Fritzaert schreef :
Dank Ad,
Ik was in de veronderstelling dat het witte apparaatje, een soort diode/scheidingrelais (op de tweede foto links) voor een scheiding zorgde; in ieder geval in zoverre dat accu 1 het eerst wordt geladen en daarna pas de andere accu's. Of deze diode ook omgekeerd ervoor zorgt dat de startaccu niet leeg kan worden getrokken is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik er goed naar kijk, krijg ik de indruk dat accu 1 op de pluspolen (rechts) niet is verbonden met de overige accu's. De stroomkabel staat in rechtstreekse verbinding met de zekering en daarna met de diode, die weer met op de lader is aangesloten. De twee onderste accu's zijn daarentegen wel met elkaar verbonden.
Weet je zeker dat dit geen gescheiden systeem is?
Je hebt gelijk!
Sorry^3 . Ik heb het maar even aangepast.
Ik dacht dat de kabel van de bovenste accu aan de rechterkant ook aan de onderste zat maar nu zie ik dat dat niet zo is ( beeldscherm even lichter gezet).
Wat de rest betreft weet ik natuurlijk niet wat voor (diode)splitter er gebruikt is.
Dat is wel belangrijk om te weten of de accu's nu goed worden geladen. Meet een keer de spanning aan de accu's als ze geladen worden door de alternator. Die moet dan toch , als de accu's niet te ver leeg zijn, toch zo'n 13,5-13,7 Volt zijn. Zoniet , is de alternator niet aangepast en denk je al gauw ten onrechte dat de accu's slecht zijn.
Ad