zit nu nog even met de volgende vraagjes
* weet iemand of het scheidingrelais ervoor zorgt dat de startaccu niet kan worden leeggetrokken voor service doelen?
* is het bezwaarlijk alleen de service-accu's te vervangen voor het AGM type en dus niet de start-accu? Of moeten alledrie die accu's hetzelfde type accu's zijn (AGM). Er is maar 1 lader.
* Maakt het, in de huidige opstelling, uit dat de service-accu's van meer ampere zijn dan de startaccu?
* is het beter om twee service-accu's te kopen van zeg 110 Ampere ieder of één hele grote van b.v. 220 A ?

Dank
Laatst bewerkt: 01 apr 2012 13:22 door Fritzaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging accu's 01 apr 2012 13:33 #273753

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
als je een accu lader er op heb staan met 2 of uitgangen maakt het niet uit.
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 service accu's.
Niet zo zwaar en wat makkelijker te vervangen.
Nadeel vind ik dat ze parallel staan.
Er zit altijd wat verschil in de inwendige weerstand van de 2 accu's.
Verschil is er ook als er 2 identieke accu's gekocht worden.
Word er 1 slechter dan word de ander mee getrokken.
De meest geladen accu gaat staan laden over de slechtste accu.
Zelf heb ik iedere accu apart staan en schakel over indien nodig.
worden ook apart geladen.
Zowel op alternator als lader.
Ik zou voor de start accu een lood calcium aanschaffen en daarnaast 2 agm accu's.

kijk hier eens naar

Er zijn 4 hoofdgroepen accu's te onderscheiden met verschillende gebruiksmogelijkheden.

Natte loodzuur start - semi - tractie en tractie (service) Laadspanning max 13,8 Volt
Gel start - semi - tractie Laadspanning 14,1 - 14,4 Volt

Gewikkelde AGM start of, start en beperkt semi-tractie Laadspanning max 14,4 Volt

Standaard AGM Alleen semi - tractie Laadspanning 14,7 Volt

NorthStar AGM start én semi-tractie Laadspanning 14,7 bij 24 Volt max 29,4 Volt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl